Elbilsjätten expanderar i Europa – ny modell

2025 04 10

Den kinesiska elbilsjätten BYD satsar i Europa.

Samtidigt som Tesla har det tufft på kontinenten fortsätter kinesiska BYD att satsa.

Nu kommer besked om att BYD expanderar genom att lansera sitt premiumvarumärke Denza i regionen, trots ökande handelsspänningar.

Det rapporterar CNBC.

Expanderar

Den första modellen, Z9GT, kommer att finnas i de europeiska bilhallarna under fjärde kvartalet 2025.

Z9GT för Europa kommer att finnas i både batteridrivna och plug-in hybridversioner, meddelar BYD.

Den andra Denza-modellen för Europa blir en sjusitsig multi-purpose vehicle som kallas D9.

“Exalterande”

Stella Li, vice verkställande direktör på BYD, kommenterar satsningen under ett besök i Italien.

– Vi är mycket glada över att kunna introducera Denza för europeiska kunder, med start här i Milano och i allt snabbare takt fram till 2025, säger hon.

BYD har ökat sin utlandsförsäljning sedan slutet av 2022.

Under första kvartalet i år uppgav företaget att de sålde mer än 206 000 bilar utanför Kina, mer än dubbelt så många som under samma period förra året och redan nått ungefär hälften av antalet bilar som såldes utomlands förra året.

Det är BYD

BYD är ett multinationellt företag inom bilindustrin, elektronik, ny energi och järnvägstransporter. 

Företaget är ledande inom teknisk innovation och hållbar utveckling.

De har expanderat globalt och erbjuder energilösningar utan utsläpp. 

Sedan 2004 har BYD producerat mer än en miljon elektriska personbilar och finns i mer än 70 länder. 

BYD öppnade sitt Europakontor 1998.

Laddbara ökar

I branschorganisationen Mobility Swedens marsrapport framgår att antalet laddbara bilar ökar i Sverige.

– Andelen laddbara bilar ökade till nära 61 procent av nyregistreringarna och är nu uppe på 58 procent för årets första kvartal. Under årets första tre månader har både elbilar och laddhybrider ökat medan andelen bensin fortsätter att minska, framhåller branschorganisationen.

– Under mars stod elbilarna för cirka 35 procent av de nyregistrerade personbilarna, medan antalet var i nivå med mars i fjol. Andelen laddhybrider uppgick till 26 procent, en volymmässig ökning med 14 procent jämfört med förra året.

Foto: M. Förtsch

Text: Redaktionen

Svenskt börsbolag går i konkurs

2025 04 28

Svenska Polyplank går i konkurs.

Polyplank – som arbetar med att tillverka träkomposit som används som bas i olika utemiljöer – går i konkurs.

Företaget har bland annat tillverkat träkomposit till staket, miljöhus, balkonger och bullerplank.

Nu har beslut tagits om att bolagets rekonstruktionsförfarande inte tillåts fortsätta.

Går i konkurs

Tingsrätten i Kalmar fattade på fredagen beslut om att rekonstruktionsförfarandet inte får fortsätta. 

Bolaget gör därmed bedömningen att konkurs är det enda återstående alternativet.

Bolagets nytillsatta vd, Stefan Eneman, uttrycker att man är starkt ifrågasättande och besviken över att rekonstruktionen inte fick möjlighet att fullföljas.

Detta eftersom “besparingsprogrammet redan hade genomförts och orderingången låg över den budget som presenterades vid ansökan om rekonstruktion”.

“Blir bestört”

Eneman ifrågasätter Skatteverkets bedömning i frågan – och menar att han är “bestört”.

– Man blir bestört över att rekonstruktionen avslutades i ett läge där bolaget hade stora förutsättningar att vända utvecklingen, säger han i ett pressmeddelande.

– De genomförda åtgärderna, i kombination med en starkare orderingång än planerat, visade att bolaget var på väg mot ett positivt kassaflöde. Trots detta valde Skatteverket att motsätta sig rekonstruktionen, baserat på argument som inte speglar den ekonomiska verkligheten.

“Särskild anmärkningsvärt

Polyplank menar att det är “särskilt anmärkningsvärt att tingsrätten valde att avbryta rekonstruktionen då andra större borgenärer visade sitt stöd och tillstyrkte att rekonstruktionen skulle fortsätta”.

– Bolaget riktar ett stort tack till sina medarbetare, kunder, samarbetspartners och ägare för det stöd som visats under denna period.

Handlades på First North

Polyplank handlades på First North.

På Avanza har aktien 2 296 ägare och på Nordnet drygt 500 ägare.

Under de senaste tre åren har Polyplank-aktien backat med över 76 procent.

Foto: M. Hopman

Text: Redaktionen

H&M-butik stänger – efter 50 år

2025 04 28

H&M stänger nu en butik som funnits sedan 1970-talet.

Modekedjan har tagit beslut om att slå igen dörrarna till butiken i Femman inne i Nordstan i Göteborg.

Detta efter 50 år.

Det är den andra H&M-butiken som stängs ner i Göteborg på kort tid, rapporterar Göteborgs-Posten.

Efter 50 år

I januari månad stängde H&M:s Cos-butik.

Nu bekräftar kedjan att butiken i Nordstan – som har funnits där sedan 1970-talet – stängs.

– Ja, det stämmer att vår butik i Femman ska stänga i slutet av året, förklarar presschef Pima Platin för GP.

Det är anledningen

Beslutet har tagits för att H&M anser att det finns andra platser där deras butiker kan gå bättre.

– Anledningen till det är helt enkelt att vi kontinuerligt utvärderar vår butiksportfölj för att säkerställa att våra butiker finns i de bästa lägena, vilket inkluderar både öppning och stängning av butiker, fortsätter Platin.

Och expanderar

Det är dock inte bara nedstängningar på gång för den klassiska modekedjan.

Tidigare i år gav H&M besked om att kedjan ska öppna sin första butik någonsin i El Salvador.

– H&M planerar att öppna sin första butik i El Salvador under andra halvåret 2025 genom franchisepartnern Hola Moda. H&M fortsätter därmed sin expansion i Latinamerika.

H&M finns för närvarande även i Mexiko, Peru, Uruguay, Chile, Colombia, Dominikanska republiken, Ecuador, Guatemala, Panama och Costa Rica. 

De har tidigare meddelat att bolaget kommer att öppna sin första butik och online i Brasilien i slutet av 2025.

Bred oro

Oron är fortsatt påtaglig vad gäller den bredare ekonomin.

Handeln befinner sig i en fortsatt svår situation och många butikskedjor inom bland annat mode har tvingats stänga ner under de senaste åren.

Osäkerheten är stor kring Donald Trumps tullar – och många inväntar fler detaljer om eventuella överenskommelser för nya handelsavtal från andra sidan Atlanten.

Det återstår att se hur tullarna kommer att påverka den globala ekonomin – men ekonomiska experter har uttryckt att tullarna kan komma att slå hårt.

Foto: Sei

Text: Redaktionen