Europa har fått nog – slår tillbaka stenhårt mot Trump

2025 03 19

Europa väntas slå tillbaka med full kraft mot USA:s president Donald Trump.

Klockan 05.00 idag svensk tid var beskedet ett faktum: från och med då började de utlovade 25-procentiga tullarna på stål och aluminium att gälla.

Alla länder i EU påverkas och kan slå hårt mot företagen, inte minst i Sverige.

Men Europa väntas gå till motattack.

En kraftig sådan.

– De kommer antagligen ta fram den stora släggan eftersom de är så trötta på Trump, säger en representant för europeisk stålindustri om EU-kommissionens förväntade svar, till Politico.

"Kan inte lita på USA längre"

Uppgifterna bekräftas av ytterligare tre diplomater med insyn.

Enligt tidningen har EU ett “vedergällningspaket” redo att aktiveras. I det finns tullar på ikoniska amerikanska produkter som till exempel motorcyklar från Harley Davidson, bourbon och jeans.

– Vi kan inte lita på USA längre, det är en ny verklighet. Så vi måste vara tuffa och slå tillbaka, det är den enda medicinen, säger en av EU-diplomaterna som Politico talat med.

Flera av tullarna har varit vilande sedan Trumps första mandatperiod i Vita huset.

– Om Bryssel inte gör något kommer dessa aktiveras igen i slutet av månaden. Men det kommer nog att gå längre än så, framhåller diplomaterna.

"Han är inte president i världen"

En förväntade motattacken bekräftas även från EU på onsdagsmorgonen.

– Som svar lanserar kommissionen en rad motåtgärder för att skydda europeiska företag, arbetstagare och konsumenter från effekterna av dessa omotiverade handelsrestriktioner, framhåller unionen i ett pressutskick.

Karin Karlsbro, EU-parlamentariker för Liberalerna tillika vice ordförande i EU:s utskott för internationell handel, menar att det kan handla om just de saker som EU-diplomaterna talar om, det vill säga tullar som infördes mot USA 2018 men pausades när Joe Biden tog över makten.

Redan första april kan de återupplivas.

– EU har förberett åtgärder. Donald Trump är president i USA – han är inte president i världen, säger Karin Karlsbro till Aftonbladet.

"Ren utpressning"

Enligt Karlsbro finns det inga tecken som indikerar att Trump är beredda att dra tillbaka tullarna, som alltså aktiverades under onsdagsmorgonen.

Hon understryker att EU inte vill ha ett handelskrig och att det bara går att beklaga att situationen har uppstått.

– Det är dåligt för alla inblandade. Donald Trump ägnar sig inte åt normal handel utan ren utpressning.

LÄS MER: Jens Stoltenberg varnar hela EU – Sverige rycker in

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen

24 juni 2026

Inte synts till på flera dagar – plötsligt skifte vid ukrainska gränsen

2026 06 24

Vid gränsen mellan Ukraina och Belarus har en tydlig förändring skett de senaste dagarna.

Relationen mellan de båda länderna är infekterad.

Belarus har nära relationer till Ryssland och har vid flera tillfällen anklagats för att på olika sätt stödja de massiva attackerna mot Ukraina.

Aktiviteten vid gränsen har i perioder varit hög, särskilt på Belarus sida.

– I slutet av våren och början av sommaren 2026 var ryska drönarflygningar i detta område massiva, och några av dem korsade till och med gränsen, rapporterar RBC-Ukraine.

Plötsligt borta

Nu märks ett tydligt skifte vid gränsen.

De senaste tre dagarna har inga ryska attackdrönare synts till i området.

– Övervakningsgrupper tror att omdirigeringen beror på att Ryssland har slutat använda relästationer på Belarus territorium. Tidigare använde ryska styrkor dem för att justera sina attacker mot Ukraina, uppger tidningen.

Krav från Zelenskyj

I förra veckan gick Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj, ut och uppmanade Belarus att sluta stödja de ryska attackerna.

Enligt presidenten har Belarus installerat utrustning längs gränsen som kan hjälpa till att koordinera och kontrollera de ryska drönarattackerna mot Ukraina.

Tekniken ska bland annat ha använts vid attacker mot regionerna Zhytomyr, Rivne och Volyn, som träffat energiinfrastruktur, järnvägar och civila anläggningar.

–Belarus har fortfarande tid att montera ner denna utrustning, sade Zelenskyj, enligt tidningen.

Presidenten gav sitt grannland en vecka på sig. Annars kommer Ukraina själva se till att utrustningen tas ur funktion, hotade han.

EU står bakom

EU-kommissionen har ställt sig bakom Ukrainas rätt att försvara sig. Belarus utesluts inte ur ekvationen, i de fall de stödjer de ryska attackerna, menar kommissionens talesperson Anitta Hipper, rapporterar RBC-Ukraine.

– Belarus fortsätter att möjliggöra Rysslands aggressionskrig mot Ukraina, säger hon, enligt tidningen.

– Självklart har Ukraina rätt att försvara sig.

Foto: M. Kukurudziak

Text: Redaktionen

20 september 2025

”Aldrig sett något liknande” – Apple slår larm

2026 06 25

Apple höjer priserna på vissa produkter i USA.

Under de senaste åren har den artificiella intelligensens framfart lyfts fram som den hetaste trenden på börsen.

Storbolag som Microsoft, Google och Amazon satsar hundratals miljarder dollar på AI.

Men i takt med att datacenter byggs ut så ökar även efterfrågan och kostnaden för minne och lagring.

Nu höjer Apple priserna på iPads och MacBooks i USA på grund av utvecklingen, rapporterar CNBC.

Höjer priserna

Apple höjer priserna på olika varianter av iPads och MacBooks i USA med mellan hundra och trehundra dollar.

Det beskrivs som företagets första formella steg för att vältra över de högre minnes- och lagringskostnaderna på konsumenterna.

Apple framhåller att “vi vet att detta inte är några välkomna nyheter, och vi arbetar outtröttligt för att hitta lösningar”.

“Aldrig sett något liknande”

I en kommentar meddelar techjättens team att de aldrig har sett något liknande.

– Konsumentelektronikbranschen står inför en utmaning utan motstycke, menas det.

– Den snabba expansionen av AI-datacenter har skapat en extraordinär våg av efterfrågan på minne och lagring. Vi har aldrig tidigare sett ett komponentpris stiga så mycket, så snabbt. 

Läs mer: Rubio går emot ryssarna – ”Stämmer inte”

Syns på efterfrågan

Minneschiptillverkaren Micron har varit het på börsen med anledning av bristen på minne och lagring.

Under gårdagen släppte bolaget sin efterlängtade kvartalsrapport.

Micron prognostiserade då omsättning som ligger långt över förväntningarna, och meddelade att deras kunder har förbundit sig till 22 miljarder dollar för att säkra leveranser av minneschips. 

Vd-kommentaren

Vd Sanjay Mehrotra vittnade i rapporten om den enorma efterfrågan.

– Vi förväntar oss att den strama marknadssituationen kommer att hålla i sig bortom kalenderåret 2027, som ett resultat av den AI-drivna efterfrågan inom alla segment i kombination med strukturella utbudsbegränsningar, sade Mehrotra enligt Reuters.

Foto: T. Vu

Text: Redaktionen