Coca-Colas drag – gamla succékampanjen är tillbaka
2025 03 31
Coca-Cola tar tillbaka en klassisk kampanj.
Läskjätten kommer på nytt att introducera den så kallade “Share a Coke”-kampanjen.
När den först lanserades år 2011 uppmärksammades Colaflaskor världen över med konsumenternas egna namn påskrivna och kampanjen gjorde succé.
Är tillbaka
Nu återvänder Share a Coke i ny tappning.
Originalversionen lanserades 2011 och blev en stor succé världen över.
För första gången någonsin kunde Coca-Colas konsumenter då hitta sina egna namn på flaskorna i stället för den klassiska logotypen.
Nylanseringen av den ikoniska kampanjen uppmanar alla att “dela en Coca-Cola med någon de tycker om för att fira vänskap och skapa nya minnen tillsammans”.
165 namn
På butikshyllor över hela landet kommer 165 unika namn och smeknamn att finnas tryckta, unikt framtagna för den svenska marknaden.
– Skulle man inte hitta sitt eget eller bästisens namn i butik kan man tävla genom Coke-appen för en chans att personifiera en egen burk mellan 28 april och 31 augusti, förklarar läskjätten.
“Många har längtat”
Victoria Adolfsson, varumärkeschef för Coca-Cola i Sverige, kommenterar beslutet.
– Share a Coke blev snabbt en ikonisk kampanj när den lanserades för över tio år sedan och många har längtat efter att den ska komma tillbaka, säger hon.
– Det är därför fantastiskt roligt att få presentera den i en ny modern tappning och påminna om vikten av att dela stunder med dem vi tycker om. För vissa saker är helt enkelt bättre när vi delar dem med varandra
Från vecka 15
Personliga Share a Coke-burkar och flaskor finns tillgängliga i butiker runt om i Sverige från och med vecka 15.
– Kampanjen ger svenskar ett kul och enkelt sätt att hylla människorna i sina liv, vare sig det är vännerna, familjen eller kollegorna, fortsätter Coca-Cola.
– Denna gång får Gen Z också vara med och dela kampanjen – en generation som söker minnesvärda upplevelser att dela bortom det digitala.
De förklarar emellertid inte hur länge kampanjen kommer att vara.
Foto: E. Yuwen Teoh
Text: Redaktionen