Biljätte erbjuder rabatt hela september: Kunder kan spara 80 000 kronor

2025 09 02

Företag, kommuner och regioner som ska köpa en ny eldriven lätt lastbil har rätt att ansöka om en klimatpremie på upp till 40 000 kr.

Men snart är det för sent.

Från och med den 30 september försvinner premien.

Nu agerar biljätten Volkswagen. För att uppmuntra företag att övergå till eldrivna lastbilar kommer Volswagen matcha klimatpremien under hela september. Den tyska biltillverkaren kommer att erbjuda en rabatt på 40 000 kronor på de eldrivna lätta lastbilsmodellerna ID. Buzz Cargo och e-Transporter.

– Trots att klimatpremien redan gör det mer attraktivt att välja eldrivna transportlösningar, ser vi fortfarande en viss tvekan bland svenska företag. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder vi under september en rabatt på 40 000 kr vid köp av en e-Transporter eller ID. Buzz Cargo – utöver den statliga klimatpremien, säger Markus Ostermaier, märkeschef på Volkswagen Transportbilar.

–  Det innebär att företag kan få upp till 80 000 kr i prisfördel, vilket gör det enklare än någonsin att ta steget mot elektrisk mobilitet.

Positiv trend

Volkswagen lanserar erbjudandet under en positiv period för företaget. Under augusti ökade Volkswagen Transportbilar försäljningen och har nu en marknadsandel på 37,4 procent.

Buzz Cargo toppar försäljningslistan.

– ID. Buzz Cargo fortsätter att toppa försäljningsstatistiken och bidrar till att vi på Volkswagen Transportbilar har en högre andel elbilsförsäljning än våra konkurrenter. Hittills i år uppgår andelen elbilar till 37% hos oss, säger Markus Ostermaier.

Fakta ID. Buzz Cargo
Motoreffekt: 210 kW/286 hk (alt. 250 kW/340 hk 4MOTION)
Batteri (netto): 79 kWh
Räckvidd (WLTP): 422 - 449 km
Lastvolym: 3,9 m3
Lastvikt: 613 - 711 kg
Dragvikt: 1 200 – 1 800 kg
Pris från: 486 300 kr exkl. moms (inkl. rabatt 40 000 kr, exkl klimatpremie)

Fakta e-Transporter
Motoreffekt: 100, 160, 210 kW (136, 217, 286 hk)
Batteri (netto): 64 kWh
Räckvidd (WLTP): 314 - 328 km
Lastvolym: 5,2 - 6,0 m3
Lastvikt: 994 – 1 073 kg
Dragvikt: 2 300 kg
Pris från: 544 600 kr exkl. moms (inkl. rabatt 40 000 kr, exkl klimatpremie)

Källa: Volkswagen Transportbilar

Foto:  GoranH

Text: Redaktionen

Enormt rökmoln över rysk stad – ”går inte att andas”

2025 09 01

Det brinner okontrollerat i närheten av Jejsk – en stad i södra Ryssland som är belägen vid Azovska sjöns nordöstra kust.

Branden startade på en soptipp för omkring en vecka sedan.

Trots lokala myndigheters löften om att släcka branden fortsätter elden att sprida sig. Nu omges hela den populära semesterorten av ett stort, svart rökmoln.

–  Det går absolut inte att andas. Ingenting hjälper längre. Luftkonditionering och fläktar gör ingen skillnad. Allt sipprar in i lägenheten, säger en lokalinvånare till oberoende Moscow Times.

– Det här handlar inte om dimma, det är rök från soptippen, tillägger personen.

Myndigheterna: Röken är ”dimma”  

Regionguvernören i Jejsk, Roman Bublik, hävdade förra veckan att räddningstjänsten släckt branden och täckt de pyrande soporna med grus och jord. 

Påståendet ifrågasattes snabbt av lokalbefolkningen.

– Frustrerade invånare publicerade videor på sociala medier som visade tät rök över Jejsk och ifrågasatte myndigheternas påstående om att det bara rörde sig om dimma, rapporterar Moscow Times.

Oljeutsläpp skadar turismen

Samtidigt skakas ytterligare en rysk semesterort av en annan miljökatastrof.

Ett massivt oljeutsläpp i Svarta havet har fått turismen i den ryska semesterorten Anapa att nästan stanna av.

Antalet turister har minskat med 75 procent jämfört med förra året, enligt lokala myndigheter.

Oljeutsläppet inträffade efter att två ryska tankfartyg hamnat i sjönöd i Kertjsundet i Svarta havet. När fartygen sjönk släpptes mer än 4 000 ton olja ut i Svarta havet. Saneringsarbetet pågår fortfarande.

LÄS MER:

Ryssland har orsakat katastrof – ”situationen är akut”

Kan krossa Rysslands ekonomi – EU vädjar till Trump

Foto: Sociala medier 

Text: Redaktionen

Eljätte ändrar priserna – har 900 000 kunder

2025 09 02

Vattenfall, som har omkring 900 000 kunder i Sverige, kommer att införa en ny prismodell.

Den nya prismodellen innebär att elnätsavgiften kompletteras med en så kallad effektavgift. Först kommer modellen att testas på en mindre kundgrupp för att sedan införas för samtliga kunder under nästa år.

–  Från och med oktober 2025 inför vi effektavgift för en mindre kundgrupp på cirka 2000 kunder som informeras i dagarna. Vår kundservice är redo att guida dem och vi har även utvecklat ett webbverktyg där de kan se hur effektavgiften fungerar och påverkar dem, säger Lina Aglén, chef för avgiftsfrågor på Vattenfall Eldistribution.

– Allt för ett smidigt införande av effektavgift för både dem och resten av våra kunder, där fortsatt implementering för lokalnätskunder är satt till hösten 2026.

Så påverkas kunderna

Från och med den 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en effektavgift. Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre. Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor. 

– Effektavgiften ska motivera till att sprida ut elanvändningen över dygnet och därmed minska belastningen på elnätet de mest intensiva timmarna under vintersäsongen. Detta för att främja en hållbar elanvändning vilket ger mer utrymme i elnätet när det behövs som mest, skriver Vattenfall om den nya avgiften.

FAKTA: Vattenfalls nya prismodell

Vattenfalls nya elnätsavgift består av:

- Fast avgift – baseras på storleken på kundens huvudsäkring.

- Rörlig överföringsavgift – baseras på mängden el som används per månad.

- Rörlig effektavgift – baseras på genomsnittet av de fem högsta effekttopparna (i kW) spridda över en månad, mätta under helgfria vardagar kl. 07–21 under vintersäsongen november till mars. Övrig tid, det vill säga på nätter, helger, röda dagar och sommarhalvåret, betalar kunden ingen effektavgift.

Källa: Vattenfall

LÄS MER: SEB:s glädjebesked – stor vändning i höst

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen