Biljätte störtdyker på börsen

2025 07 17

Smällarna fortsätter att komma för franska Renault.

Så sent som förra veckan kom besked om att den franska biljätten Renault har förlorat över 105 miljarder kronor i en misslyckad investering.

På onsdagen störtdyker företagets aktie på börsmarknaden.

Detta efter att bolaget sänkte sin prognos för 2025, rapporterar CNBC.

Störtdyker på börsen

Den Parisnoterade aktien störtdyker på börsen och faller med 18,5 procent, och har därmed nått den lägsta nivån på ett år. 

Det rör sig om en av de värsta handelsdagarna på flera år för Renault.

Efter stängning på onsdagen handlas Renault-aktien för drygt 33 euro.

Värre än väntat

Bolaget uppger att de nu siktar på att uppnå en rörelsemarginal på 6,5 procent för helåret, vilket är lägre än det tidigare målet på minst 7 procent.

Renault meddelar att de kommer att intensifiera kostnadsbesparingsåtgärderna för att förbättra marginalerna under andra halvåret, men vissa analytiker menar att marknadstrycket på längre sikt kan fortsätta.

– Vi förutser ett mer långsiktigt marknadstryck som kommer att fortsätta efter juni. De flesta av de europeiska biltillverkarna lanserade en ny serie prisvärda elbilar, vilket ökade konkurrensen, förklarar Morningstars analytiker för Reuters.

Renault siktar på ett fritt kassaflöde på mellan 1 miljard euro och 1,5 miljarder euro, ned från tidigare cirka 2 miljarder euro.

100-miljarderssmäll

Renault kommer även att bokföra en engångsförlust på cirka 9,5 miljarder euro, eller 11 miljarder dollar, på sitt innehav i Nissan Motor.

Det motsvarar ungefär 105 miljarder svenska kronor.

Renault äger för närvarande 35,7 procent av Nissan, varav 17,05 procent ägs direkt och resten genom en stiftelse.

Har drabbats hårt

Nissan har drabbats hårdare än andra biltillverkare av övergången till elfordon och har aldrig helt återhämtat sig från flera års kris som utlöstes av att den tidigare ordföranden Carlos Ghosn avsattes och greps 2018.

Nissan står inför minskad försäljning och ett åldrande fordonssortiment och rapporterade en nettoförlust på 4,5 miljarder dollar under året fram till slutet av mars och har avböjt att ge en prognos i år.

Företaget har bett vissa leverantörer att tillåta dem att skjuta upp betalningar för att frigöra kortsiktigt kapital.

Foto: V. Pechar resp J. Street

Text: Redaktionen

UPPGIFTER: Fartyg ska bordas – tung smäll för Ryssland

2025 10 19

Den ryska skuggflottan utgör en av Putinregimens viktigaste resurser.

Fartygen seglar under falsk flagg för att kringgå västvärldens sanktioner och används främst för att transportera rysk olja till internationella handelspartners.

Den ryska ekonomin är kraftigt beroende av exporten av olja och gas. Intäkterna från exporten används för att finansiera kriget i Ukraina. Skuggflottans oljetransporter utgör en avgörande länk i denna ekonomiska kedja.

Nu kan flera transporter stoppas.

EU planerar att förstärka medlemsländernas befogenheter att borda de ryskkopplade fartygen, rapporterar Politico med hänvisning till ett dokument som tagits fram inför ett möte mellan unionens utrikesministrar.

Enligt dokumentet vill EU, inom ramen för den internationella havsrätten, öka möjligheterna till bordning genom ”bilaterala avtal mellan flaggstaterna och EU om förhandsgodkända bordningar för inspektioner".

– Det skulle ge medlemsstaterna ytterligare verktyg för att öka effektiviteten i genomförandet av tvångsåtgärder, bland annat genom att skapa rättslig grund för att borda fartygen som tillhör skuggflottan, står det i dokumentet enligt tidningen.

”Plattformar för hybridattacker”

I dokumentet betonas det att skuggflottans fartyg inte bara bidrar till att stärka Moskvas krigsekonomi utan också utgör ett hot mot miljön och sjöfartssäkerheten.

Vidare konstateras det att dessa fartyg utgör en risk för kritisk infrastruktur och ”kan användas som plattformar för hybridattacker mot EU:s territorium".

Beslut i november

EU:s målsättning är att dokumentet ska antas i november, uppger Politico.

När deklarationen har fått stöd av medlemsstaterna kommer EU:s utrikeschef Kaja Kallas att söka EU-rådets bemyndigande och sedan inleda förhandlingar om bilaterala avtal med ”identifierade flaggstater”.

Foto: Nato

Text: Redaktionen

19 oktober 2025

Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg

2025 10 19

Riksbanken ger ett glädjande besked till hushållen.

Under årets sista månader kommer inflationen att sjunka ytterligare, bedömer centralbanken i en ny prognos.

– I vår prognos räknar vi med att inflationen dämpas tydligt det kommande halvåret. Det senaste inflationsutfallet för september stödjer den bilden, säger förste vice riksbankschef Anna Bunge.

Enligt Bunge finns det tydliga indikationer som pekar på att inflationen närmar sig målet på 2 procent.

Ett glatt besked för svenska hushåll och företag.

– En låg och stabil inflation skapar goda förutsättningar för en gynnsam ekonomisk utveckling med god och stabil tillväxt. Detta eftersom ekonomins aktörer får lättare att planera långsiktigt när inflationen inte varierar så mycket och det finns en gemensam bild av hur priserna kommer att utvecklas framöver, skriver Riksbanken om tvåprocentsmålet.

Starkare konjunktur

Riksbankens prognos visar också att det finns förutsättningar för en starkare konjunktur: reallönerna stiger och hushållens köpkraft ökar.

Anna Bunge konstaterar att det finns tecken på att återhämtningen börjar ta fart på riktigt. Tillväxten i konsumtionen har ökat och företagen ser mer optimistiskt på utvecklingen, fastslår vice riksbankschefen.

Allt pekar dock inte uppåt.

– Det är bekymmersamt att det ser fortsatt svagt ut på arbetsmarknaden och vi lever fortfarande i en mycket orolig omvärld, säger Bunge.  

Varningen: ”Räkna med svängningar”

Inflationen närmar sig tvåprocentsmålet och återhämtningen i svensk ekonomi börjar ta fart.

Samtidigt flaggar Anna Bunge för ”stora svängningar” under de kommande åren. Vice riksbankschefen hänvisar till regeringens aviserade sänkning av matmomsen.

– Min grundsyn är att momssänkningen inte ändrar bilden av inflationen på sikt och därför är något vi bör ’se igenom’. Men vi måste följa hur hushållens och företagens förväntningar och beteende påverkas, betonar hon.

Foto: J. Taubitz

Text: Redaktionen