Finansinspektionen varnar – “Folk blir plötsligt kontaktade”
2025 04 17
Finansinspektionen går nu ut med en varning.
Bedrägerivågen fortsätter i Sverige.
Nu går Finansinspektionen ut med en varning med anledning av att bedragare kapar myndigheten för att försöka lura folk på pengar.
Det framhåller Finansinspektionen via sin webbsida.
Nya bedrägerier
Just nu kontaktar bedragare konsumenter och påstår sig arbeta för FI.
– Vi uppmanar konsumenter att alltid vara försiktiga och vaksamma när de blir kontaktade, meddelar Finansinspektionen.
Telefon eller mejl
FI meddelar att bedragarna tar kontakt via telefon eller mejl.
De använder sig av olika typer av metoder, bland annat att erbjuda hjälp med att få tillbaka pengar som konsumenten tidigare har förlorat i ett investeringsbedrägeri.
Bedragarna använder sig av mejladresser som ser ut att vara Finansinspektionens med samma logga.
Ofta används även namn från riktiga personer som arbetar för myndigheten.
“Kontaktar aldrig”
Myndigheten understryker att den som får den här typen av mejl eller samtal bör vara kritiska.
– FI kontaktar aldrig konsumenter för att hjälpa till att få tillbaka förlorade pengar. Vi hjälper heller inte till med återbetalningar för personer som förlorat pengar i investeringsbedrägerier.
Bank ID-varning
Den som blir kontaktad av någon på detta vis ska du aldrig starta bank-id eller bankdosa på uppmaning av den som kontaktar dig.
– Inga seriösa aktörer kommer att uppmana dig att använda dina inloggningsuppgifter på det sättet. Det gör bara bedragare. Låt inte heller någon du inte känner fjärransluta till din dator, fortsätter myndigheten.
– Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri ska du alltid göra en polisanmälan.
Under de senaste åren har bedrägerierna ställt till med stora problem i samhället och många företag och organisationer har fått sina varumärken kapade.
Den som blir utsatt för bedrägeri eller bedrägeriförsök ska alltid ta kontakt med polisen och banken så fort som möjligt.
Foto: S. Philips
Text: Redaktionen