22 maj 2026

Del av Nordamerika kan bryta sig loss

2026 05 22

En provins i Nordamerika förbereder för folkomröstning.

Av de nordamerikanska länderna är Kanada till ytan det största.

Nu kan en av provinserna i världens näst största land vara på väg att bryta sig loss.

– Alberta kommer att hålla en folkomröstning om huruvida provinsen ska förbli en del av Kanada eller gå vidare med en andra bindande omröstning om separation, vilket markerar det första betydande testet av landets enhet på årtionden, rapporterar BBC.

Pressas

Folkomröstningen planeras att hållas den 19 oktober, efter att förespråkare för en separation samlat in över 300 000 namnunderskrifter och lämnat till provinsens premiärminister Daniella Smith.

Samtidigt har en motståndsrörelse till separationen samlat inte hela 400 000 namnunderskrifter för att provinsen ska stanna kvar under kanadensisk flagg.

– En orolig självständighetsrörelse har vuxit fram i den oljerika provinsen, byggd på en ihållande känsla av att Alberta förbises av beslutsfattare i Ottawa, uppger BBC.

– Ändå tyder opinionsundersökningar på att majoriteten av Albertaborna skulle rösta emot att separera.

Vill bli kvar

Premiärministern, som leder provinsen sedan 2022 och har ett starkt fokus på att öka Albertas självständighet, anser att en separation inte vore det bästa.

Hon förespråkar istället att stanna kvar under kanadensiskt styre.

– Det är så jag skulle rösta om separation i en provinsiell folkomröstning, säger hon, enligt kanalen.

– Det är också min regerings och min grupps ståndpunkt.

Har stoppats

Kravet på en folkomröstning om separation från Kanada har tidigare stoppats av domstol i Alberta.

Men Daniella Smith menar att det är ”djupt bekymrande” att folket inte skulle få säga sitt.

– Som premiärminister kommer jag inte att låta ett juridiskt misstag av en enda domare tysta rösterna från hundratusentals Albertabor, säger hon, enligt BBC.

– Albertas framtid kommer att avgöras av Albertanerna, inte domstolarna. Att skjuta upp problemet förlänger bara en mycket känslosam och viktig debatt, och att tysta rösterna från hundratusentals Albertabor som vill bli hörda är oförsvarbart i ett fritt och demokratiskt samhälle.

Foto: Sebastiaan Stam

Text: Redaktionen

15 jun 26

Ransonering införs i Moskva och Sankt Petersburg

2026 06 15

Nu är krisen här.

Bränslebegränsningar införs i flera ryska regioner.

Detta efter störningar i oljeinfrastrukturen, samtidigt som myndigheter försöker att stabilisera marknaden, rapporterar ukrainska Pravda.

Begränsningar i stora ryska städer

I både Moskva och Sankt Petersburg har flera stora bensinkedjor börjat införa restriktioner för hur mycket bränsle kunder får köpa.

Bränsleförsäljningen begränsas även vid vissa bensinstationer i den ryska republiken Tatarstan.

Tatarstan rankas som tvåa i Ryssland när det gäller oljeproduktion, efter den autonoma regionen Chantien-Mansien.

Regionen är också en av landets fem viktigaste raffinaderiregioner. Flera stora oljeraffinaderier finns i republiken.

Enligt uppgifter från ryska journalister och regionala källor handlar det om tydliga kvoter per köp.

På vissa stationer får kunder endast tanka begränsade mängder.

– Det har införts för att undvika panik och hålla situationen stabil, uppger Tatarstans regionala myndigheter, enligt ryska medier.

På vissa kedjor i huvudstaden begränsas inköpen till exempelvis 20 liter bensin per gång, medan diesel får köpas i större men ändå begränsade volymer.

Ger olika besked

Olje- och energibolagen uppger att det inte finns någon enhetlig nationell begränsning, utan att åtgärder kan variera lokalt.

Samtidigt menar bolagen att reglerna kan ändras beroende på förhållandena vid enskilda stationer.

Begränsningarna sker i ett läge där rysk oljeinfrastruktur rapporteras ha utsatts för återkommande störningar och attacker, vilket har påverkat produktion och distribution i flera regioner.

Boende i olika delar av landet har rapporterat om periodvisa bränslebrister, och vissa områden uppges vara mer drabbade än andra.

Överens om avtal

I natt kom uppgifter att ett fredsavtal är klart mellan USA och Iran, något som väntas få stora följdeffekter för den globala energimarknaden.

– Båda sidor är överens om ett omedelbart och permanent upphörande av militära operationer på alla fronter, inklusive i Libanon, skriver Pakistans premiärminister Shehbaz Sharif på X.

Hur detta påverkar situationen i Ryssland är dock oklart.

Foto: President of Russia Office resp N. Karimov 

Text: Redaktionen

Ryskt bombplan har kraschat

2026 06 15

Ett ryskt militärflyg har störtat på måndagen.

Det rör sig om ett strategiskt bombplan av typen Tupolev Tu-22M3.

Kraschen ska ha inträffat i samband med ett övningsuppdrag i Irkutsk-regionen i Sibirien.

Filmklipp som sprids på sociala medier visar hur bombflygplanet dyker rakt ner i marken, följt av en tjock rökpelare som stiger från nedslagsplatsen, rapporterar Moscow Times.

Piloterna klarade sig

Vad som fick planet att störta finns det i nuläget inga uppgifter om.

Enligt Rysslands försvarsdepartement sköt piloterna ut sig ur planet innan det kraschade.

– Besättningen sköt ut sig, framhåller departementet.

De menar vidare att piloterna lever och att de inte ska ha ådragit sig några allvarligare skador.

Totalt ska fyra personer ha befunnit sig på planet när det störtade.

Nära Svirsk

Bombplanet ska enligt initiala rapporter ha kraschat nära staden Svirsk, omkring 50 kilometer nordväst om flygbasen Belaya.

Belaya inhyser det 220:e tunga bombflygregementet, som består av bombflygplanen Tu-22M3 och Tu-95. 

Förra sommaren var Belaya en av fem ryska flygbaser som attackerades under en omfattande ukrainsk drönaroperation kallad "Operation Spiderweb”.

Läs mer: Ryssland utlyser nödläge – storregion täckt av rök

Kan bära Kinzhal-missiler

Bombplanet kan bära på hypersoniska Kinzhal-missiler och beskrivs av Nato under kodnamnet “Backfire”.

Det har bland annat använts i stridsoperationer i Syrien och Ukraina, uppger The Independent.

Planet ska vid kraschen inte ha flugit med någon ammunition.

Oklart vad som hänt

Det framgår emellertid inte varför planet kraschade.

Rysslands försvarsdepartement har inte gått ut med några uppgifter om anledningen till kraschen.

Irkutsks guvernör Igor Kobzev säger bara i ett uttalande att planet hade kraschat nära byn Kamenka, att brandmän arbetade med att släcka en brand och att planets fyra besättningsmedlemmar hade förts till sjukhus. 

Foto: By Dmitry Terekhov from Odintsovo, Russian Federation - Tu-22M3M GEFEST, CC BY-SA 2.0

Text: Redaktionen