BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder
2025 12 01
En och samma storbank är sämst på tre av fyra områden.
De svenska storbankerna har fått mycket uppmärksamhet i samband med kostnadskrisen – då bankerna samtidigt drog in storvinster.
På måndagsmorgonen har Svenskt Kvalitetsindex släppt en ny undersökning som visar hur storbankerna presterar.
Då framgår att en och samma storbank är sämst på tre av fyra undersökta områden.
“Sämsta banken”
Den nya undersökningen är ingen rolig läsning för Swedbank.
Swedbank – med 3,8 miljoner privatkunder och 250 000 företagskunder i Sverige – får lägst betyg på tre av fyra områden.
Vad gäller kundnöjdheten i kategorierna bolån, fastighetslån och sparande rankas Swedbank längst ner.
Privatlån är den enda kategorin där Swedbank inte ligger sist – men storbanken hamnar fortfarande under branschsnittet på det området.
Tung dom
Så här låter det från Svenskt Kvalitetsindex:
– Handelsbanken får genomgående högst betyg och presterar särskilt starkt inom sparande, menas det.
– Swedbank hamnar lägst i årets mätning på alla områden utom privatlån, och inom bolån ligger betyget klart under index 60, gränsen för missnöjda kunder.
Toppar kategorierna
Om än Handelsbanken presterar bra i helheten toppar inte banken någon av kategorierna.
Här är bankerna som toppar de fyra kategorierna:
Kundnöjdhet Bolån: SBAB – 72,3 (branschsnitt 64,9)
Kundnöjdhet Fastighetslån: SBAB – 74,5 (branschsnitt 70,9)
Kundnöjdhet Sparande: Avanza – 77,6 (branschsnitt 70,0)
Kundnöjdhet Privatlån: MedMera Bank – 75,9 (branschsnitt 67,2)
Svårt med bolånen
Bolånekategorin tappar 2,9 enheter i kundnöjdhet och når sin lägsta nivå på flera år.
Kunder med fastighetslån är i stort sett lika nöjda som i fjol, medan sparande, och särskilt privatlån, visar en ökad kundnöjdhet.
– Bolån är en produkt med hög komplexitet och stor ekonomisk betydelse, vilket gör tydlighet och enkelhet avgörande för en bra kundupplevelse, framhåller Svenskt Kvalitetsindex i ett pressmeddelande.
– När aktörer inte lyckas förklara räntebindningar, amorteringskrav och andra centrala begrepp på ett begripligt sätt uppstår frustration.
Foto: M. Lis resp Riksbanken
Text: Redaktionen


