Elbilsbolag i kris – sålde knappt 400 bilar

2025 03 24

Det kinesiska elbilsmärket Neta Auto riskerar konkurs.

Nu kommer uppgifter från Kina om att elbilsmärket Neta Auto riskerar konkurs.

Bolaget står inför stora ekonomiska problem – och i februari månad såldes knappt 400 bilar.

Det rapporterar Car News China.

Är i kris

Neta Auto kommer enligt uppgifter att avveckla hela sitt forsknings- och utvecklingsteam på grund av eskalerande ekonomiska problem. 

Detta innebär avgångsvederlag för de anställda som undertecknar uppsägningspapper denna vecka.

Enligt källor har cirka 200 personer redan börjat lämna Neta Auto, av en total personalstyrka på cirka 1 700 personer.

Drastisk minskning

Ur ett försäljningsperspektiv har Neta haft problem i år. 

Enligt China EV DataTracker minskade försäljningen i januari med 98 procent jämfört med samma period föregående år, och i februari såldes färre än 400 bilar.

Bolaget har genomfört betydande lönesänkningar, där kvarvarande anställda står inför en sänkning med 75 procent jämfört med nivåerna före oktober 2023. 

En del av den personal som slutat får endast Shanghais minimilön. 

Rapporter tyder också på att utlovad kompensation för dem som slutade i november 2023 inte har betalats ut.

Ökning i Sverige

Som bekant har det varit skakigt på elbilsmarknaden de senaste åren.

Elbilar stod för 35 procent av nyregistreringarna i Sverige förra månaden och antalet ökade med cirka 32 procent jämfört med februari föregående år.

Det uppger branschorganisationen Mobility Sweden.

“Är positivt”

Det är fortsatt företagen som driver efterfrågan av elbilar, där sju av tio registreringar sker på företag. 

Även laddhybriderna ökade och nådde en andel på 26 procent av nyregistreringarna. 

Emmi Antonsson, chef för kommunikation och samhällskontakter hos Mobility Sweden, kommenterar utvecklingen.

– Det är positivt att elektrifieringen stadigt ökar och att företagen fortsätter att ställa om, säger hon.

– För privatmarknaden behövs styrmedel som riktar sig till medelinkomsttagare och fokus på att bygga laddinfrastruktur i flerbostadshus.

Foto: Haberdoedas

Text: Redaktionen

Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”

2025 07 01

Flera svenska företag gör internationell succé.

Intresset för svenskt godis är enormt.

På sociala medier har det unika svenska lösgodiset trendat – och det har lett till enorma framgångar för svenska företag.

Suget är stort såväl i Sverige som internationellt, rapporterar Breakit.

“Hur mycket som helst”

Eivind Granås, vd på godistillverkaren Godisfabriken Aroma, förklarar att det är ett enormt intresse.

– Det är som ett stort svart hål som man kan sälja hur mycket godis som helst till, säger han.

Internationellt sug

Granås berättar att hans företag ibland måste tacka nej till amerikanska kunder för att se till att efterfrågan hemma i Sverige möts först.

Han förklarar även att det är fler länder än USA som har fått upp intresset för det svenska godiset.

– Fler länder än USA visar intresse nu, Sydkorea exempelvis. Så det kanske blir nästa stora marknad, säger han.

Flera andra godisföretag som Breakit har pratat med vittnar om ett till synes omättligt intresse – som inte är på väg att försvinna inom en nära framtid.

Uppmärksammas

Det stora intresset för svenskt godis har uppmärksammats internationellt.

Amerikanska New York Post skriver så här:

– Det som lockar med den svenska sötsaken är att den innehåller riktigt socker, inte majssirap med hög fruktoshalt, ett vanligt sötningsmedel i amerikanska godisar, och att den dessutom finns i ovanliga smaker och former.

“Långvarig tradition”

Även det kanadensiska public service-bolaget har tagit upp trenden.

De skriver också att det som gör att svenskt godis sticker ut är att det lutar sig mot ovanliga former och smaker, och bort från tillsatser som vanligtvis finns i nordamerikanskt godis.

– Landet har en långvarig tradition som kallas lördagsgodis, där familjer är kända för att ladda upp med godis, skriver kanadensarna om det svenska fenomenet.

– Seden föddes ur en studie från 1950-talet av medicinska forskare som fann att nationens tandhälsa skulle förbättras om de begränsade sitt godisätande till en dag i veckan.

Foto: V. Gariev

Text: Redaktionen

Svenskt modebolag går i konkurs

2025 07 01

Nu kommer besked om ytterligare en konkurs i modebranschen.

Den senaste statistiken visar att antalet konkurser i Sverige minskar.

Det fortsätter dock att ramla in konkursansökningar i olika branscher – däribland modebranschen.

Nu kommer besked om att det svenska modebolaget Teurn Studios AB går i konkurs.

Det rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Modevarumärket grundades för fyra år sedan av designern Anna Teurnell.

De har fokuserat på kläder för kvinnor – och har under den senaste tiden varit i processen att expandera internationellt.

Nu har dock en konkursansökan skickats in till och accepterats av Stockholms tingsrätt.

Negativa siffror

Enligt de senast tillgängliga siffrorna omsatte bolaget omkring 14,7 miljoner kronor – med ett negativt rörelseresultat om 1,9 miljoner kronor.

Förlustresultatet beskrevs i en rapport som en “direkt följd av signifikanta investeringar i framför allt produkt och marknadsföring”.

Sajten Habit uppger att det var expansionen till USA som blev för kostsam.

– Det stämmer överens med vad ledningen har sagt till mig, säger konkursförvaltaren Niklas Emthén till Breakit.

Konkurserna minskar

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 5 procent under juni jämfört med samma period föregående år. 

– För tredje månaden i följd noteras en minskning, om än en försiktig sådan, i antalet konkurser, vilket inger försiktig optimism inför framtiden, meddelar UC i sin rapport.

Minskar i byggbranschen

Konkurserna minskade i byggbranschen och partihandeln, medan de ökade i hotell- och restaurangbranschen och detaljhandeln.

– Riksbankens företagsundersökning från maj och Konjunkturinstitutets barometer från juni visar att den tidigare försiktiga optimismen hos företag i Sverige har mattats av, säger UC:s analytiker Amanda Aldestam.

– Trots detta visar våra junisiffror på en fortsatt försiktig nedgång när det kommer till konkurstal. Inom hotell- och restaurang och detaljhandel ökar i stället konkurserna något.

Arkivfoto: Wander Creative

Text: Redaktionen