Cloetta jublar – ”exceptionellt” besked från godisjätten

2025 05 07

Omsättningen minskade, men lönsamheten ökade ”exceptionellt” mycket.

Det meddelar Cloetta i sin delårsrapport för första kvartalet 2025.

Livsmedelsföretaget, som bland annat tillverkar choklad, nötter och godis, går starkt. Den justerande rörelsemarginalen steg från 9,2 till 11 procent och landade på 225 miljoner kronor.

Vd:n och koncernchefen Katarina Tell jublar. Hon beskriver uppgången som ”exceptionell”.

– Cloetta levererar ännu ett kvartal med stark lönsamhetsförbättring driven av styrkan i vår breda produktportfölj, trots fortsatt höga råvarukostnader, säger hon och tillägger:

– Den exceptionellt starka lönsamhetsförbättringen levererades också trots att den sena påsken inverkade på försäljningen.

Aktieägare påverkas

Delårsrapporten innehåller även ett glädjebesked för Cloettas aktieägare.

I rapporten framgår det att styrelsen har beslutat om höjd aktieutdelning.  

– Cloettas årsstämma beslutade den 10 april 2025 om en höjd utdelning om 1,10 kronor (1,00) per aktie, framhåller bolaget.

Här är Cloettas delårsrapport

  • Nettoomsättningen för kvartalet minskade med 2,6 procent till 2 039 Mkr (2 094) inklusive en negativ effekt om 1,0 procent hänförlig till avyttringen av varumärket Nutisal samt valutakursförändringar om 0,5 procent
  • Försäljningen av Förpackade märkesvaror minskade organiskt med 3,4 procent under kvartalet
  • Försäljningen av Lösviktsgodis ökade organiskt med 4,6 procent under kvartalet
  • Rörelseresultatet justerat för jämförelsestörande poster uppgick till 225 Mkr (192)
  • Rörelseresultatet uppgick till 350 Mkr (193), påverkat av jämförelsestörande poster om 125 Mkr (1), huvudsakligen relaterade till beslutet att inte genomföra investeringen i fabriksanläggningen
  • Justerat rörelseresultat för Förpackade märkesvaror uppgick till 167 Mkr (152)
  • Justerat rörelseresultat för Lösviktsgodis uppgick till 58 Mkr (40)
  • Periodens resultat uppgick till 253 Mkr (107), vilket motsvarar ett resultat per aktie om 0,89 kr (0,37) såväl före som efter utspädning
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 231 Mkr (149)
  • Nettoskuld/EBITDA uppgick till 1,1 ggr (1,6)

Foto: Cloetta

Text: Redaktionen

Powers besked: “Vår största satsning hittills”

2025 05 06

Butikskedjan Power ger besked om deras “största satsning hittills”.

Det rör sig om vad kedjan beskriver som en “jätteöppning” i Barkarby.

Power satsar 25 miljoner kronor på vad som enligt kedjan kommer att bli scenen för Powers mest ambitiösa butikssatsning hittills.

– Den 8 maj slår POWER upp dörrarna till sin största satsning hittills. Flaggskeppet i Barkarby blir startskottet för kedjans mest ambitiösa år, menar kedjan.

“Inte bara en butik”

Kedjan sparar inte på satsningen, utan förklarar att det handlar om ett omfattande tag för att locka kunder.

I entréplanet finns det senaste inom vitvaror och småelektrisk, med ett köksrum från AEG där kockar och influencers kan laga mat live, och shop-in-shop lösningar från bland annat JURA, Samsung, Dyson och Dreame.

– Det här är inte bara en ny butik. Det här är ett statement, säger vd Magnus Kreuger i ett pressmeddelande.

"Stor tro"

På övervåningen breder 1500 kvadratmeter ut sig, dedikerade till teknik, gaming och underhållning – med 35 meter lång TV-vägg, stor hörlursavdelning och profilerade butikskoncept från Samsung, Apple, LG och Nintendo.

– Vi har stor tro på Barkarby, som har en vision om att vara Sveriges mest energifyllda stadsmiljö, fortsätter Kreuger.

– Här har både möbeljättar och elektronikgiganter etablerat sina allra första varuhus, och det är ingen slump. Barkarby är den perfekta platsen för stora satsningar, och den 8 maj öppnar vi dörrarna till vår största satsning hittills i Sverige.

Rustar för öppningsfest

Kedjan räknar med stort tryck redan kvällen före öppningen. 

För att ge de första kunderna en “så bra upplevelse som möjligt sätts ett 190 kvadratmeter stort värmetält upp med gratis kaffe, gaming och underhållning”.

Dessutom bjuds alla i kön på korv, kanelbullar och kaffe.

Fortsätter satsa

Power fortsätter därmed att satsa på att ta marknadsandelar.

Detta i en tid då många företag är återhållsamma med investeringar givet det rådande läget i den bredare ekonomin.

Foto: Power N. Edling

Text: Redaktionen

Succé för populär bredbandsleverantör – 500 000 svenska kunder

2025 05 06

Bredbandsleverantören Bahnhof går som tåget.

Under första kvartalet 2025 uppgick Bahnhofs omsättning till 536 miljoner kronor. En ökning med 9 procent jämfört med motsvarande period ifjol.

Bolagets vinstmarginal under kvartalet uppgick till 70,5 miljoner kronor, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med 2024.

– Första kvartalet 2025 präglas av tillväxt med fortsatt stabil lönsamhet. Rörelseresultatet ökar till 70,5 miljoner kronor Omsättningen ökar samtidigt med 9,2 procent till 536,4 miljoner kronor, framhåller Bahnhof i ett uttalande.

Nya kunder 

Vidare meddelar bredbandsbolaget att kundbasen expanderar. Omkring en halv miljon hushåll väljer Bahnhofs internettjänster.

– Den organiska tillväxten på privatsidan fortsätter med framför allt villor och bostadsrätter som motor för tillväxten. Den sista mars 2025 har Bahnhof totalt 488 562 hushåll som har någon av Bahnhofs snabba fibertjänster. Det är en organisk nettotillväxt i Sverige med 2 101 nya kunder för kvartalet, uppger bredbandsleverantören.

Samtidigt fortsätter Bahnhof att växa i utlandet.

I Norge, Danmark, Finland, och Tyskland fortsätter det svenska bredbandsbolaget att expandera verksamheten.

”Årets bredbandsoperatör”

I början av mars utsågs Bahnhof till ”Årets bredbandsoperatör” av branschtidningen Telekomnyheterna. Det är sjätte året i rad som bolaget tar hem utmärkelsen, som baseras på enkätsvar från 1 882 slumpvis utvalda bredbandsanvändare runt om i landet.

– Först och främst: Tack till alla våra kunder! Ert förtroende betyder allt, det är ju för er vi finns. Nu är det sjätte året i rad vi får ta emot det här priset, och det gör vi med ödmjukhet. Problem kan uppstå även hos oss. Men vi kommer aldrig sluta jobba för att bli ännu bättre, och fortsätta leverera Sveriges bästa bredband, sade Bahnhofs vd Jon Klarung i samband med vinsten.

Foto: Stephen Phillips - Hostreviews.co.uk

Text: Redaktionen