Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

2025 09 17

Biltema ger besked om en nyöppning.

Den klassiska kedjan fortsätter att uppdatera och expandera.

Under en tid har Biltema arbetat med “omfattande ombyggnation” av varuhuset i Karlskrona.

Nu närmar sig nyöppningen av det nya varuhuset.

Nytt i Karlskrona

“Efter en omfattande ombyggnation är det äntligen dags för premiär av det nya Biltema i Karlskrona”.

Så lyder beskedet från kedjan.

Invigningen sker lördagen den 4 oktober klockan 09.00.

Får presentkort

De 100 första kunderna får ett presentkort på 250 kronor var.

– Under hela byggtiden har varuhuset haft öppet som vanligt, framhåller Biltema i ett pressmeddelande.

– Det har inneburit en del utmaningar både för våra kunder och för våra medarbetare, men tack vare ert tålamod kan vi nu äntligen öppna dörrarna till ett moderniserat och mer lättillgängligt varuhus.

“Efterlängtad nyhet”

Vad Biltema beskriver som en “efterlängtad nyhet” är att Karlskrona nu har fått ett riktigt Biltemacafé.

– Tidigare har vi serverat mat från en foodtruck men nu kan Karlskronaborna slå sig ner och njuta av våra klassiska rätter till låga priser, menas det.

“Oerhört stolta”

Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema, kommenterar nyöppningen.

– Vi är oerhört stolta över våra medarbetare som gjort ett fantastiskt jobb under hela ombyggnationen och samtidigt tagit hand om kunderna, säger han.

– Vi vill också rikta ett stort tack till Karlskronaborna för tålamodet under den här tiden. Nu ser vi fram emot att få fira tillsammans och visa upp vårt nya fina varuhus.

Biltema har länge varit en populär varuhuskedja och har sedan länge även närvaro utomlands.

Kedjan har butiker i Sveriges grannländer – det rör sig om 19 varuhus i Danmark, 17 i Finland och 68 i Norge.

I Sverige har kedjan 62 varuhus.

Biltema startade i Sverige år 1963, i en källarlokal i Linköping, under namnet "BIL-TEMA". 

Verksamheten bestod på den här tiden av postorderförsäljning av bildelar och biltillbehör. 

Sveriges första riktigt stora varuhus öppnade sedan portarna 1976 i Linköping, och var Biltemas allra första varuhus av det större slaget i Norden.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen

Rysk bransch i kris – konkurskaos

2025 09 15

Ännu en rysk bransch har stött på enorma problem.

Den ryska ekonomin kantas av stora utmaningar.

Situationen i tågsektorn, kolindustrin och flygsektorn är tuff.

Nu kommer även uppgifter om att den ryska fastighetsbranschen är i kris, rapporterar RBC Ukraine.

Konkurskaos

Investeringarna i rysk fastighetsmarknad sjönk med nästan 50 procent under första halvåret 2025.

Andra indikatorer tyder på omfattande konkurser bland fastighetsutvecklare.

Enligt uppgifter riskerar mellan 20 och 30 procent av alla utvecklare i Ryssland konkurs.

Låg efterfrågan

Den ukrainska underrättelsetjänsten uppger att byggsektorn lider av låg efterfrågan, begränsat statligt stöd och en omdirigering av resurser till kriget i Ukraina. 

Detta har lett till lägre försäljning, högre skuldbörda och stoppade byggprojekt.

– De mest utsatta är företag inom segmentet för massbostäder som är beroende av efterfrågan på bolån, menas det.

– Mer än 19 procent av byggherrarna skjuter officiellt upp slutförandet av sina projekt, och förseningar på mer än sex månader placerar dem i kategorin ”problematiska”.

Sänkt räntan

Den ryska centralbanken har nu sänkt räntan från 18 till 17 procent.

Landets centralbank varnade dock för att situationen kommer att förvärras, inte förbättras, främst på grund av det växande budgetunderskottet, rapporterar Politico.

Över målet

Centralbanken siktar på en inflationstakt på cirka fyra procent – att jämföra med målet i Sverige och USA som är två procent.

Officiella uppgifter visar att inflationen sjönk till 8,1 procent i augusti från 8,8 procent i juli. 

Många analytiker anser dock att den faktiska inflationstakten är betydligt högre.

Samtidigt råder oro över att den ryska ekonomin kan vara på väg mot en recession.

Putin fortsätter att trycka in pengar i krigskassan för att fortsätta bedriva kriget i Ukraina samtidigt som flera sektorer på hemmaplan har det kämpigt.

Läs mer: Nya regler för ryssar i Sverige

Foto: S. Sakharovskyj

Text: Redaktionen

Svenskt företag säljs till USA – för 10 miljarder

2025 09 16

Ett svenskt AI-företag säljs till USA för en miljardsumma.

Den artificiella intelligensens framfart har varit på mångas läppar under de senaste åren.

Techjättar som Google, Microsoft och Meta satsar stora pengar på AI.

Nu kommer besked om att det svenska AI-företaget Sana köps upp av den amerikanska mjukvarujätten Workday för 1,1 miljarder dollar – motsvarande ungefär 10 miljarder kronor.

Säljs till USA

Workday är noterat på New York-börsen med ett marknadsvärde på omkring 60 miljarder dollar.

Intresset som företaget har fattat för svenska Sana har nu blivit så pass konkret att Sana säljs till mjukvarujätten.

– Workday har ingått ett definitivt avtal om att förvärva Sana, ett ledande AI-företag som bygger nästa generations verktyg för företagskunskap, framhåller Workday i ett pressmeddelande.

– Sana kommer att driva en ny Workday-upplevelse – där kunskap, data, handling och lärande förenas och skapar den nya fronten för arbete.

“Kommer hjälpa oss”

Gerrit Kazmaier, chef för produkt och teknik hos Workday, tycks vara mycket nöjd med affären.

– Sanas team, AI-inbyggda tillvägagångssätt och vackra design ligger helt i linje med vår vision att omforma framtidens arbete, säger han.

– Detta kommer att göra Workday till den nya "front door" för arbete, som levererar en proaktiv, personlig och intelligent upplevelse som frigör oöverträffade AI-förmågor för arbetsplatsen.

Det är Sana

Stockholmsbaserade Sana grundades för nio år sedan och har sedan dess tagit in 130 miljoner dollar i total finansiering.

Företaget har arbetat med olika typer av AI-lösningar som Workday nu har fått upp intresse för och kommer att integrera i deras egna produkter.

Våg av affärer

Transaktionen förväntas slutföras under det fjärde kvartalet av Workdays räkenskapsår 2026, vilket slutar den 31 januari, rapporterar Bloomberg.

Affären är en del av en våg av affärsaktiviteter inom HR-mjukvarusektorn, efter att riskkapitalbolaget Thoma Bravo förra månaden gick med på att köpa Workdays konkurrent Dayforce för 12,3 miljarder dollar.

Foto: C. Lässman resp Istryfry Marcus

Text: Redaktionen