Clas Ohlson slår rekord – dyraste enskilda produkten någonsin

2025 12 23

Clas Ohlson har sålt sin dyraste produkt någonsin.

Kedjan är vanligtvis känd för produkter i lite lägre priskategorier.

Men nu har Clas Ohlson sålt den dyraste enskilda produkten i kedjans historia.

Det blev en försäljning, för en enda produkt, på hela 83 000 kronor, rapporterar E-handel.

Dyraste produkten

Under det egna varumärket har Clas Ohlson 17 000 artiklar – de flesta betydligt billigare än 83 000 kronor.

Men via onlinehandeln har Clas Ohlson även börjat sälja dyrare produkter – däribland smartklockor och större trädgårdsmaskiner.

En robotstyrd snöslunga har nu sålts för 83 000 kronor – kedjans dyraste försäljning av en enskild produkt någonsin.

“Bara häromveckan”

Vd Kristofer Tonström kommenterar rekordförsäljningen.

– Vi sålde faktiskt den bara häromveckan, den dyraste någonsin. Det var en snöslunga, den finns fortfarande på vår hemsida så vi har några fler kvar. Det är en produkt som heter Yarbo, säger enligt sajten.

– Online växer betydligt snabbare än helheten och vi förväntar oss att online kommer fortsatt vara en tillväxtdrivare under lång tid framöver.

Läs mer: Bekräftat: Bästa bilmärket att äga 2026

Stark rapport

Tidigare i december kom kedjan med en stark Q2-rapport.

Här är några av nyckeltalen från rapporten:

- Nettoomsättningen uppgick till 3 009 Mkr (2 801), en ökning med 7 procent, varav 9 procent avser organisk tillväxt och -2 procent valutaeffekter.

- Försäljning online uppgick till 572 Mkr (527), en ökning med 8 procent.

- Rörelseresultatet uppgick till 410 Mkr (307).

“Gått enligt plan”

Kristofer Tonström var nöjd med rapporten.

– Omställningen från sommar till höst har gått enligt plan med många uppskattade produktnyheter som driver kundtrafik och försäljning, sade han i samband med rapporten.

– Försäljningen växer i samtliga prioriterade produktnischer och på samtliga hemmamarknader.

Foto: Clas Ohlson

Text: Redaktionen

Trump dundrar – ”Vi ska ta över ön”

2026 06 11

Vapenvilan tycks vara över.

Nu genomför USA och Iran omfattande attacker mot varandra igen.

Efter att Iran skjutit ner en amerikansk helikopter har USA:s president Donald Trump bekräftat återupptagna attacker mot iranska måltavlor.

På torsdagseftermiddagen säger han att USA “inom kort” kommer att ta över Khargön.

Attackerar ikväll

Den amerikanska presidenten framhåller att fler attacker är att vänta under kvällen.

– USA kommer att slå till mot Iran (vars flotta, flygvapen, radar, luftvärn och alla andra former av försvar, tillsammans med merparten av dess offensiva förmåga, är BORTA!), MYCKET HÅRT I KVÄLL, skriver Trump på Truth Social.

Enligt Trump är det inte bara flyganfall och missilattacker att vänta för Iran.

“Ska ta över den”

Presidenten menar även att USA “inom kort” kommer att ta över den viktiga iranska ön Kharg.

Han jämför situationen med vad som hände i Venezuela tidigare i år.

– Vid någon tidpunkt i en inte alltför avlägsen framtid kommer vi att inta ön Kharg och andra delar av oljeinfrastrukturen, och ta total kontroll över deras olje- och gasmarknader, i likhet med vad vi har gjort med Venezuela, vilket fungerar utmärkt för både Venezuela och USA.

Det är Khargön

Khargön ligger ungefär 32 kilometer utanför Irans norra golfkust. 

I decennier har den fungerat som Irans huvudsakliga oljeexportterminal och har historiskt sett hanterat 85–95 procent av landets råoljeexport, uppger CBS News.

Oljefartygen lastar där på olja som vanligtvis ska genom Hormuzsundet.

Saddam Hussein attackerat tidigare

Khargön är en av de viktigaste platserna i Iran när det kommer till landets oljeindustri – och det är inte första gången de varit föremål för attacker.

Under kriget mellan Iran och Irak på 1980-talet skickade Saddam Hussein irakiska stridsflygplan för att upprepade gånger bomba ön, i ett försök att strypa Irans oljeintäkter. 

Anläggningarna skadades då svårt, men Iran fortsatte att reparera dem och exporten kunde fortsätta. 

Foto: By Unknown author - Private collection, Public Domain resp Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen

Kaos på Krym – halvön isolerad

2026 06 11

Krym uppges vara avskuret från fastlandet.

Flera broförbindelser till Krym har skadats efter en natt av explosioner och attacker.

Enligt uppgifter ska det inte längre finnas några intakta broar kvar, rapporterar RBC Ukraine.

Explosioner på Krym

Explosioner hördes över flera delar av Krym under natten, enligt uppgifter från ryska Telegramkanaler och ryska sociala medieinlägg.

Larmet uppges ha pågått i flera timmar innan det avslutades strax efter klockan fyra på morgonen.

– En explosion i Sevastopol, som enligt uppgifter orsakades av en inkommande attack, sågs i området kring Kozacha-bukten, rapporterar den lokala Telegramgruppen Crimean Wind.

Samtidigt rapporterades attacker i flera andra områden, bland annat Komyshev-bukten och Striletska-bukten, där en militär enhet uppges ha träffats.

Det är oklart om det rör sig om drönare eller robotar.

Skador på broar

Enligt flera Telegramkanaler ska luftförsvar ha varit aktivt i Armiansk under natten, där drönare skjutits ned.

Samtidigt uppges två vägbroar ha träffats i området, med bränder och brinnande lastbilar i närheten.

– Bron vid infarten till Krasnoperekopsk från Armiansk-sidan ska också ha skadats – det syntes ett starkt sken…Det verkar som att det inte finns några intakta broar kvar vid landförbindelserna till halvön, uppger lokala Telegramkanaler.

Uppgifterna har inte kunnat bekräftas oberoende, uppger tidningen.

Eskalering på halvön

Attacken mot Krym uppges ha inletts vid midnatt och pågått i flera timmar.

Samtidigt rapporteras återkommande explosioner och skottlossning i området de senaste dagarna, där även ett oljelager tidigare ska ha träffats.

Den ukrainska militären har tidigare slagit ut Chonhar-bron, som förbinder Krym med Cherson-regionen på fastlandet.

Det är ännu oklart hur omfattande skadorna på infrastrukturen är.

Foto: President of Russia Office resp J Kingma

Text: Redaktionen