Biljätte stänger fabrik efter 120 år – anställda i tårar

2025 03 31

Den anrika fabriken Vauxhall i Luton går i graven.

Luton-baserade Vauxhall stänger ner.

Detta efter att ha tillverkat bilar i 120 år.

Biljätten Stellantis har fattat beslut om att stänga fabriken – och 1 000 anställda drabbas av nedläggningen, rapporterar BBC.

Stänger ner

En arbetare, för upprörd för att nämnas vid namn, menar att det är ”slutet på en era” när den sista Vauxhall Vivaro rullade av produktionslinjen.

– Våra anställda är alltid vår prioritet och vi fortsätter att agera ansvarsfullt gentemot våra kollegor i Luton, säger en talesperson för Stellantis.

Fackförbundet Unites generalsekreterare Sharon Graham slår tillbaka:

– Stellantis svek mot sin personal i Luton, som har levererat varje mål som ställts till dem, är en fullständig skam.

Anställda i tårar

Lokaltidningen Luton Today rapporterar från plats och uppger att anställda är i tårar i samband med nedläggningen.

Vissa politiker i staden uttrycker ilska gällande beslutet.

– Först och främst går våra tankar till de medarbetare och deras familjer som har drabbats av den förödande nedläggningen. Jag är fortfarande väldigt arg över beslutet, säger lokalpolitikern Hazel Simmons.

Andra mer positiva

Andra reflekterar kring saken mer positivt, däribland ingenjören Tony Dodd som arbetat vid fabriken.

Han menar att Vauxhall var mer än bara en fabrik, och delar med sig av positiva minnen från arbetsplatsen.

– Det var inte bara ett jobb, det var en hel kultur, säger han.

– Det var ett helt team av människor, och alla arbetade tillsammans. Och jag kunde inte drömma om att någon plats skulle vara så.

Tufft i branschen

Det är fortsatt mycket tufft i bilbranschen.

Under de senaste åren har många aktörer drabbats av stigande räntor och kostnader, lågkonjunktur och svalt intresse bland konsumenter.

Branschen inväntar fortsatt räntesänkningar för att få igång konjunkturen och konsumenternas intresse – men för svensk del har Riksbanken aviserat att nästa räntesänkning ligger en bra bit in i framtiden.

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen

Kreml: Det är bäst att Sverige ber om ursäkt

2025 12 25

Ryssland vill att Sverige ska be om ursäkt.

Det ryska fraktfartyget Adler var på väg norrut genom Öresund när det i söndags ankrade utanför Kullahalvön på grund av ett maskinhaveri.

Svenska myndigheter agerade därefter genom att genomföra en kontrollinsats.

Fartyget har sedermera lämnat svenskt vatten – och nu kräver Kreml att Sverige ber om ursäkt.

Kreml kräver

Den svenska regeringen bör be om ursäkt för kvarhållandet av det ryska fartyget Adler.

Det säger det ryska utrikesministeriets talesperson Maria Zakharova, rapporterar den statliga ryska nyhetsbyrån TASS.

– De bör be om ursäkt och kanske till och med ersätta de skador som orsakats, för skador orsakades sannerligen, säger Zakharova.

“Fortsatte ändå”

Zakharova fortsätter.

– Istället fortsatte svenska tull- och brottsbekämpande myndigheter, inklusive säkerhetstjänsten, sin så kallade inspektion. Därefter anslöt sig den svenska Åklagarmyndigheten till fallet, säger hon.

Läs mer: Nytt Gripen-besked från Ukraina

Det har hänt

Fartyget Adlar ankrade utanför Kullahalvön efter att ha fått problem den gångna helgen.

Så här lät det från Martin Norell, sakkunnig vid Tullverket, då.

– Fartyget hade inte som avsikt att gå in i Sverige, men nu har tredjelandsgods kommit in i Sverige, så nu får vi titta på status på godset, sade han enligt SVT.

Står på sanktionslistor

Även minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin kommenterade.

– Regeringen har under hela processen stått i nära kontakt med våra myndigheter, och hålls informerad om läget.

Statsminister Ulf Kristersson (M) har inte kommenterat Maria Zakharovas krav på att den svenska regeringen bör be om ursäkt för händelsen.

Fartyget i fråga står på såväl USA:s som EU:s sanktionslistor.

Läs mer: “Lägsta sedan pandemin” – kris för Kremls guldägg

Foto: Nato resp President of Russia Office

Text: Redaktionen

Nytt Gripen-besked från Ukraina

2025 12 25

Gripen-samarbetet mellan Sverige och Ukraina tycks bli allt mer intensivt.

Sedan kriget började i februari 2022 har många ställt sig frågan om Sverige kan komma att överföra Gripen-plan till Ukraina.

I oktober tecknades en avsiktsförklaring om att Ukraina kan köpa över hundra svensktillverkade stridsflygplan.

Nu kommer ett nytt Gripen-besked från Ukraina.

Nytt besked

Landets försvarsminister Denys Shmyhal har diskuterat saken med hans svenska motsvarighet Pål Jonson (M).

Överföringen av Gripen-plan diskuterades “i detalj” – och Ukraina förbereder sig nu på att börja träna ukrainska piloter, rapporterar Kyiv Post.

– Vi förbereder oss för att påbörja utbildning av ukrainska piloter och teknisk personal, säger försvarsminister Shmyhal.

Oklart när

Det finns dock i nuläget ingen tidsplan över när Gripen-planen kan överföras till Ukraina.

Även finansieringen av planen är otydlig – och det återstår att se när Gripen-plan kan skydda Ukrainas skyar.

Läs mer: Ukrainska stridsflyg har genomfört attack

Avsiktsförklaringen

Det var den 22 oktober som regeringen gav besked om att Sverige och Ukraina “fördjupar samarbetet inom luftförsvar”.

– Det är med stolthet jag har välkomnat president Zelenskyj till Sverige och Linköping, sade statsminister Ulf Kristersson (M) då.

– I dag har vi undertecknat en viktig avsiktsförklaring som utgör ett steg på vägen mot möjligheten till en ytterst omfattande överenskommelse om export av Gripen – sannolikt 100-150 plan – till uppbyggnaden av ett nytt och mycket starkt ukrainskt flygvapen.

“Fick se”

Kristerssons ord från oktober fortsatte så här:

– President Zelenskyj fick också tillfälle att med egna ögon se vilka imponerande förmågor som Gripen har. Det här kommer att stärka både Ukraina, Sverige och Europa, sade han.

Läs mer: Levererar till ryska armén – står nu i brand

Foto: N. Andersson regeringskansliet

Text: Redaktionen