Fall på 25 procent – hårt slag mot tre svenska branscher

2025 11 11

Tre svenska industrier har drabbats hårt av USA-tullarna.

Donald Trump orsakade som bekant skakningar i världsmarknaderna när han tidigare i år aviserade att nya tullar skulle införas mot majoriteten av världens länder.

Sedan dess har USA kommit överens om nya handelsavtal med många – men tullarna kvarstår i lägre form.

Nu kommer besked om att tre svenska branscher har drabbats hårt av tullarna.

Hårt slag

EU:s export till USA föll kraftigt under första halvåret i år. 

Den svenska fordons-, järn- och stålindustrin drabbades hårt vad gäller export till USA.

Detta till följd av USA:s höjda tullar, visar en ny analys från Kommerskollegium.

– Sveriges varuexport till USA minskade med omkring 25 procent mellan första och andra kvartalet 2025, motsvarande drygt 12 miljarder kronor, framhåller Kommerskollegium i ett pressmeddelande på tisdagseftermiddagen.

Från 1 till 10

Den genomsnittliga tullsatsen på hela Sveriges varuexport till USA steg från cirka 1 procent till knappt 10 procent under andra kvartalet 2025. 

För övriga EU ökade den från cirka 1 procent till cirka 9 procent. 

“I just Sverige”

Patrik Karpaty, utredare på Kommerskollegium, kommenterar.

– Sverige har drabbats av att tullarna blev höga i just svenska tunga exportsektorer, säger han. 

– Samtidigt har Sverige mindre export än övriga EU i sektorer som fick lägre tullar. Det gör att Sveriges samlade export påverkades mer än exporten i övriga EU.

Överens med de flesta

USA har under året arbetat fram nya handelsavtal med de allra flesta länder.

Donald Trump införde tullarna med anledning av att han bedömde att det amerikanska handelsunderskottet var för stort.

Högsta domstolen har dock tagit upp ärendet – och Trumps plan kan därmed komma att få juridiska problem som presidenten själv menar kan leda till en "ekonomisk katastrof".

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Trump varnar för ”ekonomisk katastrof”

Foto: Cartist

Text: Redaktionen

Chocken: Säger upp samtliga anställda

2026 06 05

Göteborgsbolaget NKC varslar alla anställda.

Uppgifterna kommer på fredagen.

Det Göteborgsbaserade industriföretaget NKC har varslat samtliga anställda om uppsägning.

Detta efter att inte ha fått förlängt kontrakt med huvudkunden SKF, rapporterar Göteborgs-Posten.

Säger upp alla

NKC Manufacturing Sweden har svenskt huvudkontor i Göteborg, och har tidigare varit en del av industrigiganten SKF.

De arbetar bland annat med tillverkning av komponenter i plåt och stål.

Men efter att inte ha fått förlängt kontrakt med SKF sägs nu samtliga anställda upp.

– Det stämmer att SKF har beslutat att inte förlänga avtalet för leverans av hållare till produktionsverksamheten efter innevarande avtal löper ut i september, säger SKF:s presskommunikatör Gösta Andersson till GP.

Över hundra personer

Anledningen till att kontraktet inte förlängdes ska vara av prismässiga skäl.

Enligt den senaste tillgängliga årsredovisningen jobbar omkring 115 personer hos NKC.

– Vi har vetat det någon månad men det blev varsel i tisdags, säger teknikchef Roger Jonson.

De anställda kommer nu att få uppsägningslön.

Läs mer: Överlägsna vinnare – en grupp pensionärer pekas ut

Det är NKC

NKC:s fabrik har funnits sedan 1965 och var ursprungligen en del av SKF Sverige med fokus på komponenter för lagerindustrin.  

Den första april 2011 förvärvades verksamheten av NKC, Nakanishi Metal Works, ett familjeägt företag med säte i Osaka, Japan. 

Bolagets kärnverksamhet omfattar tillverkning av komponenter i plåt, stål och formsprutade material. 

Det är SKF

SKF grundades år 1907. 

Idag finns bolaget i cirka 130 länder och har fler än 38 000 anställda och 17 000 återförsäljare världen över.  

– Våra produkter återfinns överallt i samhället. Våra branschledande lösningar kan användas till att minska friktion överallt där rörelse sker. 

Läs mer: Bland EU:s dyraste – Sverige riskerar ekonomisk baksmälla

Foto: S. Stojchevski

Text: Redaktionen

5 juni 2026

Ukraina genomför helt unik militär operation

2026 06 05

Ryssland trycker på vid fronten i Ukraina.

Men den senaste tiden har det kommit flera rapporter om att de ryska styrkorna har stora problem, och att de ukrainska trupperna gång på gång grusar de ryska planerna.

Nu går Ukrainas militär och avslöjar att landets drönarstyrkor satt stopp för ett stort ryskt projekt, rapporterar Kyiv Independent.

– De ryska ockupationsstyrkorna har omvandlat den ockuperade Donetsk flygplats till en strategisk utgångsplats för Shaheddrönare, de billiga men dödliga attackdrönarna som Ryssland skickar i hundratal för att terrorisera ukrainska städer i nattliga attacker, uppger tidningen.

Unik operation

Ukraina har genomfört en rad drönaroperationer mot området som tidigare fungerade som flygplats.

Och nu har det ryska projektet stoppats i en helt unik operation, hävdar den ukrainska militären.

– Det är den första operationen av sitt slag i modern historia, säger den ukrainske officeraren Serafym Hordiienko, enligt tidningen.

Beslutade att slå till

Operationen har byggt på ett beslut att inrikta sig på den före detta flygplatsen, med målet att begränsa Rysslands förmåga att slå till bakom Ukrainas frontlinjer.

– Ett beslut fattades att genomföra systematiska förebyggande attacker för att störa fiendens uppskjutningar och minska antalet fiendedrönare som framöver kommer att attackera förskolor, höghus och sjukhus, säger Serafym Hordiienko.

– För oss, som en enhet med strategiskt inflytande, är fiendens förmåga att utföra terrorattacker mot ukrainska städer en personlig angelägenhet.

Rekordförluster

De ukrainska drönarstyrkorna har orsakat rekordstora förluster för Ryssland det senaste året.

Och det kommande året siktar man på att fördubbla skadorna för motståndarna, rapporterar Kyiv Post.

350 000 militära mål har träffats av drönarstyrkorna och omkring 100 000 ryska soldater har slagits ut, enligt befälhavaren Robert ”Madyar” Brovdi.

– USF-fåglarna rapporterar: hundratusen maskar på ett år, säger han, enligt tidningen.

Foto: EY. Soyzal

Text: Redaktionen