Biljätte stänger stor fabrik efter 64 år

2025 07 16

En japansk biljätte tvingas stänga en större fabrik.

Det är många bilmärken som just nu står inför betydande utmaningar.

Nu kommer besked om att den japanska biljätten Nissan kommer att stänga ner en stor fabrik i hemlandet.

Detta efter 64 år av bilproduktion.

Stänger ner

Nissan stänger sin flaggskeppsfabrik i Oppama, Japan, för att sänka kostnaderna och flytta all sin produktion där till en annan anläggning i sydvästra Japan.

Fordonsproduktionen vid Oppama-fabriken i Kanagawa Prefecture söder om Tokyo kommer att avslutas i slutet av räkenskapsåret 2027, i mars 2028.

Det uppger den japanska biltillverkaren i ett uttalande, rapporterar The Independent.

Öppnade 1961

När Oppama-fabriken öppnade 1961 var det en av Japans första storskaliga bilfabriker och en symbol för Nissans och Japans globala ambitioner. 

Fabriken, som länge kallats Nissans ”moderfabrik”, har 3 900 anställda och har hittills tillverkat mer än 17,8 miljoner fordon.

Tidigare i år meddelade Nissan att bolaget skulle minska sin globala personalstyrka med cirka 15 procent, vilket motsvarar cirka 20 000 anställda.

Tufft för Volvo

Volvo har samtidigt gett besked om att de åker på en smäll värd 11,4 miljarder kronor.

Det är en perfekt storm som nu slår mot företaget.

Höjda tullar från amerikanskt håll, lanseringsförseningar av de egna modellerna, pressade marginaler och ökade utvecklingskostnader ställer till det.

Företaget bedömer att Volvo EX90 kommer att ha en minskad lönsamhet över livscykeln,”trots en omfattande uppgradering av mjukvarukvaliteten och en planerad volymökning”. 

– Detta beror på tidigare betydande förseningar av lanseringen och, till följd av det, ökade utvecklingskostnader, framhåller bolaget i ett pressmeddelande.

11,4 miljarder

Volvo meddelar att på grund av importtullar kan de inte för närvarande inte sälja Volvo ES90 lönsamt i USA, medan marginalerna även är under press i Europa av samma anledning.

Det innebär en miljardsmäll för biljätten.

– Mot bakgrund av ovanstående meddelar Volvo Cars idag att man kommer att redovisa en icke-kassapåverkande engångsnedskrivning om 11,4 miljarder kronor under andra kvartalet 2025, menas det.

Arkivfoto: C. Aranda

Text: Redaktionen

5 jun 2026

LAVROV: USA har backat – gäller inte längre

2026 06 05

USA har svikit ett löfte till Ryssland.

Det uttalandet kommer från Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov.

Det ska handla om en överenskommelser om Ukraina som enligt honom gjordes under ett toppmöte i Alaska 2025, rapporterar Kyiv Post.

Uppges ha brutit löfte

I en intervju i samband med S:t Petersburgs ekonomiska forum hävdar Lavrov att USA inte har levt upp till förslag som enligt honom diskuterades vid toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin i Alaska.

– Sedan dess har vi inte sett några framsteg, och ingen vilja att övertala Ukraina att acceptera dessa amerikanska förslag, säger Lavrov enligt ryska medier.

Han menar att USA självt initierade förslagen, men att processen sedan stannat av.

Inget har genomförts

Lavrov uppger att USA, inklusive Witkoff och Kushner, har talat om möjliga uppgörelser om kriget i Ukraina skulle lösas, men att de inte har uppfyllt sin del av avtalet.

– Men de säger att Ukraina först måste lösas. Vi utgick, och utgår fortfarande, från antagandet att Ukrainafrågan var löst i augusti 2025 i Anchorage, såvitt det gäller ryska federationen. Vi accepterade USA:s förslag, säger Lavrov.

De exakta villkoren från mötet har aldrig offentliggjorts, men enligt ryska uttalanden rörde det sig om en bred uppgörelse kring Ukrainafrågan.

USA kritiseras

Lavrov kritiserar även USA:s roll som medlare och menar att Washington inte utövat tillräcklig press på Kyiv.

– De agerade som medlare, men av någon anledning, när den ena sidan accepterade deras medlingsförslag, svalnade de på något sätt inför processen och utövade ingen press på Ukraina, säger han.

Samtidigt är flera av de frågor som diskuterats under mötet – som territoriella krav och Ukrainas framtida relation till Nato – fortsatt centrala hinder i konflikten och i eventuella fredsförhandlingar.

Foto: President of Russia Office resp Official White House H Koeppel

Text: Redaktionen

Valuta störtdyker – har halverats i värde

2026 06 05

Det är tuffa tider för bitcoin-investerare.

Börsen faller ordentligt på andra sidan Atlanten.

Men det är inte bara aktier som backar – även den ledande kryptovalutan bitcoin faller, enligt data från Marketwatch.

Valutan störtdyker

Så sent som förra året handlades en bitcoin för 125 000 dollar.

På fredagen faller kryptovalutan med över fyra procent.

Nu handlas en bitcoin för drygt 60 000 dollar – och har därmed mer än halverats sedan toppnivåerna från förra året.

– Det är lärorikt att se hur tillgångar kan få det tufft när de går från att vara månadens hetaste trend till att plötsligt bli helt omoderna, säger Mark Dowding vid BlueBay Asset Management till Reuters.

Kan bidra

Det spekuleras i en rad bidragande anledningar till raset.

Det enorma intresset för AI-aktier och en rad kommande börsintroduktioner – såsom SpaceX – lockar bort kapital från världens största kryptovaluta. 

Som ett ytterligare slag mot kursen offentliggjorde Michael Saylors Strategy, som är det företag som äger mest bitcoin i världen, i måndags att de har sålt av en del av sitt innehav för första gången sedan 2022. 

Läs mer: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Och börsen faller

Stockholmsbörsen backade med lite drygt en halv procent på fredagen.

Men på andra sidan Atlanten är det betydligt tuffare.

Det ledande amerikanska indexet S&P 500 faller med 1,7 procent.

Stigit på sistone

Ännu tuffare är det för Nasdaq – som backar med nästan tre procent.

Detta efter att de amerikanska börsindexen trotsat oroligheterna i Mellanöstern och tuffat på ordentligt under den senaste tiden.

USA och Iran har fortfarande inte nått fram till något fredsavtal, och det viktiga Hormuzsundet är i praktiken fortsatt stängt.

Det har lett till stora farhågor om att högre inflation kan vara att vänta världen över i takt med stigande oljepriser och ansträngda försörjningskedjor.

Foto: P. Borthiry

Text: Redaktionen