Coca Cola-bojkott får effekt – i Sveriges grannland

2025 04 29

Coca Cola-bojkotten märks av i Danmark.

Danmark är ett av de länder som har tagit USA-bojkotten på allra största ansvar.

Nu kommer besked om att Coca Cola-bojkotten i landet får effekt – om än liten sådan.

Det bekräftar Carlsbergs Jacob Aarup-Andersen, rapporterar Financial Times.

Får viss effekt

Danska konsumenter bojkottar Coca-Cola, enligt Carlsberg, som buteljerar det amerikanska varumärket i landet, som en protest mot Donald Trumps utrikespolitik.

– Våra Coca-Cola-volymer är något lägre i Danmark, säger Carlsbergs vd Jacob Aarup-Andersen.

– Det finns en viss konsumentbojkott kring de amerikanska varumärkena och det är den enda marknaden där vi ser det i större utsträckning.

Danskarna arga

Den amerikanske presidentens upprepade hot om att ta över det danska territoriet Grönland, eventuellt med våld, har gjort många danskar arga, liksom hans administrations kritik av Köpenhamn.

Vicepresident JD Vance har anklagat Danmark för att "inte vara en god allierad” trots att danska styrkor stridit tillsammans med amerikanska trupper i Afghanistan och på andra platser och lidit förluster som är jämförbara med USA:s i förhållande till befolkningens storlek.

– Danskarna är förbannade, har en dansk tjänsteman sagt till Financial Times.

– De minns de danska soldaternas kroppar när de kom hem, och nu känner de sig respektlöst behandlade. Man kan förstå varför uppmaningar till bojkott av amerikanska varor skulle vara populära.

Rörelse under våren

Under våren har invånare i flera europeiska länder anslutit sig till en bredare bojkott av amerikanska produkter.

Rörelsens intensitet har tappat något i fart – men många känner alltjämt stor frustration mot USA:s ledarskap.

Termen ”Bojkotta USA” visade en ökning i sökningar när Trump tillkännagav nya tullar, enligt Google Trends.

Danmark, Kanada och Frankrike var länderna med flest sådana sökningar, uppger The Independent.

Tullarna kvarstår

Tullarna kvarstår alltjämt och kan komma tillbaka till högre siffror när tullpausen är över om inga avtal har nåtts vid det laget.

Foto: E. Yuwen Teoh

Text: Redaktionen

5 jun 2026

LAVROV: USA har backat – gäller inte längre

2026 06 05

USA har svikit ett löfte till Ryssland.

Det uttalandet kommer från Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov.

Det ska handla om en överenskommelser om Ukraina som enligt honom gjordes under ett toppmöte i Alaska 2025, rapporterar Kyiv Post.

Uppges ha brutit löfte

I en intervju i samband med S:t Petersburgs ekonomiska forum hävdar Lavrov att USA inte har levt upp till förslag som enligt honom diskuterades vid toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin i Alaska.

– Sedan dess har vi inte sett några framsteg, och ingen vilja att övertala Ukraina att acceptera dessa amerikanska förslag, säger Lavrov enligt ryska medier.

Han menar att USA självt initierade förslagen, men att processen sedan stannat av.

Inget har genomförts

Lavrov uppger att USA, inklusive Witkoff och Kushner, har talat om möjliga uppgörelser om kriget i Ukraina skulle lösas, men att de inte har uppfyllt sin del av avtalet.

– Men de säger att Ukraina först måste lösas. Vi utgick, och utgår fortfarande, från antagandet att Ukrainafrågan var löst i augusti 2025 i Anchorage, såvitt det gäller ryska federationen. Vi accepterade USA:s förslag, säger Lavrov.

De exakta villkoren från mötet har aldrig offentliggjorts, men enligt ryska uttalanden rörde det sig om en bred uppgörelse kring Ukrainafrågan.

USA kritiseras

Lavrov kritiserar även USA:s roll som medlare och menar att Washington inte utövat tillräcklig press på Kyiv.

– De agerade som medlare, men av någon anledning, när den ena sidan accepterade deras medlingsförslag, svalnade de på något sätt inför processen och utövade ingen press på Ukraina, säger han.

Samtidigt är flera av de frågor som diskuterats under mötet – som territoriella krav och Ukrainas framtida relation till Nato – fortsatt centrala hinder i konflikten och i eventuella fredsförhandlingar.

Foto: President of Russia Office resp Official White House H Koeppel

Text: Redaktionen

Valuta störtdyker – har halverats i värde

2026 06 05

Det är tuffa tider för bitcoin-investerare.

Börsen faller ordentligt på andra sidan Atlanten.

Men det är inte bara aktier som backar – även den ledande kryptovalutan bitcoin faller, enligt data från Marketwatch.

Valutan störtdyker

Så sent som förra året handlades en bitcoin för 125 000 dollar.

På fredagen faller kryptovalutan med över fyra procent.

Nu handlas en bitcoin för drygt 60 000 dollar – och har därmed mer än halverats sedan toppnivåerna från förra året.

– Det är lärorikt att se hur tillgångar kan få det tufft när de går från att vara månadens hetaste trend till att plötsligt bli helt omoderna, säger Mark Dowding vid BlueBay Asset Management till Reuters.

Kan bidra

Det spekuleras i en rad bidragande anledningar till raset.

Det enorma intresset för AI-aktier och en rad kommande börsintroduktioner – såsom SpaceX – lockar bort kapital från världens största kryptovaluta. 

Som ett ytterligare slag mot kursen offentliggjorde Michael Saylors Strategy, som är det företag som äger mest bitcoin i världen, i måndags att de har sålt av en del av sitt innehav för första gången sedan 2022. 

Läs mer: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Och börsen faller

Stockholmsbörsen backade med lite drygt en halv procent på fredagen.

Men på andra sidan Atlanten är det betydligt tuffare.

Det ledande amerikanska indexet S&P 500 faller med 1,7 procent.

Stigit på sistone

Ännu tuffare är det för Nasdaq – som backar med nästan tre procent.

Detta efter att de amerikanska börsindexen trotsat oroligheterna i Mellanöstern och tuffat på ordentligt under den senaste tiden.

USA och Iran har fortfarande inte nått fram till något fredsavtal, och det viktiga Hormuzsundet är i praktiken fortsatt stängt.

Det har lett till stora farhågor om att högre inflation kan vara att vänta världen över i takt med stigande oljepriser och ansträngda försörjningskedjor.

Foto: P. Borthiry

Text: Redaktionen