DNA-testföretaget ansöker om konkurs

2025 03 24

Bioteknikbolaget 23&Me ansöker om konkurs.

Bolaget har erbjudit med DNA-testkit för hemmabruk som ger ”personliga genetiska insikter” som enligt företaget kan uppmärksamma potentiella hälsorisker, exempelvis sannolikheten för att utveckla Alzheimers eller vissa cancerformer.

Nu ansöker 23&Me om konkurs, rapporterar CNN.

Ansöker om konkurs

23&Me meddelade på söndagen att de ansökt om konkursskydd enligt Chapter 11 i USA för att underlätta försäljningen, efter att i flera år ha kämpat för att hitta en hållbar affärsmodell.

I ett uttalande som tillkännagav konkursen framhåller företaget att dess vd, Anne Wojcicki, avgår med omedelbar verkan. 

Inte varit lönsamt

I september avgick alla sju av bolagets oberoende styrelseledamöter, med hänvisning till sin frustration över vd:ns ”strategiska inriktning” och ansträngningar att göra 23&Me privat.

Företaget, som börsnoterades 2021, har aldrig gått med vinst. 

Aktien sköt i höjden efter noteringen och värderade kortvarigt företaget till 6 miljarder dollar.

Wojcicki, som ägde 49 procent av företaget, blev miljardär.

Det är 23&Me

23&Me arbetade med bioteknik och erbjöd produkter som exempelvis lät användaren se potentiella genetiska hälsorisker, men även personens genetiska ursprung.

– Efter att du har lämnat ett salivprov använder 23&Me genotypning för att analysera ditt DNA. Det innebär att vi tittar på specifika platser i ditt genom som är kända för att skilja sig åt mellan människor, förklarar bolaget.

– Vi omvandlar sedan dessa resultat till personliga genetiska rapporter om allt från släktskapssammansättning till egenskaper och genetiska hälsorisker.

Arbetade detaljerat

Bolaget fortsätter.

– Med en av de största referensdatauppsättningarna i världen förser 23&Me sina kunder med en av de mest detaljerade och exakta processerna på marknaden, menas det.

– Våra algoritmer gör uppskattningar baserat på sannolikheter och de är i allmänhet mycket exakta, men dina resultat är inte huggna i sten. 

Foto: W. Umoh

Text: Redaktionen

Fullständig mardröm för Coop – “En flopp”

2025 06 30

Livsmedelskedjan Coop är i kris.

Uppförsbacken har blivit brant för Coop.

Livsmedelskedjan står inför mycket stora ekonomiska utmaningar.

Coop förlorar marknadsandelar till konkurrenterna – och förlorar stora summor pengar.

Stora förluster

Rörelseförlusterna för Coops butiker uppgick till hela 1,65 miljarder kronor förra året.

Det framgår av en kartläggning från Dagligvarunytt.

– Coop-familjen har haft ett ansträngande år och många omvärldsfaktorer har också påverkat vår försäljning negativt, sade Meta Persdotter, vd på Coop Östra.

“En flopp”

Thomas Ohlén, senior analytiker på branschtidningen Dagligvarunytt, kommenterar den krisartade utvecklingen.

– Satsningen på lågpriskedjan Xtra har blivit en flopp, säger han enligt DN.

– Målet på 150 butiker blev efter tre och ett halvt år bara 62.

Läs mer: Oroväckande uppgifter för Ica

Det är Coop

För 125 år sedan, den 5 september 1899 bildades Kooperativa Förbundet, KF, grunden för dagens Coop. 

Coop är idag en av Sveriges största livsmedelskedjor och de har cirka 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder.

– Genom landets 26 konsumentföreningar har Coop fyra miljoner medlemmar och ägare, förklarar kedjan.

Är dyrast

Som om de stora förlusterna inte vore nog visar även en ny undersökning från undersökningsföretaget Matpriskollen att Stora Coop har den dyraste matkassen.

Stora Coop är dyrast i 33 av de 36 undersökta kategorierna, uppger DN.

– Coop kanske inte riktigt har hängt med i sista årens prisfokus där vi ser att flera kedjor och butiker inte vill ha för stort avstånd till de ordinarie priserna hos Willys, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.

Under de senaste åren har matpriserna varit kraftigt omdebatterade med anledning av de höga priserna som har varit.

Livsmedelsjättarna har beskyllts för omotiverat höga priser och missnöjet hos svenskarna har varit stort.

Nu har inflationstakten kommit ned till lägre nivåer igen och ligger kring Riksbankens mål på två procent.

Foto: Coop

Text: Redaktionen

Svenskt modebolag går i konkurs

2025 07 02

Nu kommer besked om ytterligare en konkurs i modebranschen.

Den senaste statistiken visar att antalet konkurser i Sverige minskar.

Det fortsätter dock att ramla in konkursansökningar i olika branscher – däribland modebranschen.

Nu kommer besked om att det svenska modebolaget Teurn Studios AB går i konkurs.

Det rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Modevarumärket grundades för fyra år sedan av designern Anna Teurnell.

De har fokuserat på kläder för kvinnor – och har under den senaste tiden varit i processen att expandera internationellt.

Nu har dock en konkursansökan skickats in till och accepterats av Stockholms tingsrätt.

Negativa siffror

Enligt de senast tillgängliga siffrorna omsatte bolaget omkring 14,7 miljoner kronor – med ett negativt rörelseresultat om 1,9 miljoner kronor.

Förlustresultatet beskrevs i en rapport som en “direkt följd av signifikanta investeringar i framför allt produkt och marknadsföring”.

Sajten Habit uppger att det var expansionen till USA som blev för kostsam.

– Det stämmer överens med vad ledningen har sagt till mig, säger konkursförvaltaren Niklas Emthén till Breakit.

Konkurserna minskar

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 5 procent under juni jämfört med samma period föregående år. 

– För tredje månaden i följd noteras en minskning, om än en försiktig sådan, i antalet konkurser, vilket inger försiktig optimism inför framtiden, meddelar UC i sin rapport.

Minskar i byggbranschen

Konkurserna minskade i byggbranschen och partihandeln, medan de ökade i hotell- och restaurangbranschen och detaljhandeln.

– Riksbankens företagsundersökning från maj och Konjunkturinstitutets barometer från juni visar att den tidigare försiktiga optimismen hos företag i Sverige har mattats av, säger UC:s analytiker Amanda Aldestam.

– Trots detta visar våra junisiffror på en fortsatt försiktig nedgång när det kommer till konkurstal. Inom hotell- och restaurang och detaljhandel ökar i stället konkurserna något.

Arkivfoto: Wander Creative

Text: Redaktionen