Biljätte kapar 10 000 jobb
2025 05 12
10 000 anställda får lämna Nissan.
Som bekant befinner sig bilindustrin i en svår sits.
Höga räntor, inflationsproblem, en svag köpmarknad och internationella hinder har ställt till det ordentligt i branschen.
Nu kommer besked om att biljätten Nissan kapar 10 000 jobb.
Det rapporterar CNBC.
10 000 jobb
Nissan Motor kommer att kapa mer än 10 000 jobb globalt, vilket innebär att de totala nedskärningarna inklusive tidigare aviserade uppsägningar uppgår till cirka 20 000, eller 15 procent av arbetsstyrkan.
Den japanska biltillverkaren varnade förra månaden för att man står inför en rekordstor förlust uppemot 750 miljarder yen – motsvarande ungefär fem miljarder dollar.
Skakigt i USA och Kina
Nissan arbetar med omfattande åtgärder för att anpassa sig till de utmanande förutsättningarna på marknaden.
Bolaget vill göra sin verksamhet smalare och mer motståndskraftig efter att ha gått dåligt på sin största marknad, USA, där resultatet påverkades starkt av bristen på hybrider och ett åldrande modellprogram.
Nissan har det också kämpigt i Kina, där man försöker stoppa en kraftig nedgång i försäljningen genom att lansera ett tiotal nya bilar under de kommande åren.
Återhämtning i Sverige
I Sverige och Europa har det varit trögt på bilmarknaden under en tid.
Nya siffror pekar dock på en potentiell återhämtning.
Totalt registrerades 24 292 nya personbilar i april, vilket är en ökning med 10,5 procent jämfört med samma månad förra året.
Hittills i år har personbilsregistreringarna ökat med cirka 7 procent.
Det uppger branschorganisationen Mobility Sweden.
“Mer attraktiva”
Andelen laddbara bilar uppgick till 63 procent.
Av dessa var 35 procent elbilar och 28 procent laddhybrider.
Laddhybriderna ökade med 19 procent jämfört med april 2024 och har hittills i år en ökning med 14 procent.
– Förklaringen ligger i avsaknaden av effektiva styrmedel för elbilar. Samtidigt har laddhybriderna blivit mer attraktiva genom längre räckvidd än tidigare, teknikutveckling och lägre inköpspris än elbilar, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman.
Foto: T. Hambardzumyan
Text: Redaktionen