Electrolux går ut med varning till kunder
2025 07 08
Även Electrolux tvingas gå ut och varna.
Den omfattande bedrägerivågen i Sverige fortsätter.
Bedragarna har börjat använda vitvarujätten Electroluxs varumärke för att försöka lura människor på pengar.
Företaget har därför tvingats gå ut med en varning till kunder.
Electrolux varnar
Electrolux har märkt av att bedragare kapar företagets namn och varumärke i syfte att bedra tilltänkta offer på pengar.
– Just nu cirkulerar det bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara Electrolux, varnar vitvarujätten.
Ring inte upp
I vanlig ordning uppmanas kunder att inte under några omständigheter ringa upp telefonnummer som man är osäker på.
Den som har blivit kontaktad av någon som utger sig komma från Electrolux gör rätt i att ringa företagets kundtjänst för att säkerställa att det verkligen är dem.
– Det falska SMS:et ber mottagaren att kontakta oss gällande en lagd order. Dessa bluff-sms skickas utan vår vetskap och ligger dessvärre utom vår kontroll att stoppa. Vi ber därför mottagaren att inte ringa det angivna telefonnumret.
Är vanligt
Bluffmejl och bluff-sms är tyvärr väldigt vanligt.
Syftet är att lura dig på pengar, kapa dina konton eller stjäla dina personliga uppgifter.
När bedragare på olika sätt försöker få dig att lämna ut dina uppgifter kallas det nätfiske eller phishing.
Det är målet
Meddelandet kan se ut att komma från vem som helst, till exempel din bank, en myndighet eller ett välkänt företag.
Det länkas ofta till falska webbplatser med webbadresser som ofta påminner om de riktiga.
Alla bluff-sms och bluffmejl innehåller olika sorters uppmaningar som bedragaren vill att du agerar på.
Ofta vill bedragarna att du ska klicka på en länk.
Länken tar dig till en falsk webbsida.
Där efterfrågas sedan dina personliga uppgifter, till exempel kortuppgifter, lösenord eller koder.
– Var alltid försiktig om du får mejl eller sms från en avsändare du inte känner igen, förklarar Konsumentverket.
– Titta noga vem som har skickat mejlet eller sms:et. Bedragare försöker ofta likna seriösa företag för att du ska tro att det är ett seriöst meddelande.
Foto: Elextrolux
Text: Redaktionen