Coca Cola tvingas ändra flaskorna – “Lovar”

2025 05 06

Coca Cola tar nu bort vilseledande påståenden.

Konsumentverket har tillsammans med EU valt att agera mot Coca Cola.

Detta med anledning av vilseledande påståenden på läskjättens flaskor.

Det har lett till att Coca Cola nu tvingas ändra flaskorna, förklarar Konsumentverket i ett pressmeddelande.

“Lovar”

Konsumenter som köpt Coca-Colas plastflaskor har av det som stått på etiketten fått det falska intrycket av att hela flaskorna, inklusive lock och etiketter, bestått av återvunnen plast. 

Konsumentverket meddelar att Coca Cola nu “lovar” att ta bort vilseledande miljöpåståenden.

– Efter en EU-gemensam insats, där Konsumentverket har tagit täten, har Coca-Cola utlovat rättelse, meddelar myndigheten.

– I fortsättningen ska påståenden om flaskornas plastinnehåll samt miljöfördelarna med återvinning av plastflaskorna vara korrekta och väl underbyggda.

EU agerade

Det har alltså stått på flaskorna att hela flaskan är gjord på 100 procent återvunnen plast, medan etiketten och locket i själva verket inte har varit det.

Den europeiska konsumentorganisationen BEUC var först med att uppmärksamma bristerna. 

Det ledde i sin tur till att EU:s konsumentskyddsmyndigheter med stöd av EU-kommissionen tog beslutet att inleda en EU-gemensam insats.

Samtalat med Ungern

Efter det har Konsumentverket tillsammans med sin ungerska motsvarighet fört en dialog med läskedrycksjätten för att förmå bolaget att ändra marknadsföringen så att den blir i linje med EU-rätten på området.

Max 18 månader

I en överenskommelse lovar nu Coca-Cola att marknadsföringen på flaskorna ska vara utbytt inom 6 till 18 månader för att säkerställa att den är förenlig med EU-regelverket. 

– Detsamma gäller för den digitala marknadsföringen där ändringar ska göras inom 3 månader, fortsätter Konsumentverket.

– Myndigheterna kommer även att se över marknadsföring av plastflaskor som tillhandahålls av andra företag för att säkerställa att även de uppfyller EU-regelverket.

Foto: T. Radetzki

Text: Redaktionen

Succé för populär bredbandsleverantör – 500 000 svenska kunder

2025 05 06

Bredbandsleverantören Bahnhof går som tåget.

Under första kvartalet 2025 uppgick Bahnhofs omsättning till 536 miljoner kronor. En ökning med 9 procent jämfört med motsvarande period ifjol.

Bolagets vinstmarginal under kvartalet uppgick till 70,5 miljoner kronor, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med 2024.

– Första kvartalet 2025 präglas av tillväxt med fortsatt stabil lönsamhet. Rörelseresultatet ökar till 70,5 miljoner kronor Omsättningen ökar samtidigt med 9,2 procent till 536,4 miljoner kronor, framhåller Bahnhof i ett uttalande.

Nya kunder 

Vidare meddelar bredbandsbolaget att kundbasen expanderar. Omkring en halv miljon hushåll väljer Bahnhofs internettjänster.

– Den organiska tillväxten på privatsidan fortsätter med framför allt villor och bostadsrätter som motor för tillväxten. Den sista mars 2025 har Bahnhof totalt 488 562 hushåll som har någon av Bahnhofs snabba fibertjänster. Det är en organisk nettotillväxt i Sverige med 2 101 nya kunder för kvartalet, uppger bredbandsleverantören.

Samtidigt fortsätter Bahnhof att växa i utlandet.

I Norge, Danmark, Finland, och Tyskland fortsätter det svenska bredbandsbolaget att expandera verksamheten.

”Årets bredbandsoperatör”

I början av mars utsågs Bahnhof till ”Årets bredbandsoperatör” av branschtidningen Telekomnyheterna. Det är sjätte året i rad som bolaget tar hem utmärkelsen, som baseras på enkätsvar från 1 882 slumpvis utvalda bredbandsanvändare runt om i landet.

– Först och främst: Tack till alla våra kunder! Ert förtroende betyder allt, det är ju för er vi finns. Nu är det sjätte året i rad vi får ta emot det här priset, och det gör vi med ödmjukhet. Problem kan uppstå även hos oss. Men vi kommer aldrig sluta jobba för att bli ännu bättre, och fortsätta leverera Sveriges bästa bredband, sade Bahnhofs vd Jon Klarung i samband med vinsten.

Foto: Stephen Phillips - Hostreviews.co.uk

Text: Redaktionen

Besvikelse hos Finansinspektionen – vädjar till svenskar mellan 40 och 50

2025 05 05

Finansinspektionen riktar en tydlig uppmaning till svenskar i medelåldern.

Det finns enligt myndigheten flera saker som är viktiga att ha koll på när det gäller ekonomisk förberedelse.

I händelse av kris kan digitala system slås ut – och därför bör man ha kontanter tillgängliga, extra bankkort och alternativa sätt att logga in på banken.

Nya siffror

En ny undersökning som Finansinspektionen publicerat på måndagen visar att endast två av fem har kontanter hemma för att klara sig en vecka om det digitala betalningssystemet skulle slås ut.

Enligt FI:s mätning har de åldersgrupper som befinner sig mitt i livet, 30–50 år, sämre beredskapssäkrad ekonomi. 

Både yngre och äldre åldersgrupper har i större utsträckning fler än ett sätt att logga in på sin bank, kontanter hemma och fler än ett bankkort.

Den grupp som är sämst förberedd när det kommer till att ha kontanter hemma är 40–49 åringarna. 

I denna grupp är det dessutom sex av tio som saknar ett extra betal- eller kreditkort i mer än en bank.

“Ha kontanter hemma”

Det är alltså för svenskar mellan 40 och 50 år som uppmaningen är allra mest relevant.

– Ha kontanter hemma så att du klarar dig en vecka, ha alternativa sätt att logga in på din bank och ett extra bankkort, meddelar Finansinspektionen.

– Det är myndigheternas rekommendation för en motståndskraftig plånbok.

Är sårbart

I takt med digitaliseringens fortsatta framfart uttryckts återkommande frågetecken kring stabiliteten i systemet.

Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI, förklarar att det lätt kan bli svårt.

– Många svenskar är sårbara om en kris skulle göra att samhället inte fungerar som vi är vana vid, säger hon.

“Blir besvärligt”

Langemark förklarar att svenska folket kan drabbas på flera olika sätt.

– Om viktiga it-system inte fungerar kan det påverka ditt betalkort eller möjligheten att ta ut pengar, menar hon.

– Om internet och mobilnät slås ut kan det på kort tid bli besvärligt att göra betalningar och andra bankärenden.

Foto: E. Kalibradov

Text: Redaktionen