Stor kedja höjer priset – dyrare för elbilsägare från 1 juli
2026 06 23
Framöver kan det bli dyrare att ladda elbilen.
Sommarledigheten står för dörren och bilsemester är ett populärt alternativ för många.
För svenska elbilsägare kan priset för att ladda bilen längs vägarna vara på väg upp lagom till semestern.
Nu meddelar en av Europas största kedjor för snabbladdstationer, Ionity, att priserna kommer höjas lagom till högsommaren, rapporterar Vi Bilägare.
Snabbladdningsnätverket höjer priset med omkring tio procent från 1 juli.
Priset i Sverige
I Sverige innebär prisjusteringen att de som inte har abonnemang hos Ionity framöver får betala 6,58 kronor per kilowattimme, till skillnad från nuvarande pris på sex kronor.
Med abonnemanget Ionity Power 365 är prisökningen mindre och landar på 3,47 kronor per kilowattimme, enligt sajten Elbilen.
Anledningen bakom höjningen är stigande elpriser och högre kostnader för drift och nät. Den europeiska gasmarknaden, som pressats hårt av kriget i Mellanöstern, påverkar också, enligt sajten.
Ökar snabbt
I Europa ökar elbilsförsäljningen stadigt.
Under maj nådde antalet nyregistrerade elbilar rekordnivåer, enligt branschorganisationen ACEA, rapporterar Allt om elbil.
Drygt 21 procent av de nya bilarna i Europa var elbilar under förra månaden.
– Konsumenter och regeringar svarar på Europas utmaningar kring energisäkerhet. Varje ny elbil som säljs minskar bränslekostnaderna och reducerar permanent behovet av oljeimport, säger Chris Heron, generalsekreterare för E-Mobility Europe, enligt tidningen.
Samma i Sverige
I Sverige syns en liknande utveckling.
Antalet elbilar ökar längs de svenska vägarna. Trenden märks bland annat hos Volkswagen i Sverige, som ser en ökning både när det gäller leasade och köpta elbilar.
– Den höga andelen elbilar tyder på ett stort elbilsintresse bland hushållen som kan omsättas i verklig handling med en finansieringslösning som passar hushållen, säger Patrik Lindroth, vd Volkswagen Finans Sverige, i ett uttalande.
Foto: E. Ojeh
Text: Redaktionen


