Belarus rycker ut – måste rädda Ryssland från total kris

2025 10 08

Ryssland står inför en akut bensinkris i flera regioner.

Så sent som i augusti uppgavs att bränslet var helt slut på den ryska ögruppen Kurilerna.

Ungefär samtidigt kom rapporter om “kilometerlånga köer” vid bensinstationer i östra Ryssland. 

Värst har läget beskrivits vara på ockuperade Krymhalvön där 50 procent av bensinstationerna slutat sälja drivmedel, uppgav Kyiv Independent i slutet av september.

Nu växlar Belarus upp för att rädda Ryssland innan branschen kollapsar helt.

Landets järnvägstransporterade export av bensin till Ryssland har nämligen fyrdubblats i september jämfört med föregående månad, rapporterar Reuters.

– Det är ett försök att hantera bränslebrist orsakad av ukrainska attacker mot landets energiinfrastruktur, uppger branschkällor till nyhetsbyrån.

Ransonerar

De senaste veckorna har flera ryska regioner infört ransonering och, för tillfället, fryst bränslepriserna.

Samtidigt har Moskva tvingats minska sin egen export av bensin och diesel för att klara av krisen.

Enligt Reuters har nu bensinleveranserna från Belarus ökat till 49 000 ton, motsvarande 14 500 per dag.

Motsvarande siffra för dieseln är 33 000 ton, även det under september månad.

Vill köpa från Asien

Utöver att öka importen från Belarus förbereder sig Ryssland även på att göra likadant med Kina och andra asiatiska länder, uppger Kyiv Independent.

Bland annat vill diktaturen köpa bensin från Sydkorea och Singapore. Nästan 40 procent av Rysslands kapacitet vid dess oljeraffinaderier har stängts ned, uppger tidningen i en hänvisning till ryska statsvänliga tidningen Kommersant.

"På gränsen till total kris"

Tidigare under hösten uppgav BBC att Ryssland “står på gränsen till en fullständig bränslekris”.

Förare rapporterar om kilometerlånga köer vid bensinstationer i de östra delarna av landet. Många väntar i timmar på att tanka – ofta förgäves, framhöll kanalens Rysslandskorrespondent Steve Rosenberg i ett nyhetsbrev i slutet av augusti.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

Angela Merkel: Jag kunde stoppat Putin – fyra Natoländer var emot

2025 10 07

Angela Merkel, Tysklands tidigare förbundskansler, antyder att hon kunde ha stoppat Vladimir Putin innan han bestämde sig för att invadera hela Ukraina.

Enligt den före detta kanslern fanns möjligheten redan 2021 då hon försökte få till ett möte med den ryska diktatorn.

Bakgrunden var det omtalade Minskavtalet, som syftade till att stoppa striderna mellan Ukraina och de ryskstödda separatiststyrkorna i östra delarna av landet efter att konflikten bröt ut 2014.

– I juni 2021 kände jag att Putin inte längre tog Minskavtalet på allvar. Och det var därför jag ville ha ett nytt format där vi, i Europeiska unionen, kunde prata direkt med Putin, säger hon till den ungerska oppositionstidningen Partizán, enligt Politico.

"Jag lämnade, sedan invaderade Putin"

Merkel föreslog då att hon och Frankrikes president Emmanuel Macron skulle föra direkta samtal med Putin för att tala diktatorn till rätta. 

Ett sådant upplägg var dock fyra Nato- och EU-länder emot, enligt den forne kanslern.

– Detta stöddes inte av vissa. Det var främst de baltiska staterna (Estland, Lettland och Litauen, red. anm.), men Polen var också emot det, säger Merkel.

Hon antyder att Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina åtminstone delvis var en konsekvens av att dessa länder inte tillät henne och Macron att träffa Putin för direkta samtal, skriver Politico.

Enligt Merkel var de utpekade  länderna “rädda” för att det skulle framstå som om EU inte stod enat mot Ryssland.

– I vilket fall som helst hände det inte. Sedan jag lämnade jag mitt ämbete, och sedan började Putins aggression.

Estland: "Oförskämt och fel"

Angela Merkels uttalande har mötts av kritik.

Bland annat har Estlands utrikesminister Margus Tashkna reagerat. 

– Att påstå att Baltikum eller Polen är skyldiga till Rysslands aggression mot Ukraina är inte bara oförskämt utan helt enkelt fel, framför han på X och fortsätter:

– Den verkliga orsaken är Putins vägran att acceptera Sovjetunionens kollaps och västvärldens tidigare eftergiftsåtgärder samtidigt som han ignorerar tydliga varningstecken.

Tashkna menar även att Merkel felbedömde kostnaden för det ekonomiska samarbetet med Ryssland i form av Nord Stream-ledningen och att varken kriget i Georgien 2008 eller annekteringen av Krim 2014 utlöste en avgörande reaktion från väst.

– Istället såg vi upprepade försök att trycka på “återställningsknappen”, ansträngningar att söka dialog med Ryssland och en vilja att förbise Moskvas brutalitet, framhäver den estniska ministern.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

Tyskland säger nej – stort besked för bensin- och dieselbilar

2025 10 07

Tysklands förbundskansler vill skrota ett kommande EU-förbud.

Debatten om den europeiska bilindustrin går varm.

Det råder kris i synnerhet i Tyskland där underleverantörer och större bilmärken har problem.

Samtidigt arbetar EU för att fasa ut bensin-och dieselbilar fram till år 2035 – någonting som Tysklands förbundskansler Friedrich Merz nu säger nej till.

Tyskland säger nej

EU har som plan att förbjuda bensin-och dieselbilar till 2035.

Förra månaden lovade dock unionen att snabba på en översyn av 2035-målet efter påtryckningar från biltillverkare.

Inför ett möte som är planerat till torsdagen med representanter från fordonssektorn säger nu Merz att han tycker att EU-förbudet är "fel", rapporterar Euronews.

“Vill inte stötta”

Merz understryker att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Behövs fortfarande”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

EU:s plan

“Alla nya bilar och skåpbilar som säljs i EU från och med 2035 ska inte producera några koldioxidutsläpp”, heter EU:s plan.

– De nya reglerna innebär inte att alla bilar på vägarna måste ha nollutsläpp av koldioxid senast 2035. Dessa regler påverkar inte befintliga bilar, framhåller unionen om saken.

– Om du köper en ny bil nu kan du köra den tills dess livslängd är slut. Men eftersom en bils genomsnittliga livslängd är 15 år, måste vi börja 2035 för att sikta på att alla bilar ska vara koldioxidneutrala senast 2050.

Detta i syfte att nå EU:s mål för klimatneutralitet fram till år 2050 – som handlar om att minska utsläppen från bilar eftersom vägtransporter står för en femtedel av EU:s koldioxidutsläpp.

Foto: P. Lichtblau

Text: Redaktionen