Biljätte stänger fabrik efter 120 år – anställda i tårar

2025 03 31

Den anrika fabriken Vauxhall i Luton går i graven.

Luton-baserade Vauxhall stänger ner.

Detta efter att ha tillverkat bilar i 120 år.

Biljätten Stellantis har fattat beslut om att stänga fabriken – och 1 000 anställda drabbas av nedläggningen, rapporterar BBC.

Stänger ner

En arbetare, för upprörd för att nämnas vid namn, menar att det är ”slutet på en era” när den sista Vauxhall Vivaro rullade av produktionslinjen.

– Våra anställda är alltid vår prioritet och vi fortsätter att agera ansvarsfullt gentemot våra kollegor i Luton, säger en talesperson för Stellantis.

Fackförbundet Unites generalsekreterare Sharon Graham slår tillbaka:

– Stellantis svek mot sin personal i Luton, som har levererat varje mål som ställts till dem, är en fullständig skam.

Anställda i tårar

Lokaltidningen Luton Today rapporterar från plats och uppger att anställda är i tårar i samband med nedläggningen.

Vissa politiker i staden uttrycker ilska gällande beslutet.

– Först och främst går våra tankar till de medarbetare och deras familjer som har drabbats av den förödande nedläggningen. Jag är fortfarande väldigt arg över beslutet, säger lokalpolitikern Hazel Simmons.

Andra mer positiva

Andra reflekterar kring saken mer positivt, däribland ingenjören Tony Dodd som arbetat vid fabriken.

Han menar att Vauxhall var mer än bara en fabrik, och delar med sig av positiva minnen från arbetsplatsen.

– Det var inte bara ett jobb, det var en hel kultur, säger han.

– Det var ett helt team av människor, och alla arbetade tillsammans. Och jag kunde inte drömma om att någon plats skulle vara så.

Tufft i branschen

Det är fortsatt mycket tufft i bilbranschen.

Under de senaste åren har många aktörer drabbats av stigande räntor och kostnader, lågkonjunktur och svalt intresse bland konsumenter.

Branschen inväntar fortsatt räntesänkningar för att få igång konjunkturen och konsumenternas intresse – men för svensk del har Riksbanken aviserat att nästa räntesänkning ligger en bra bit in i framtiden.

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen

”Vår sista sommar i fred” – Tyskland varnar hela Europa

2025 11 17

Tysklands försvarsminister Boris Pistorius riktar en skarp varning till sina allierade i Nato.

Enligt ministern kan Ryssland vara redo att attackera försvarsalliansens östra flank 2028 eller 2029.

Samtidigt varnar Pistorius för att vissa experter menar att årets sommar kan ha varit Natoländernas sista i fredstid på länge.

– Vissa säger att 2028 är möjligt, och vissa militärhistoriker menar till och med att förra sommaren kan ha varit vår sista i fred, säger han till tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung.

”Det är bråttom”

I tidningsintervjun framhåller Pistorius att den ryske diktatorn Vladimir Putin ”inte gör någon hemlighet” av sina imperialistiska ambitioner, som sträcker sig bortom Rysslands östra gränser.

– Tyskland och våra europeiska partners måste reagera snabbt och beslutsamt, säger Pistorius och hänvisar till den historiska militära upprustning som just nu pågår i flera länder.

Ministern betonar att Nato är fullt kapabelt att försvara sig, både konventionellt och med sin kärnvapenavskräckning.

– Trots det är det bråttom. Vi måste rusta våra styrkor ännu bättre, säger Pistorius.

LÄS MER: ”Helt okej för mig” – USA kan införa monstersanktioner 

Fransk general: ”Kommer chocktesta Europa”

Den tyska varningen utfärdas kort efter att Frankrikes försvarschef Fabien Mandon gått ut med en liknande varning.

I ett tal till det franska parlamentets försvarsutskott varnade Mandon för att Ryssland  kommer ”chocktesta” Europa inom tre till fyra år.

– Ryssland är ett land som kan frestas att fortsätta kriget på vår kontinent, sade generalen enligt Reuters och tillade:

– Det första målet jag har gett de väpnade styrkorna är att vara redo om tre eller fyra år för en chock som skulle kunna vara ett slags test. Detta test genomförs redan i form av hybridattacker, men det kan bli våldsammare.

Foto: Nato

Text: Redaktionen

Rysk vara väller in i Europa – och det är varken gas eller olja

2025 11 17

Stora mängder ryskt gödselmedel väller in i EU:s medlemsländer.

I oktober klubbade EU det 19:e sanktionspaketet i ordningen mot Ryssland.

Paketet avser bland annat att täppa till kryphålet för rysk LNG (flytande naturgas) och sänka oljepristaket på rysk råolja. Ett fullständigt förbud mot import av rysk gas ska införas senast 2027, vilket är ett år tidigare än planerat.

Men samtidigt importeras "betydande mängder” ryskt gödselmedel, rapporterar oberoende The Moscow Times och finska Iltalehti.

Under 2025 har importen ökat med fem procent mellan januari och september jämfört med hur det såg ut föregående år.

Det handlar om gödselmedel värt 1,346 miljarder euro – den högsta nivån under en niomånadersperiod sedan 2022.

Finska tidningen: "Pinsamt"

Något förbud mot export- eller import av ryskt gödselmedel finns inte. Skälet är att det bedöms vara avgörande för europeiskt jordbruk och livsmedelssäkerhet, skriver Iltalehti.

Rapporten är av känslig karaktär. 

Det handlar om en bransch som inbringar betydande intäkter till Ryssland som Kreml använder för att finansiera anfallskriget mot Ukraina.

– Situationen är politiskt besvärlig och pinsam för EU, som har försökt minska sitt ekonomiska beroende av Ryssland, framhåller den finländska tidningen.

Polen värst i klassen

I juli tidigare i år införde EU importtullar mot Ryssland på jordbruksprodukter, inklusive gödsel och gödselmedel.

Det har inte hjälpt.

Värst i klassen är Polen. Natojätten stod för 37 procent av all EU-import av ryskt gödselmedel under årets första nio månader.

Tyskland, Rumänien, Spanien och Frankrike följer därefter.

Importtullarna väntas dock gradvis höjas till 430 euro per ton fram till 2028, vilket i praktiken förväntas stoppa importen av ryskt gödselmedel.

Förra året stod Ryssland och Belarus för omkring en tredjedel av EU:s import av de berörda varorna.

Foto: Anders G Warne/Regeringskansliet resp President of Russia Office

Text: Redaktionen