Coca-Colas drag – gamla succékampanjen är tillbaka

2025 03 31

Coca-Cola tar tillbaka en klassisk kampanj.

Läskjätten kommer på nytt att introducera den så kallade “Share a Coke”-kampanjen.

När den först lanserades år 2011 uppmärksammades Colaflaskor världen över med konsumenternas egna namn påskrivna och kampanjen gjorde succé.

Är tillbaka

Nu återvänder Share a Coke i ny tappning. 

Originalversionen lanserades 2011 och blev en stor succé världen över. 

För första gången någonsin kunde Coca-Colas konsumenter då hitta sina egna namn på flaskorna i stället för den klassiska logotypen. 

Nylanseringen av den ikoniska kampanjen uppmanar alla att “dela en Coca-Cola med någon de tycker om för att fira vänskap och skapa nya minnen tillsammans”.

165 namn

På butikshyllor över hela landet kommer 165 unika namn och smeknamn att finnas tryckta, unikt framtagna för den svenska marknaden. 

– Skulle man inte hitta sitt eget eller bästisens namn i butik kan man tävla genom Coke-appen för en chans att personifiera en egen burk mellan 28 april och 31 augusti, förklarar läskjätten.

“Många har längtat”

Victoria Adolfsson, varumärkeschef för Coca-Cola i Sverige, kommenterar beslutet.

– Share a Coke blev snabbt en ikonisk kampanj när den lanserades för över tio år sedan och många har längtat efter att den ska komma tillbaka, säger hon.

– Det är därför fantastiskt roligt att få presentera den i en ny modern tappning och påminna om vikten av att dela stunder med dem vi tycker om. För vissa saker är helt enkelt bättre när vi delar dem med varandra

Från vecka 15

Personliga Share a Coke-burkar och flaskor finns tillgängliga i butiker runt om i Sverige från och med vecka 15.

– Kampanjen ger svenskar ett kul och enkelt sätt att hylla människorna i sina liv, vare sig det är vännerna, familjen eller kollegorna, fortsätter Coca-Cola.

– Denna gång får Gen Z också vara med och dela kampanjen – en generation som söker minnesvärda upplevelser att dela bortom det digitala.

De förklarar emellertid inte hur länge kampanjen kommer att vara.

Foto: E. Yuwen Teoh

Text: Redaktionen

Krisdrag från klädkedjan – är mycket nära konkurs

2025 04 08

Klädkedjan Brothers går på ångor.

Brothers – som har omkring 40 butiker runt om i Sverige – är nära konkurs.

Kedjan försöker dock göra det de kan för att överleva den rådande krisen.

Nu köper den danska koncernen PWT Group upp 50 procent av aktierna – och betydande kostnadsbesparingar införs.

Det rapporterar E-handel och Market.

Stänger huvudkontoret

Stockholms tingsrätt har avslutat Brothers rekonstruktion på grund av invändningar från Skatteverket.

Brothers har dock överklagat beslutet.

Nu kommer dessutom besked om att hälften av företagets aktier köps upp av danska PWT Group – och samtidigt införs betydande kostnadsbesparingar för kedjan.

Huvudkontoret i Stockholm stängs ner och tanken är att sammanslagningen med PWT Group ska spara Brothers tillräckligt med pengar för att kedjan ska överleva.

“Då blir det konkurs”

Det är dock oklart om Svea hovrätt godkänner fortsatt rekonstruktion.

Om så inte blir fallet tvingas Brothers tacka för sig.

– Om bolaget inte kan rekonstrueras kommer bolaget med största sannolikhet att avvecklas genom konkurs, framgår av Brothers överklagan.

Det är Brothers

Det återstår att se om kedjans drag kan se till att de undviker konkurs.

Brothers är en klädkedja som huvudsakligen fokuserar på herrmode.

Brothers är en svensk herrmodekedja grundad 1992 med 43 butiker varav vissa drivs av franchisetagare. I dagsläget har vi cirka 280 medarbetare och 29 års erfarenhet av mode och service, förklarar kedjan om sin verksamhet.

En av många

Brothers är en av många aktörer i modebranschen som har fått det tufft på senare år.

Många företag i flera olika branscher inväntar och hoppas på ytterligare räntesänkningar från Riksbanken i och med den svaga konjunkturen.

De senaste indikationerna från Riksbanken pekar dock på att det inte lär bli några fler räntesänkningar i närtid.

Omvärldsläget är fortsatt instabilt – och Trumps tullar ställer till det på finansmarknaderna – någonting som får många företag att invänta ytterligare klarhet i frågan.

Foto: Brothers

Text: Redaktionen

Finansinspektionen uppmanar hushållen: ”Gör er redo”

2025 04 08

Finansinspektionen riktar ett meddelande till Sveriges hushåll.

Under de senaste åren har hushållen brottats med stora ekonomiska utmaningar.

Inflationen, räntorna och lågkonjunkturen har ställt till det ordentligt för många.

En ny rapport från Finansinspektionen visar att situationen förbättrades under 2024 – men att hushållen behöver göra sig redo för fortsatt höga kostnader.

“Behöver ta höjd”

De ekonomiska förutsättningarna för hushållen förbättrades under 2024. 

Så många som 8 av 10 hushåll valde rörlig ränta, vilket är en högre andel än tidigare år. 

– Men den ekonomiska utvecklingen är osäker, meddelar Finansinspektionen.

– Hushållen behöver ta höjd för att klara fortsatt höga boende- och levnadsomkostnader.

“Fortsatt dyrt”

Daniel Barr, generaldirektör för FI, kommenterar läget.

– Hushållen har varit hårt pressade de senaste åren, säger han.

– Det har lättats något men för många är det fortsatt tufft. Det råder osäkerhet om hur ekonomin utvecklas framöver och hushållen behöver ta höjd för att det kommer att vara fortsatt dyrt att leva.

Stora oklarheter

Det råder alltjämt stora oklarheter i ekonomin.

Sverige befinner sig fortfarande i en lågkonjunktur och lyckas inte riktigt få fart i ekonomin efter de senaste årens stålbad.

Samtidigt råder oro kring huruvida inflationen kommer att blossa upp igen eller inte.

Donald Trumps tullar är en annan faktor som oroar – där den amerikanska presidenten i nuläget inte ser ut att backa från sina krav.

Fortsätter pressa

USA:s omfattande tullar införs – ett ekonomiskt initiativ som Donald Trump har pratat om i flera år.

Beskedet har fått börser runt om i världen att krascha – och många svenskar ser sina aktie-och fondinnehav minska drastiskt i värde.

Samtidigt går Kina på offensiven och slår tillbaka med liknande tullar mot USA.

Även EU väntas svara på de amerikanska tullarna – och nervositeten av att ett fullskaligt handelskrig ska resultera i högre kostnader för hushåll och konsumenter är påtaglig.

Foto: J. Taubitz

Text: Redaktionen