Finansinspektionen varnar – ny trend för investeringar

2025 03 27

Finansinspektionen besväras av en ny trend.

Myndigheten går ut med ett meddelande där de informerar om att många – speciellt unga – använder sig av artificiell intelligens för att få råd vid investeringar.

Finansinspektionen framhåller att det inte är en bra idé att lita blint på AI för sådana beslut.

1 av 3

1 av 3 personer i 20-årsåldern skulle fråga en AI om råd om hur man ska investera sina pengar. 

Det visar en ny undersökning från Finansinspektionen.

– Det finns dock flera anledningar att vara försiktig när det gäller denna typ av användning. Därför varnar nu FI och Esma för att använda AI för att få investeringsråd, framhåller myndigheten.

Blir vanligare

I takt med den artificiella intelligensens aggressiva framfart och utbredning vill myndigheten påminna om att det finns risker som associeras med att använda AI för investeringar.

Bland personer i åldersgruppen 20–29 år kan 1 av 3 tänka sig att fatta beslut kring sitt långsiktiga sparande baserat på råd från en AI. 

Bland 30–39-åringarna är det ungefär 1 av 4 och äldre åldersgrupper är mer skeptiska.

“Kan inte lita”

Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI, uttalar sig om trendens faror.

– Du kan inte lita på AI som en genväg till snabba vinster, sådana finns inte på finansmarknaden. Alla investeringar är och förblir en risk, även med AI, säger hon.

Fem tips

Finansinspektionen har upprättat fem tips för att investerare ska kunna skydda sig.

De lyder så här:

- AI är ett komplement – inte allt. Använd AI-verktyg som en av flera informationskällor och var alltid källkritisk, även till AI.

- Var skeptisk till snabba vinster. AI kan inte förutse marknadens svängningar. Alla investeringstips som lovar hög avkastning på kort tid ska bemötas med försiktighet.

- Välj reglerade alternativ. Publika AI-verktyg saknar skyldigheter att agera i ditt bästa intresse och står inte under tillsyn.

- Se begränsningarna. AI-råd kan vara baserade på föråldrad eller ofullständig information och är inte alltid anpassade för svårförutsägbara marknader. Du behöver alltid göra din egen riskbedömning av en investering.

- Skydda din data. Dela aldrig personliga uppgifter med publika AI-verktyg, som ofta saknar tillräcklig datasäkerhet och kan utsätta dig för risk.

Foto: C. Liverani

Text: Redaktionen

Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”

2025 07 01

Flera svenska företag gör internationell succé.

Intresset för svenskt godis är enormt.

På sociala medier har det unika svenska lösgodiset trendat – och det har lett till enorma framgångar för svenska företag.

Suget är stort såväl i Sverige som internationellt, rapporterar Breakit.

“Hur mycket som helst”

Eivind Granås, vd på godistillverkaren Godisfabriken Aroma, förklarar att det är ett enormt intresse.

– Det är som ett stort svart hål som man kan sälja hur mycket godis som helst till, säger han.

Internationellt sug

Granås berättar att hans företag ibland måste tacka nej till amerikanska kunder för att se till att efterfrågan hemma i Sverige möts först.

Han förklarar även att det är fler länder än USA som har fått upp intresset för det svenska godiset.

– Fler länder än USA visar intresse nu, Sydkorea exempelvis. Så det kanske blir nästa stora marknad, säger han.

Flera andra godisföretag som Breakit har pratat med vittnar om ett till synes omättligt intresse – som inte är på väg att försvinna inom en nära framtid.

Uppmärksammas

Det stora intresset för svenskt godis har uppmärksammats internationellt.

Amerikanska New York Post skriver så här:

– Det som lockar med den svenska sötsaken är att den innehåller riktigt socker, inte majssirap med hög fruktoshalt, ett vanligt sötningsmedel i amerikanska godisar, och att den dessutom finns i ovanliga smaker och former.

“Långvarig tradition”

Även det kanadensiska public service-bolaget har tagit upp trenden.

De skriver också att det som gör att svenskt godis sticker ut är att det lutar sig mot ovanliga former och smaker, och bort från tillsatser som vanligtvis finns i nordamerikanskt godis.

– Landet har en långvarig tradition som kallas lördagsgodis, där familjer är kända för att ladda upp med godis, skriver kanadensarna om det svenska fenomenet.

– Seden föddes ur en studie från 1950-talet av medicinska forskare som fann att nationens tandhälsa skulle förbättras om de begränsade sitt godisätande till en dag i veckan.

Foto: V. Gariev

Text: Redaktionen

Svenskt modebolag går i konkurs

2025 07 01

Nu kommer besked om ytterligare en konkurs i modebranschen.

Den senaste statistiken visar att antalet konkurser i Sverige minskar.

Det fortsätter dock att ramla in konkursansökningar i olika branscher – däribland modebranschen.

Nu kommer besked om att det svenska modebolaget Teurn Studios AB går i konkurs.

Det rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Modevarumärket grundades för fyra år sedan av designern Anna Teurnell.

De har fokuserat på kläder för kvinnor – och har under den senaste tiden varit i processen att expandera internationellt.

Nu har dock en konkursansökan skickats in till och accepterats av Stockholms tingsrätt.

Negativa siffror

Enligt de senast tillgängliga siffrorna omsatte bolaget omkring 14,7 miljoner kronor – med ett negativt rörelseresultat om 1,9 miljoner kronor.

Förlustresultatet beskrevs i en rapport som en “direkt följd av signifikanta investeringar i framför allt produkt och marknadsföring”.

Sajten Habit uppger att det var expansionen till USA som blev för kostsam.

– Det stämmer överens med vad ledningen har sagt till mig, säger konkursförvaltaren Niklas Emthén till Breakit.

Konkurserna minskar

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 5 procent under juni jämfört med samma period föregående år. 

– För tredje månaden i följd noteras en minskning, om än en försiktig sådan, i antalet konkurser, vilket inger försiktig optimism inför framtiden, meddelar UC i sin rapport.

Minskar i byggbranschen

Konkurserna minskade i byggbranschen och partihandeln, medan de ökade i hotell- och restaurangbranschen och detaljhandeln.

– Riksbankens företagsundersökning från maj och Konjunkturinstitutets barometer från juni visar att den tidigare försiktiga optimismen hos företag i Sverige har mattats av, säger UC:s analytiker Amanda Aldestam.

– Trots detta visar våra junisiffror på en fortsatt försiktig nedgång när det kommer till konkurstal. Inom hotell- och restaurang och detaljhandel ökar i stället konkurserna något.

Arkivfoto: Wander Creative

Text: Redaktionen