Biltema-utmanare expanderar kraftigt – fyra nya varuhus
2025 08 18
Den finska kedjan Motonet tar upp kampen med Biltema.
Motonet, som har ett liknande utbud som Biltema, har öppnat fyra nya varuhus i Sverige under 2025.
Den senaste butiken slår upp portarna i handelsområdet Ersboda i Umeå. I varuhuset kommer kunder kunna ta del av 65 000 olika produkter – från fordonsdelar och tillbehör till varor för jakt, trädgård och fiske.
Lokalen i Umeå blir Motonets sjätte varuhus på svensk mark.
– Att vi kan öppna fem nya varuhus på ett år är ett resultat av både långsiktig planering och ett otroligt starkt team, säger Johan Ljung, vd för Motonet AB.
– Vårt etableringsteam spelar en avgörande roll. Det består av medarbetare från våra befintliga varuhus, som arbetar sida vid sida med de cirka 35 nyanställda i Umeå och supportpersonal från backoffice. Det är deras kompetens, engagemang och samarbete som gör det möjligt att genomföra öppningar i den här takten utan att kompromissa med kvaliteten i kundupplevelsen.
”Stark gör-det-själv-kultur”
Att butiken slår upp portarna i Umeå välkomnas av Johan Ljung.
– Umeå är en växande och välmående stad med stort intresse för flera av våra produktkategorier. Här finns en stark gör-det-själv-kultur som passar perfekt med vårt koncept. Jag är säker på att vi kommer att bli väl mottagna, och att vårt koncept i kombination med hög kundservice kommer skapa långsiktiga kundrelationer, säger han.
FAKTA: Motonet
- Motonet är ett finskt familjeföretag med nästan 50 varuhus, varav 6 i Sverige, 42 i Finland och 1 i Estland tillsammans med onlinebutik på alla marknader.
- Varuhuskedjan riktar sig till både privat- och företagskunder och säljer bland annat reservdelar och tillbehör till bilar samt motorcyklar, verktyg, båt- och fisketillbehör samt hem- och fritidsprodukter.
- Motonet är en del av Broman-koncernen med nästan 2500 anställda. 2023/2024 var företagets omsättning cirka 500 miljoner euro.
Källa: Motonet
Foto: Motonet
Text: Redaktionen