Booking.com anklagas – har tvingat fram högre priser
2025 08 07
Resesajten Booking.com stäms av tusentals hotell i Europa.
Tusentals hotell i Europa stämmer hotellbokningssajten Booking.com.
Anledningen är att man anklagar den enormt populära sajten för att snedvrida marknaden.
Hotellen anser bland annat att de har hindrats från att erbjuda lägre priser.
10 000 hotell har anslutit sig
Mer än 10 000 europeiska hotell har anslutit sig till stämningsansökan, rapporterar The Guardian.
De anser att Booking.com under en 20-årsperiod har snedvridit marknaden på ett sätt som har gynnat sajten och missgynnat hotellägarna.
– Över 10 000 hotell har redan anslutit sig till det paneuropeiska initiativet för att kräva ersättning för ekonomiska förluster som orsakats av Booking.com:s användning av olagliga klausuler om bästa pris, säger den eurpeiska hotell- och restaurantorganisationen Hotrec i ett uttalande, enligt tidningen.
De som står bakom stämningsansökan vänder sig emot Booking.com:s ”bästa pris”-klausuler. De menar att hotellen har satts under stor press att inte erbjuda rum till lägre priser på andra plattformar, till exempel på sina egna hemsidor.
Skälet har varit att Booking.com har velat motverka det man kallar ”free rider”-bokningar, där kunder letar upp ett hotell på sajten men sedan går direkt till hotellets hemsida – eller till någon annan plattform – för att boka hotellet.
”Orättvisa villkor”
Booking.com ändrade klausulen 2024, men stämningsansökan gäller hela 20-årsperioden 2004-24 då hotellen anser att de har missgynnats av kraven från Booking.com, som är en stor sajt där många hotell känner att de måste finnas med.
– Europeiska hotellägare har länge lidit av orättvisa villkor och orimliga kostnader. Nu är det dags att stå enade och kräva upprättelse, säger Hotrecs ordförande Alexandros Vassilikos, enligt tidningen.
Booking.com menar dock att kritiken är missvisande och att deras klausul inte har brutit mot reglerna.
De hänvisar också till en undersökning där 74 procent av hotellägare uppger att Booking.com har gjort deras verksamhet mer lönsam.
Men alla håller alltså inte med.
– När de fick kontroll över marknaden kunde Booking öka sina provisioner och utöva mycket större press på hotellägarnas marginaler, säger Véronique Siegel från den franska hotellbranschorganisationen Umih, enligt tidningen.
Foto: K. Angelso resp Jeshoots.com
Text: Redaktionen