Finansinspektionen varnar – “Folk blir plötsligt kontaktade”

2025 04 17

Finansinspektionen går nu ut med en varning.

Bedrägerivågen fortsätter i Sverige.

Nu går Finansinspektionen ut med en varning med anledning av att bedragare kapar myndigheten för att försöka lura folk på pengar.

Det framhåller Finansinspektionen via sin webbsida.

Nya bedrägerier

Just nu kontaktar bedragare konsumenter och påstår sig arbeta för FI.

– Vi uppmanar konsumenter att alltid vara försiktiga och vaksamma när de blir kontaktade, meddelar Finansinspektionen.

Telefon eller mejl

FI meddelar att bedragarna tar kontakt via telefon eller mejl.

De använder sig av olika typer av metoder, bland annat att erbjuda hjälp med att få tillbaka pengar som konsumenten tidigare har förlorat i ett investeringsbedrägeri.

Bedragarna använder sig av mejladresser som ser ut att vara Finansinspektionens med samma logga.

Ofta används även namn från riktiga personer som arbetar för myndigheten.

“Kontaktar aldrig”

Myndigheten understryker att den som får den här typen av mejl eller samtal bör vara kritiska.

– FI kontaktar aldrig konsumenter för att hjälpa till att få tillbaka förlorade pengar. Vi hjälper heller inte till med återbetalningar för personer som förlorat pengar i investeringsbedrägerier.

Bank ID-varning

Den som blir kontaktad av någon på detta vis ska du aldrig starta bank-id eller bankdosa på uppmaning av den som kontaktar dig. 

– Inga seriösa aktörer kommer att uppmana dig att använda dina inloggningsuppgifter på det sättet. Det gör bara bedragare. Låt inte heller någon du inte känner fjärransluta till din dator, fortsätter myndigheten.

– Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri ska du alltid göra en polisanmälan.

Under de senaste åren har bedrägerierna ställt till med stora problem i samhället och många företag och organisationer har fått sina varumärken kapade.

Den som blir utsatt för bedrägeri eller bedrägeriförsök ska alltid ta kontakt med polisen och banken så fort som möjligt.

Foto: S. Philips

Text: Redaktionen

15 jun 26

Ransonering införs i Moskva och Sankt Petersburg

2026 06 15

Nu är krisen här.

Bränslebegränsningar införs i flera ryska regioner.

Detta efter störningar i oljeinfrastrukturen, samtidigt som myndigheter försöker att stabilisera marknaden, rapporterar ukrainska Pravda.

Begränsningar i stora ryska städer

I både Moskva och Sankt Petersburg har flera stora bensinkedjor börjat införa restriktioner för hur mycket bränsle kunder får köpa.

Bränsleförsäljningen begränsas även vid vissa bensinstationer i den ryska republiken Tatarstan.

Tatarstan rankas som tvåa i Ryssland när det gäller oljeproduktion, efter den autonoma regionen Chantien-Mansien.

Regionen är också en av landets fem viktigaste raffinaderiregioner. Flera stora oljeraffinaderier finns i republiken.

Enligt uppgifter från ryska journalister och regionala källor handlar det om tydliga kvoter per köp.

På vissa stationer får kunder endast tanka begränsade mängder.

– Det har införts för att undvika panik och hålla situationen stabil, uppger Tatarstans regionala myndigheter, enligt ryska medier.

På vissa kedjor i huvudstaden begränsas inköpen till exempelvis 20 liter bensin per gång, medan diesel får köpas i större men ändå begränsade volymer.

Ger olika besked

Olje- och energibolagen uppger att det inte finns någon enhetlig nationell begränsning, utan att åtgärder kan variera lokalt.

Samtidigt menar bolagen att reglerna kan ändras beroende på förhållandena vid enskilda stationer.

Begränsningarna sker i ett läge där rysk oljeinfrastruktur rapporteras ha utsatts för återkommande störningar och attacker, vilket har påverkat produktion och distribution i flera regioner.

Boende i olika delar av landet har rapporterat om periodvisa bränslebrister, och vissa områden uppges vara mer drabbade än andra.

Överens om avtal

I natt kom uppgifter att ett fredsavtal är klart mellan USA och Iran, något som väntas få stora följdeffekter för den globala energimarknaden.

– Båda sidor är överens om ett omedelbart och permanent upphörande av militära operationer på alla fronter, inklusive i Libanon, skriver Pakistans premiärminister Shehbaz Sharif på X.

Hur detta påverkar situationen i Ryssland är dock oklart.

Foto: President of Russia Office resp N. Karimov 

Text: Redaktionen

Ryskt bombplan har kraschat

2026 06 15

Ett ryskt militärflyg har störtat på måndagen.

Det rör sig om ett strategiskt bombplan av typen Tupolev Tu-22M3.

Kraschen ska ha inträffat i samband med ett övningsuppdrag i Irkutsk-regionen i Sibirien.

Filmklipp som sprids på sociala medier visar hur bombflygplanet dyker rakt ner i marken, följt av en tjock rökpelare som stiger från nedslagsplatsen, rapporterar Moscow Times.

Piloterna klarade sig

Vad som fick planet att störta finns det i nuläget inga uppgifter om.

Enligt Rysslands försvarsdepartement sköt piloterna ut sig ur planet innan det kraschade.

– Besättningen sköt ut sig, framhåller departementet.

De menar vidare att piloterna lever och att de inte ska ha ådragit sig några allvarligare skador.

Totalt ska fyra personer ha befunnit sig på planet när det störtade.

Nära Svirsk

Bombplanet ska enligt initiala rapporter ha kraschat nära staden Svirsk, omkring 50 kilometer nordväst om flygbasen Belaya.

Belaya inhyser det 220:e tunga bombflygregementet, som består av bombflygplanen Tu-22M3 och Tu-95. 

Förra sommaren var Belaya en av fem ryska flygbaser som attackerades under en omfattande ukrainsk drönaroperation kallad "Operation Spiderweb”.

Läs mer: Ryssland utlyser nödläge – storregion täckt av rök

Kan bära Kinzhal-missiler

Bombplanet kan bära på hypersoniska Kinzhal-missiler och beskrivs av Nato under kodnamnet “Backfire”.

Det har bland annat använts i stridsoperationer i Syrien och Ukraina, uppger The Independent.

Planet ska vid kraschen inte ha flugit med någon ammunition.

Oklart vad som hänt

Det framgår emellertid inte varför planet kraschade.

Rysslands försvarsdepartement har inte gått ut med några uppgifter om anledningen till kraschen.

Irkutsks guvernör Igor Kobzev säger bara i ett uttalande att planet hade kraschat nära byn Kamenka, att brandmän arbetade med att släcka en brand och att planets fyra besättningsmedlemmar hade förts till sjukhus. 

Foto: By Dmitry Terekhov from Odintsovo, Russian Federation - Tu-22M3M GEFEST, CC BY-SA 2.0

Text: Redaktionen