Coca-Colas drag – gamla succékampanjen är tillbaka

2025 03 31

Coca-Cola tar tillbaka en klassisk kampanj.

Läskjätten kommer på nytt att introducera den så kallade “Share a Coke”-kampanjen.

När den först lanserades år 2011 uppmärksammades Colaflaskor världen över med konsumenternas egna namn påskrivna och kampanjen gjorde succé.

Är tillbaka

Nu återvänder Share a Coke i ny tappning. 

Originalversionen lanserades 2011 och blev en stor succé världen över. 

För första gången någonsin kunde Coca-Colas konsumenter då hitta sina egna namn på flaskorna i stället för den klassiska logotypen. 

Nylanseringen av den ikoniska kampanjen uppmanar alla att “dela en Coca-Cola med någon de tycker om för att fira vänskap och skapa nya minnen tillsammans”.

165 namn

På butikshyllor över hela landet kommer 165 unika namn och smeknamn att finnas tryckta, unikt framtagna för den svenska marknaden. 

– Skulle man inte hitta sitt eget eller bästisens namn i butik kan man tävla genom Coke-appen för en chans att personifiera en egen burk mellan 28 april och 31 augusti, förklarar läskjätten.

“Många har längtat”

Victoria Adolfsson, varumärkeschef för Coca-Cola i Sverige, kommenterar beslutet.

– Share a Coke blev snabbt en ikonisk kampanj när den lanserades för över tio år sedan och många har längtat efter att den ska komma tillbaka, säger hon.

– Det är därför fantastiskt roligt att få presentera den i en ny modern tappning och påminna om vikten av att dela stunder med dem vi tycker om. För vissa saker är helt enkelt bättre när vi delar dem med varandra

Från vecka 15

Personliga Share a Coke-burkar och flaskor finns tillgängliga i butiker runt om i Sverige från och med vecka 15.

– Kampanjen ger svenskar ett kul och enkelt sätt att hylla människorna i sina liv, vare sig det är vännerna, familjen eller kollegorna, fortsätter Coca-Cola.

– Denna gång får Gen Z också vara med och dela kampanjen – en generation som söker minnesvärda upplevelser att dela bortom det digitala.

De förklarar emellertid inte hur länge kampanjen kommer att vara.

Foto: E. Yuwen Teoh

Text: Redaktionen

Postnord varnar kunder – hela Sverige påverkas

2025 06 04

Svenska folket bör räkna med försenade paket och brev den kommande tiden.

Det uppger Postnord, som ansvarar för majoriteten av posten i Sverige.  

Företaget går ut med en varning till hela svenska folket.

– På grund av oväntade volymer har vi just nu förseningar runt om i landet och längre svarstider hos kundservice, framhåller Postnord i ett nytt uttalande.

Förseningarna drabbar både företag och privatpersoner.

Det finns ingen prognos för när leveranserna beräknas fungera som vanligt igen.

”Större än förväntat”

Postnord har uttalat sig om orsaken till förseningarna.

– Vi gör ständigt prognoser så att bemanning och transporter ska kunna hantera förväntade paketvolymer, framhåller företaget i en kommentar till Ehandel och tillägger:

– Det finns dock alltid naturliga variationer som gör att volymer ibland blir större än förväntat, och när en sådan avvikelse inträffar i en vecka med färre arbetsdagar, som denna med nationaldagen på fredag, minskar flexibiliteten något vilket gör att påverkan kan bli något större än en vanlig vecka.

Världsläget oroar

Sedan tidigare flaggar Postnord för att det försämrade säkerhetsläget i delar av Mellanöstern kan orsaka längre leveranstider.

Det gäller i synnerhet paket och brev som skickas från Sverige till regionen.  

– På grund av det försämrade säkerhetsläget i delar av Mellanöstern finns det för närvarande betydande störningar i leveranskedjorna och därmed längre leveranstider än normalt. Det gäller framför allt försändelser till Israel, men även andra länder i regionen kan beröras, skriver Postnord.

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen

Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen”

2025 06 03

En Willys-butik anklagas nu för att flytta fram bäst före-datumen.

För bara ett par veckor sedan riktades liknande anklagelser mot en Ica Maxi-butik i Jönköping.

Nu menar en kund som ofta besöker Willys i Södertälje hamn att butikspersonalen flyttar fram bäst före-datumen på bröd genom att märka om paketeringen.

Det rapporterar Länstidningen.

“Känner mig bedragen”

Kunden “Robin” – som inte velat träda fram med sitt riktiga namn – menar att han känner sig bedragen.

– Han satte på nya lappar med nytt bäst-före-datum över den gamla lappen. Men den nya lappen gick att ta bort och då såg jag att de förlängt datumet med en hel månad, säger han till LT.

“Förstår nu”

Enligt “Robin” märktes bröd om från att ha ett utgångsdatum den 2 juni till den 6 juli.

– Nu förstår jag varför brödet möglar så snabbt här hemma, säger han.

När LT besökte butiken och påpekade datummärkningen kom svaret “det är fel, det är fel”, och brödet plockades bort.

Enligt butiken rör det sig om att en anställd gjort ett misstag där personen skrev fel datum “som sedan korrigerades”.

Läs mer: Ica-butik går i konkurs – drevs i fem generationer

Tidigare anställd larmade

Liknande uppgifter kom för bara ett par veckor sedan från Ica Maxi i Jönköping.

En tidigare anställd berättade då om pajer som packas om med nytt datum och återkommande fusk med matsäkerheten.

– Vi fick instruktioner om att så länge det inte är mögel på pajerna är de okej. Jag kände att vi lurade kunder, sade den före detta anställda till SVT.

Anmälde problemen

Personen i fråga slutade vid butiken 2024 kort efter att ha anmält bristerna till miljö- och hälsoskyddskontoret i Jönköping.

Butikschefen svarade på uppgifterna att det vore beklagligt om det stämmer, men att “det inte är så våra rutiner är”.

Läs mer: Klädföretag i konkurs efter 43 år

Läs mer: FI varnar: Ta inga lån från dessa företag

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen