Booking.com anklagas – har tvingat fram högre priser

2025 08 07

Resesajten Booking.com stäms av tusentals hotell i Europa.

Tusentals hotell i Europa stämmer hotellbokningssajten Booking.com.

Anledningen är att man anklagar den enormt populära sajten för att snedvrida marknaden.

Hotellen anser bland annat att de har hindrats från att erbjuda lägre priser.

10 000 hotell har anslutit sig

Mer än 10 000 europeiska hotell har anslutit sig till stämningsansökan, rapporterar The Guardian.

De anser att Booking.com under en 20-årsperiod har snedvridit marknaden på ett sätt som har gynnat sajten och missgynnat hotellägarna.

– Över 10 000 hotell har redan anslutit sig till det paneuropeiska initiativet för att kräva ersättning för ekonomiska förluster som orsakats av Booking.com:s användning av olagliga klausuler om bästa pris, säger den eurpeiska hotell- och restaurantorganisationen Hotrec i ett uttalande, enligt tidningen.

De som står bakom stämningsansökan vänder sig emot Booking.com:s ”bästa pris”-klausuler. De menar att hotellen har satts under stor press att inte erbjuda rum till lägre priser på andra plattformar, till exempel på sina egna hemsidor.

Skälet har varit att Booking.com har velat motverka det man kallar ”free rider”-bokningar, där kunder letar upp ett hotell på sajten men sedan går direkt till hotellets hemsida – eller till någon annan plattform – för att boka hotellet.

”Orättvisa villkor”

Booking.com ändrade klausulen 2024, men stämningsansökan gäller hela 20-årsperioden 2004-24 då hotellen anser att de har missgynnats av kraven från Booking.com, som är en stor sajt där många hotell känner att de måste finnas med.

– Europeiska hotellägare har länge lidit av orättvisa villkor och orimliga kostnader. Nu är det dags att stå enade och kräva upprättelse, säger Hotrecs ordförande Alexandros Vassilikos, enligt tidningen.

Booking.com menar dock att kritiken är missvisande och att deras klausul inte har brutit mot reglerna.

De hänvisar också till en undersökning där 74 procent av hotellägare uppger att Booking.com har gjort deras verksamhet mer lönsam.

Men alla håller alltså inte med.

– När de fick kontroll över marknaden kunde Booking öka sina provisioner och utöva mycket större press på hotellägarnas marginaler, säger Véronique Siegel från den franska hotellbranschorganisationen Umih, enligt tidningen.

Foto: K. Angelso resp Jeshoots.com

Text: Redaktionen

Anstormning till Clas Ohlson – efterfrågan har exploderat

2025 08 07

Clas Ohlson gör succé under sommaren.

Detaljhandelsjätten Clas Ohlson gör succé bland kunderna i sommaren.

Butikskedjan fortsätter att öka sin försäljning, och efterfrågan på vissa specifika produkter har ökat explosionsartat.

Kundrusning i sommar är del i en längre framgångstrend för Clas Ohlson.

”Försäljningen växte kraftigt”

Clas Ohlsons försäljning ökade i juli, och nettoomsättning uppgick till 1 010 Mkr, vilket är en ökning med 10 procent. Under perioden maj-juli noteras en ökning med sju procent.

– Tack vare hög relevans brett över sortimentet växte försäljningen kraftigt på samtliga hemmamarknader i juli, säger detaljhandelsjättens vd och koncernchef Kristofer Tonström i ett uttalande.

En hemlighet bakom kundrusningen under sommaren har varit att Clas Ohlson har varit duktiga på att anpassa sig efter årstiden, menar han.

– Produkter som gynnades av det varma vädret sålde extra bra och organisationen visade prov på flexibilitet genom att snabbt köpa in fler produkter när efterfrågan tog fart, säger Kristofer Tonström.

Bra sommarsäsong

I sommarvärmen har det bland annat varit stor efterfrågan på fläktar hos många butikskedjor i år. Men Clas Ohlson har även en rad andra säsongsrelaterade produkter – alltifrån kylväskor och hängmattor, till grillar och SUP-brädor.

Och efterfrågan har alltså varit stor under sommaren. Nu hoppas man på ett fortsatt stort kundintresse även i höst.

– Vi ser nu fram emot en försäljningshöst där fokus, som alltid, är att arbeta med alla delar i affären för att skapa hållbar och lönsam tillväxt, säger Kristofer Tonström.

Clas Ohlson har också utökat butiksbeståndet med 8 butiker netto jämfört med samma period förra året, och har nu totalt 241 butiker.

Längre trend av framgång

Detaljhandelskedjans framgångsrika sommar ingår i en längre trend av framgångar och ökad försäljning.

I början av juli visade Clas Ohlsons årsredovisning att företaget har slagit nya rekord i försäljning, vilket MarcusOscarsson.se har rapporterat.

– Vi har stärkt vår marknadsposition under året med fler produktnyheter, en växande kundbas och en försäljningsutveckling som överträffat vårt långsiktiga omsättningsmål, konstaterade butikskedjan i rapporten.

Foto: Clas Ohlson

Text: Redaktionen

Uppförande bland elbilsägare väcker raseri

2025 08 06

Elbilsägare gör ibland varandra frustrerade.

Många elbilsägare kommer hem från sommarsemestern – fyllda av frustration.

Det hävdar FDM, Danmarks största intresseorganisation för bilister.

Irritationen vid olika laddningsstationer för elbilar har kokat under sommaren, menar de.

Mycket ilska

Ilskan är stor bland elbilsägare efter sommarens resor, menar FDM, rapporterar TV2.

Många vittnar om långa köer, tjafs, bråk och frustration vid laddningsstationer.

– Vi har noterat, bland annat på olika sociala medier, att det finns personer som upplever saker kring laddningsstationerna som inte är helt optimala, säger Dennis Lange, chefskonsult på FDM, till kanalen.

Problemet är särskilt stort under sommarledigheten.

Och det är framför allt ett beteende som skapar bråk bland elbilsägare.

Ett beteende skapar frustration

Det finns ett beteende som väcker extra mycket irritation.

– Det vi vanligtvis hör talas om är att folk lämnar sina bilar parkerade när de faktiskt har laddat klart, så att andra inte kan ta sig dit, säger Dennis Lange.

 Det här beteende kan leda till bråk.

– Det kan orsaka vissa frustrationer. Speciellt när du redan står i kö. För då vet man inte om man ska vänta fem minuter eller fem timmar, säger han till kanalen.

Det finns också många nya elbilsägare som behöver lära sig vett och etikett vid laddningsstationerna, menar FDM.

– Det säljs många elbilar. Och alla har inte nödvändigtvis listat ut hur de ska agera där ute. Det finns en del nya saker som man som ny elbilsägare bara behöver lära sig, säger Dennis Lange.

Hans främsta tips är att man ska använda sitt sunda förnuft.

– På en vanlig bensinstation får du ju inte lämna bilen vid tankstället, säger han, och menar att det är självklart att samma regel gäller även på en laddningsstation.

– Men vi hör historier om bilar som är inkopplade i en laddare flera timmar efter att de faktiskt har laddats, säger Dennis Lange till kanalen.

Viktiga saker att tänka på

Det finns också några andra tips som man kan ta till sig om man vill bete sig korrekt och slippa bråk och frustration.

Volvo Car Retail rekommenderar på sin hemsida att man om möjligt bör planera sin laddning i förväg och undvika de mest efterfrågade tiderna på dagen.

Man ska också, som redan har nämnts, tänka på att bara använda parkeringsplatser för elbilsladdning om man faktiskt laddar bilen. Det är också viktigt att hålla reda på laddningstiden.

Sist men inte minst är det viktigt att kommunicera med andra vid laddningsstationen om exempelvis hur länge man ska ladda, tipsar Volvo Car Retail.

Foto: E. Ojeh

Text: Redaktionen