FÖRSLAG: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget
2025 11 22
Systembolaget kritiseras ur ett folkhälsoperspektiv.
Delar av Systembolagets sortiment är inte förenligt med det folkhälsoperspektiv som ska finnas i butikerna.
Det menar kritiker som nu kräver en extern utredning om hur Systembolaget lever upp till sitt uppdrag.
Ifrågasätter populära drycker
Två toppolitiker inom Liberalerna riktar hård kritik mot Systembolagets sortiment.
De är bland annat kritiska till bag-in-box, alltså lådvin, rapporterar SVT.
L-topparna menar att sådana produkter inte är bra för folkhälsan, och föreslår därför en extern utredning.
– Om man har en box i köket så dricks det ofta betydligt mer än om man dricker från en flaska, säger Camilla Mårtensen (L) till kanalen.
Hon och en annan L-topp, Louise Eklund, har på L:s landsdagar föreslagit en extern utredning om hur Systembolaget lever upp till sitt folkhälsouppdrag, men har inte fått partistyrelsen med sig.
Partistyrelsen håller dock med om att Systembolagets verksamhet och utbud behöver följas upp regelbundet.
Lådvin och ”raggargroggar”
Camilla Mårtensen menar dock att en utredning är nödvändig.
Det är inte bara lådvinet som hotar folkhälsan, menar hon. Det finns även andra produkter som inte är i linje med Systembolagets uppdrag.
– Jag tycker att det är tveksamt att man har en så stor andel bag-in-box, att man har färdigblandade blanddrycker, söt cider och ”raggargroggar” på burk. Till exempel whiskey och cola, säger Camilla Mårtensen till kanalen.
Drygt hälften av allt vin som säljs på Systembolaget är lådvin. L-topparna menar att den typen av produkter får konsumenten att dricka mer.
– Jag har svårt att se att den dryckeskulturen vi har värnar om folkhälsan, säger Camilla Mårtensen till GP.
Vissa produkter, exempelvis söta och färdigblandade drycker, riskerar att vara extra lockande för unga konsumenter, menar hon.
– Vi vet att den typ av drycker som säljs ökar konsumtionen, och vi vet att söta blanddrycker introducerar våra yngre i den kulturen, säger hon till tidningen.
Foto: Systembolaget
Text: Redaktionen


