Coca Cola tvingas ändra flaskorna – “Lovar”
2025 05 06
Coca Cola tar nu bort vilseledande påståenden.
Konsumentverket har tillsammans med EU valt att agera mot Coca Cola.
Detta med anledning av vilseledande påståenden på läskjättens flaskor.
Det har lett till att Coca Cola nu tvingas ändra flaskorna, förklarar Konsumentverket i ett pressmeddelande.
“Lovar”
Konsumenter som köpt Coca-Colas plastflaskor har av det som stått på etiketten fått det falska intrycket av att hela flaskorna, inklusive lock och etiketter, bestått av återvunnen plast.
Konsumentverket meddelar att Coca Cola nu “lovar” att ta bort vilseledande miljöpåståenden.
– Efter en EU-gemensam insats, där Konsumentverket har tagit täten, har Coca-Cola utlovat rättelse, meddelar myndigheten.
– I fortsättningen ska påståenden om flaskornas plastinnehåll samt miljöfördelarna med återvinning av plastflaskorna vara korrekta och väl underbyggda.
EU agerade
Det har alltså stått på flaskorna att hela flaskan är gjord på 100 procent återvunnen plast, medan etiketten och locket i själva verket inte har varit det.
Den europeiska konsumentorganisationen BEUC var först med att uppmärksamma bristerna.
Det ledde i sin tur till att EU:s konsumentskyddsmyndigheter med stöd av EU-kommissionen tog beslutet att inleda en EU-gemensam insats.
Samtalat med Ungern
Efter det har Konsumentverket tillsammans med sin ungerska motsvarighet fört en dialog med läskedrycksjätten för att förmå bolaget att ändra marknadsföringen så att den blir i linje med EU-rätten på området.
Max 18 månader
I en överenskommelse lovar nu Coca-Cola att marknadsföringen på flaskorna ska vara utbytt inom 6 till 18 månader för att säkerställa att den är förenlig med EU-regelverket.
– Detsamma gäller för den digitala marknadsföringen där ändringar ska göras inom 3 månader, fortsätter Konsumentverket.
– Myndigheterna kommer även att se över marknadsföring av plastflaskor som tillhandahålls av andra företag för att säkerställa att även de uppfyller EU-regelverket.
Foto: T. Radetzki
Text: Redaktionen