”Dags att mobilisera” – Macron går emot övriga EU-jättar

2025 07 14

Frankrikes president vill inte visa sig svag inför Donald Trumps tullar.

Den amerikanska presidenten har sagt att 30-procentiga tullar kommer att införas mot EU om inget nytt handelsavtal nås innan den första augusti.

EU och USA fortsätter att förhandla – men Trumps nya tullhot kommer som en kalldusch då ett avtal tycktes närma sig förra veckan.

En som inte vill visa sig svag inför Donald Trumps tullar är Frankrikes president Emmanuel Macron – som vill att EU ska göra sig redo, rapporterar The Guardian.

Går emot övriga

Medan EU-länder som Tyskland, Italien, Nederländerna och Irland manar till lugn så väljer Macron att uttrycka en stark vilja om att EU måste göra sig redo för handelskrig.

– Det är mer än någonsin upp till kommissionen att hävda unionens beslutsamhet att resolut försvara europeiska intressen, säger han.

– Detta innebär i synnerhet att påskynda förberedelserna av trovärdiga motåtgärder genom att mobilisera alla instrument som står till dess förfogande, om ingen överenskommelse har nåtts senast den första augusti.

Merz åt andra hållet

Tysklands förbundskansler går åt det andra hållet.

– Vi vill använda den här tiden nu, de två och en halv veckorna fram till den första augusti, till att hitta en lösning. Jag är verkligen engagerad i detta, säger han.

Merz får medhåll av Italiens Giorgia Meloni, som menar att “det skulle vara meningslöst att utlösa ett handelskrig mellan de två sidorna av Atlanten”.

Trumps brev

USA:s president Donald Trump har tagit till sociala medier för att visa upp de brev som många länder – inklusive EU – har fått av Trump-administrationen.

I breven står att höga tullsatser kommer att införas om inga avtal nås innan deadline den första augusti.

Ses som verktyg

Aktiemarknaden fortsätter att nonchalera Trumps tullhot.

De ses i allt högre grad som ett förhandlingsverktyg snarare än någonting annat.

Förhandlingar kommer nu att pågå mellan USA och övriga länder fram till slutet av månaden.

Läs mer: EU är redo – slår till mot Ryssland

Foto: Nato

Text: Redaktionen

5 jun 2026

LAVROV: USA har backat – gäller inte längre

2026 06 05

USA har svikit ett löfte till Ryssland.

Det uttalandet kommer från Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov.

Det ska handla om en överenskommelser om Ukraina som enligt honom gjordes under ett toppmöte i Alaska 2025, rapporterar Kyiv Post.

Uppges ha brutit löfte

I en intervju i samband med S:t Petersburgs ekonomiska forum hävdar Lavrov att USA inte har levt upp till förslag som enligt honom diskuterades vid toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin i Alaska.

– Sedan dess har vi inte sett några framsteg, och ingen vilja att övertala Ukraina att acceptera dessa amerikanska förslag, säger Lavrov enligt ryska medier.

Han menar att USA självt initierade förslagen, men att processen sedan stannat av.

Inget har genomförts

Lavrov uppger att USA, inklusive Witkoff och Kushner, har talat om möjliga uppgörelser om kriget i Ukraina skulle lösas, men att de inte har uppfyllt sin del av avtalet.

– Men de säger att Ukraina först måste lösas. Vi utgick, och utgår fortfarande, från antagandet att Ukrainafrågan var löst i augusti 2025 i Anchorage, såvitt det gäller ryska federationen. Vi accepterade USA:s förslag, säger Lavrov.

De exakta villkoren från mötet har aldrig offentliggjorts, men enligt ryska uttalanden rörde det sig om en bred uppgörelse kring Ukrainafrågan.

USA kritiseras

Lavrov kritiserar även USA:s roll som medlare och menar att Washington inte utövat tillräcklig press på Kyiv.

– De agerade som medlare, men av någon anledning, när den ena sidan accepterade deras medlingsförslag, svalnade de på något sätt inför processen och utövade ingen press på Ukraina, säger han.

Samtidigt är flera av de frågor som diskuterats under mötet – som territoriella krav och Ukrainas framtida relation till Nato – fortsatt centrala hinder i konflikten och i eventuella fredsförhandlingar.

Foto: President of Russia Office resp Official White House H Koeppel

Text: Redaktionen

Valuta störtdyker – har halverats i värde

2026 06 05

Det är tuffa tider för bitcoin-investerare.

Börsen faller ordentligt på andra sidan Atlanten.

Men det är inte bara aktier som backar – även den ledande kryptovalutan bitcoin faller, enligt data från Marketwatch.

Valutan störtdyker

Så sent som förra året handlades en bitcoin för 125 000 dollar.

På fredagen faller kryptovalutan med över fyra procent.

Nu handlas en bitcoin för drygt 60 000 dollar – och har därmed mer än halverats sedan toppnivåerna från förra året.

– Det är lärorikt att se hur tillgångar kan få det tufft när de går från att vara månadens hetaste trend till att plötsligt bli helt omoderna, säger Mark Dowding vid BlueBay Asset Management till Reuters.

Kan bidra

Det spekuleras i en rad bidragande anledningar till raset.

Det enorma intresset för AI-aktier och en rad kommande börsintroduktioner – såsom SpaceX – lockar bort kapital från världens största kryptovaluta. 

Som ett ytterligare slag mot kursen offentliggjorde Michael Saylors Strategy, som är det företag som äger mest bitcoin i världen, i måndags att de har sålt av en del av sitt innehav för första gången sedan 2022. 

Läs mer: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Och börsen faller

Stockholmsbörsen backade med lite drygt en halv procent på fredagen.

Men på andra sidan Atlanten är det betydligt tuffare.

Det ledande amerikanska indexet S&P 500 faller med 1,7 procent.

Stigit på sistone

Ännu tuffare är det för Nasdaq – som backar med nästan tre procent.

Detta efter att de amerikanska börsindexen trotsat oroligheterna i Mellanöstern och tuffat på ordentligt under den senaste tiden.

USA och Iran har fortfarande inte nått fram till något fredsavtal, och det viktiga Hormuzsundet är i praktiken fortsatt stängt.

Det har lett till stora farhågor om att högre inflation kan vara att vänta världen över i takt med stigande oljepriser och ansträngda försörjningskedjor.

Foto: P. Borthiry

Text: Redaktionen