Börsbolag i konkurs

2026 06 03

Ett svenskt börsnoterat bolag tvingas tacka för sig.

Det rör sig om det First North-noterade bolaget Stayble Therapeutics.

Det är ett kliniskt läkemedelsbolag som utvecklat injektionsbehandlingen STA363 mot kroniskt diskbråck.

På senare tid har företaget hamnat i betydande ekonomiska problem – och nu kommer besked om att en konkursansökan har skickats in till och godkänts av Göteborgs tingsrätt.

Går i konkurs

Företaget arbetade med injektionsbehandlingen STA363 mot kroniskt diskbråck.

Planen var att erbjuda patienter “en enkel och effektiv behandling som angriper den underliggande orsaken till patientens kroniska smärta och ger varaktig smärtlindring och ökad fysisk funktion”.

Bolaget ingick i början av maj en icke-bindande avsiktsförklaring gällande kortsiktig och långsiktig finansiering för bolagets fortsatta drift.   

Har uppstått problem

Men, konstaterar bolaget.

– Under det efterföljande arbetet sedan avsiktsförklaringen signerades har information framkommit vilket har omöjliggjort kortsiktig finansiering, framhåller Stayble Therapeutics.

– Vidare följer beslutet på bedömningen att det uppstått ett antal strukturella och regulatoriska problem i den föreslagna transaktionen som styrelsen inte anser kunna lösas inom en rimlig tid. 

Framgångsrika studier

Bolagets behandling har riktat sig till patienter som inte blir hjälpta av sjukgymnastik och smärtstillande preparat och är en singelinjektion som beräknats kvarstå hela livet och kräver minimal rehabilitering.  

– Efter övertygande data från tidigare prekliniska och kliniska studier (fas 1b och 2b) inom degenerativ disksjukdom, vilka visar på en volymminskning av diskarna har Bolaget framgångsrikt genomfört en fas 1b-studien för behandling av diskbråck, har de konstaterat tidigare.

Aktiekollaps

År 2021 handlades aktien för strax under tio kronor.

Men sedan dess har det varit en tydlig resa nedåt.

Under de senaste tre åren har aktien tappat lite drygt 83 procent, enligt data från Marketwatch.

Mer än 2 000 aktieägare finns hos Avanza – och ytterligare knappt 400 på Nordnet.

Foto: M. Hopman

Text: Redaktionen

Flamingo-missiler har slagit ner

2026 06 10

Ukraina har träffat flera ryska måltavlor med drönare och missiler.

På onsdagsmorgonen kommer uppgifter om nya ukrainska attacker mot Ryssland.

Ett oljeraffinaderi i den ryska staden Samara har träffats av ukrainska drönare.

Samtidigt har en tillverkningsanläggning i Tjeboksary träffats av missiler under natten, rapporterar Kyiv Independent.

Nya attacker

Oljeraffinaderiet Kuybyshevskiy i Samara oblast – beläget omkring 800 kilometer från gränsen mellan Ryssland och Ukraina – har träffats av drönare.

Filmklipp på sociala medier visar lågor och rök vid platsen efter attacken.

Ukraina fortsätter därmed att attackera måltavlor hundratals kilometer från gränsen med drönare.

Vid flera tillfällen har drönarna åkt så långt som 1 500 kilometer från gränsen.

Missilattack mot Tjeboksary

Men det är inte bara drönare som har slagit ner i Ryssland.

I Tjeboksary i Tjuvasjien träffades en forsknings- och tillverkningsanläggning av ukrainska missiler.

Fabriken försörjer den ryska försvarsindustrin, inklusive delar till Orion-drönare och Iskander-robotar, enligt Ukrainas militära underrättelsetjänst. 

Ukrainas flygvapen har inte uppgett vilken typ av missil som användes i attacken.

Sociala medieuppgifter gör dock gällande att det ska ha varit Ukrainas egna Flamingo-missiler.

Ryska attacker

Även Ryssland har skickat drönare under natten till onsdagen, bland annat mot Odessa oblast.

Bostadshus har träffats i samband med den ryska attacken, rapporterar RBC Ukraine.

– I ett av dem blev en lägenhet på femte våningen helt utbränd. Branden släcktes snabbt av räddningstjänsten, kommenterar Ukrainas flygvapen.

– En 46-årig kvinna skadades. Hon fördes till sjukhus och får all nödvändig vård. 

Inga tecken

Något fredsavtal mellan Ryssland och Ukraina tycks ännu inte vara nära förestående.

Trump-administrationen har lagt mindre fokus på fredsförhandlingarna i samband med det pågående kriget i Mellanöstern.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har sagt att om Vladimir Putin inte har någon avsikt att inleda fredsförhandlingar så kommer de ukrainska attackerna att fortsätta.

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen

10 juni 2026

Norge förlorar miljarder – pekar ut Sverige

2026 06 10

Norge förlorar miljardbelopp på grund av Sverige.

Miljarder norska kronor försvinner över gränsen till Sverige.

Nu slår en norsk branschorganisation larm om grannlandet.

Rasar mot miljardförlusten

Den norska gränshandeln i Sverige beräknas uppgå till 11,3 miljarder norska kronor per år.

Nu slår den norska dagligvarubranschen larm om det stora pengatappet till Sverige, rapporterar Dagligvarunytt.

Branschorganisationen NHO Mat og Drikke, som ungefär motsvarar Livsmedelsföretagen i Sverige, menar att ojämna handelsvillkor mellan länderna ställer till problem för norska livsmedelsbutiker nära gränsen.

Det beror bland annat på Norges skattepolitik, som leder till att Sverige gynnas, enligt organisationen.

– Det vi framför vill ta upp är att punktskatterna på tobak och alkohol är så mycket högre i Norge än i Sverige. Om man är ute efter det blir det väldigt lönsamt att åka till Sverige, säger Petter Haas Brubakk, administrativ direktör på NHO Mat og Drikke, enligt tidningen.

”Sverige känns som USA”

Brubakk menar att flera stora köpcentra vid gränsen till Norge närmast för tankarna till USA.

– Nordby Center eller Charlottenberg känns ju som Walmart i storlek. Man får känslan av att man är i USA, säger Petter Haas Brubakk, enligt tidningen.

Att norrmän åker över till Sverige för att handla är ingenting nytt, och inte ett problem i sig, enligt branschorganisationen.

Det man vänder sig emot är den norska skattepolitiken.

Den förstärker obalansen mellan länder och skapar extra starka incitament för norrmän att åka över till Sverige istället för att handla i norska butiker, menar man.

40 procent når Sverige på 1,5 timme

NHO Mat og Drikke har slagit larm tidigare, exempelvis när Sverige sänkte matmomsen i våras.

– Med lägre priser blir handelsläckaget ännu större. De på andra sidan gränsen har helt andra konkurrensvillkor än oss, sade Petter Haas Brubakk till Dagsavisen då.

Billigare drivmedel på den svenska sidan gör också resan mer lönsam för norrmännen, har Brubakk tidigare sagt enligt SvD.

Påverkan på norsk dagligvaruhandel är stor eftersom 40 procent av Norges befolkning bor inom 90 minuters bilresa från Sverige, påpekar Brubakk, rapporterar tidningen.

Text: Redaktionen