Chokladtillverkare i konkurs

2025 12 23

En Malmöbaserad chokladtillverkare tvingas tacka för sig.

I somras avslöjades problem hos Hedh-Escalante – en tillverkare av lyxchoklad i Skåne.

Problemen handlade bland annat om råttor och smuts – såväl som anställda som vittnade om uteblivna löner och dåliga arbetsförhållanden.

Chokladtillverkaren slog tillbaka och flyttade senare från Lund till Malmö.

Men nu kommer besked om att Hedh-Escalante går i konkurs, rapporterar Sydsvenskan.

Slog tillbaka

Efter uppgifterna om bristande hygien och dåliga arbetsförhållanden slog Hedh-Escalante tillbaka.

– Den publicerade artikeln ger en orättvis och felaktig bild av oss som företag; en beskrivning som varken speglar våra värderingar eller den verklighet vi verkar i dagligen, framhöll bolaget då.

Kort därefter flyttade Hedh-Escalante från Lund till Malmö.

Går i konkurs

Chokladtillverkaren har stämts av leverantörer som hävdat att de inte fått betalt.

Stora skulder till bland annat Skatteverket och Nordea har ställt till det – och bolaget som sökte rekonstruktion fick avslag.

Även oklarheter i tillverkarens bokföring har tagits upp.

En styrelsemedlem är återhållsam med konkret information gällande konkursen.

– Vi har så himla mycket att stå i, men det som föranlett konkursen är framförallt det som står i handlingarna, att företaget är på obestånd, säger personen till Sydsvenskan.

Tecken på återhämtning

Samtidigt fortsätter svensk ekonomi att visa tecken på återhämtning – och antalet företagskonkurser minskade med 8 procent under november månad jämfört med samma period föregående år.

– Helåret 2024 blev ett rekordår sett till antal konkurser, med siffror vi inte sett sedan 90-talet, kommenterar UC:s analytiker Amanda Aldestam.

– När helårssiffrorna för 2025 ska sammanställas blir decembersiffrorna därför avgörande för om innevarande år slutar på en ny toppnotering eller om nivåerna istället hamnar i linje med 2024.

“Finns ljusglimtar”

Aldestam fortsätter.

– Samtidigt finns ljusglimtar. Antalet nystartade företag har ökat tre månader i rad, vilket signalerar ett växande framtidsförtroende, något som bekräftas av Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer, säger hon.

Arkivfoto: H. Chavhan

Text: Redaktionen

8 jun 2026

Rysslands luftsköld spricker – panik i Moskva

2026 06 08

Ryssar har hamnat i panikläge.

Ukrainas växande drönarkampanj har pressat Rysslands luftförsvar hårt.

Nu blottas allt större svagheter i Moskvas försvarssystem, rapporterar Kyiv Post.

Når djupare in i Ryssland

Rysslands luftförsvar uppges vara under allt hårdare press när ukrainska drönare slår mot mål djupare inne i landet och i ockuperade områden.

Utvecklingen ses som ett skifte där Moskva hamnar i ett mer defensivt läge.

Flera mål i bland annat logistikkedjor och militära installationer uppges ha träffats, vilket sägs skapat oro inom ryska militära kretsar.

– Ryssland har ett luftförsvarssystem. Ja, vi behöver förbättra det. Ja, vi behöver stärka det, och det kommer vi att göra, medgav Putin under Sankt Petersburgs ekonomiska forum.

Försvarssystemet överbelastat

Det är inte enstaka attacker som är avgörande, utan den samlade effekten av återkommande drönangrepp som tvingar ryska system att konstant reagera.

– Systematiska attacker mot ryska produktionsanläggningar försämrar fiendens luftförsvarsförmåga ytterligare, som redan upplever brist på missiler för att bekämpa ukrainska obemannade system och slagförmågor, säger Oleksandr Syrskyj, chef för den ukrainska militären, enligt Business Insider.

Detta ska enligt flera bedömningar leda till att ryska luftförsvarssystem töms snabbare, samtidigt som nya luckor uppstår i skyddet av viktiga militära och logistiska mål.

Moskva under press

I Ryssland beskrivs situationen av vissa militärbloggare som allt mer ansträngd, där även områden närmare huvudstaden uppges påverkas av drönarhot.

Telegramkanalen Rybar varnar för att luftförsvarssystem kan vara på väg att försvagas, och menar att Moskva tvingas omprioritera resurser.

Samtidigt konstateras att Ryssland fortfarande har stora militära resurser, men att förmågan att skydda ett så stort territorium blir allt mer utmanande.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

8 jun

MARDRÖMSBESKED: Bränslepriset kan dubbleras

2026 06 08

Svenska bränslepriser uppges ännu inte ha nått sin topp.

Experter varnar för att bränslepriserna kan stiga kraftigt framöver.

Orsaken uppges vara en så kallad dubbelsmocka på oljemarknaden.

Oljepriset pressas upp

Kriget mellan Iran och Israel har återigen trappats upp, där Iran och Israel under morgonen inlett attacker mot varandra.

Detta har redan fått oljepriset att röra sig uppåt.

Under måndagen steg priset tillfälligt, från 92 till nästan 97 dollar fatet.

– Det högre oljepriset speglar risken för att konflikten i Mellanöstern kommer att bli mer utdragen än vad marknaden tidigare hade hoppats på, säger Christian Kopfer, råvaruanalytiker vid Arctic Securities, till SvD.

Samtidigt dämpar förväntningar på att USA ska försöka hindra en fullskalig eskalering, prisuppgången något.

Bränslepriset kan fördubblas

En viktig anledning till att oljepriset inte skenat ännu är att flera länder använt sina oljelager för att stabilisera marknaden.

Kina lyfts fram som en central aktör som har tagit ett stort ansvarför att hålla tillbaka oljepriset, där landets import minskat kraftigt jämfört med normalt läge.

Men enligt experterna är detta bara en tillfällig dämpning.

När lagren sjunker kan situationen snabbt förändras och en dubbelsmocka i form av ransonering och högre ränta väntas.

Kopfer varnar för att nivån kommer nå en kritisk punkt redan till sensommaren.

– Om Hormuzsundet fortsätter att vara stängt kommer vi röra oss uppåt mot 150-200 dollar under sensommaren. Lagren är inte oändliga och när de har nått en kritisk nivå finns inget mer att göra för att hålla nere priset, säger Kopfer.

Det skulle i så fall kunna innebära att oljepriset i praktiken nästan eller helt fördubblas från dagens nivåer.

Höjda bränslepriser

Drivmedelspriserna höjdes kraftigt så sent som förra veckan.

Detta enligt Circle K:s listpriser för företag som används som indikator för vad privatkunder får betala vid pump.

Dieselpriset steg med 80 öre per liter till en ny nivå på 20,54 kronor per liter.

Bensinpriset steg också, upp med 25 öre till 17,59 kronor litern, enligt sammanställningen.

Höjningarna skedde i samband med att fredsförhandlingarna mellan USA och Iran uppgavs ha kollapsat.

USA:s president Donald Trump förnekade dock att samtalen brutit samman helt.

– Jag tror att vi har pratat för mycket om sanningen ska fram. Jag tror att det vore riktigt bra att hålla tyst, sade han till NBC News.

Foto: Circle-K

Text: Redaktionen