11 maj 2026

Stormakt uppmanar hela befolkningen att stanna hemma

2026 05 11

En asiatisk stormakt inför begränsningar.

Hela befolkningen uppmanas att arbeta hemifrån och minska resandet.

Detta för att minska de ekononomiska effekterna av energikrisen, rapporterar BBC.

Tar till krisåtgärd

Indiens premiärminister Narendra Modi ber hela befolkningen att stanna hemma.

I ett tal i Hyderabad uppmanar Modi indier att återgå till liknande vanor som under covid-19-pandemin, där arbete hemifrån och minskat resande stod i centrum.

Han betonade att situationen kräver nationell disciplin.

– Patriotism handlar inte bara om viljan att offra sitt liv vid gränsen. I dessa tider handlar det om att leva ansvarsfullt och uppfylla våra plikter gentemot nationen i vårt dagliga liv, säger han.

Premiärministern uppmanar även befolkningen att använda kollektivtrafik och samåka för att spara bränsle, samt att minska användningen av importerad energi och valutaresurser.

Ekonomisk press i landet

Bakgrunden till uppmaningen är en kraftig ökning av globala energipriser efter den fortsatta konflikten mellan USA, Israel och Iran, som lett till störningar i oljeflöden genom Hormuzsundet.

Eftersom Indien importerar omkring 90 procent av sin olja har landets ekonomi blivit hårt pressad.

Kostnaderna för import har stigit kraftigt och rupees kurs har fallit till rekordlåga nivåer, vilket i sin tur driver upp inflationen.

Effekterna syns redan i flera branscher.

Produktionen inom glas-, plast- och kakelindustrin hotas, och jordbruket oroas av brist på gödsel som kan leda till minskade skördar och högre matpriser.

Börsen föll kraftigt

Modis uttalande fick omedelbar påverkan på finansmarknaderna, där indiska börsen föll kraftigt i tidig handel.

Analytiker menar att osäkerheten kring den ekonomiska politiken bidrog till nedgången.

Oppositionen gick snabbt till angrepp.

Kongresspartiets ledare Rahul Gandhi kritiserar regeringen för att lägga ansvaret på befolkningen.

– Modis förslag är inte predikningar – de är bevis på misslyckande, skriver han i ett inlägg på plattformen X.

Foto: Drone master

Text: Redaktionen

18 juni 2026

”Putin måste dö”

2026 06 19

Putins död beskrivs som en ”nödvändighet”.

Putinregimen är just nu hårt pressad, och många hoppas och tror att ett fredsavtal snart kan bli möjligt.

Men det finns en sak som måste hända för att varaktig fred ska bli möjlig, menar en framstående generallöjtnant.

Måste lämna jordelivet

Den tidigare befälhavaren för Kanadas operationskommande, generallöjtnant Christopher Coates, skräder inte orden när han pratar om hur fred ska bli möjligt i Ukraina.

Det handlar inte om att Putin och Zelenskyj måste komma överens.

Det handlar om att Putin måste lämna jordelivet, menar han.

– Putins död. Det är det första nödvändiga villkoret, svarar Christopher Coates på frågan vad som krävs för en varaktig fred, rapporterar Ukrinform.

Coates har nyligen besökt Ukraina, och säger att det krävs mycket för att det ska bli fred, rapporterar Iltalehti.

– Det är mycket svårt för mig att föreställa mig en varaktig fred så länge Putin sitter vid makten, säger Christopher Coates.

”Högst en tillfällig paus”

Ett eventuellt fredsavtal måste baseras på Ukrainas militära seger, menar han.

Han tror inte att eftergifter i form av att ge upp territorier. Det skulle inte leda till någon permanent fred, enligt Coates.

– Högst en tillfällig paus. Om Ryssland behåller sina imperialistiska mål, kommer det att samla sin styrka och återgå till krig igen, säger generallöjtnanten, enligt tidningen.

Det ska alltså mycket till för att verklig fred ska uppnås i Ukraina, enligt den kanadensiska tidigare befälhavaren.

Ryssland svagt och sårbart

Samtidigt framhåller han Rysslands uppenbara svagheter.

– Rysslands största sårbarhet ligger i att de för ett illegitimt krig. Detta kan låta abstrakt, men ur ett strategiskt perspektiv är det av stor vikt, säger Christopher Coates.

– Det blir allt svårare att upprätthålla ett långsiktigt krig av eget val, särskilt när mänskliga och ekonomiska förluster hopar sig, tillägger han.

Ukraina är också starkt, och deras attacker mot den ryska oljeindustrin har haft stor betydelse, menar generalen.

Han oroar sig dock över att det västerländska stödet till Ukraina inte är tillräckligt helhjärtat.

– Jag är inte övertygad om att resten av världen tar det här problemet på allvar. Västerländskt stöd är inte obegränsat, och detta är fortfarande ett allvarligt skäl till oro, säger Coates, enligt tidningen.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

Sverige slår USA – hamnar en plats före

2026 06 18

Sverige placerar sig före USA på en prestigefylld lista.

Den schweiziska handelshögskolan IMD:s årliga World Competitiveness Ranking har släppts.

Där framgår att Schweiz tappar titeln som världens mest konkurrenskraftiga ekonomi.

Landet faller till en tredjeplats – och ligger nu bakom Hongkong som tar över andraplatsen och Singapore som nu bedöms ha den mest konkurrenskraftiga ekonomin i världen.

Sverige slår USA

Handelshögskolan går igenom ekonomiskt resultat, företagens och den offentliga sektorns effektivitet samt infrastruktur i 70 länder för att få fram resultat.

Sverige tappar en placering på listan, och halkar från åttonde till nionde plats, enligt IMD.

På tionde plats återfinns USA – och Sveriges grannar Norge och Finland hamnar på 18:e respektive 19:e plats.

Danmark är bästa nordiska land på listan med en sjätteplats.

Hela listan

Här är IMD:s topp 10-lista på de mest konkurrenskraftiga ekonomierna i världen:

1: Singapore

2: Hongkong

3: Schweiz

4: Taiwan

5: Förenade Arabemiraten

6: Danmark

7: Irland

8: Nederländerna

9: Sverige

10: USA

Läs mer: ”Moskva ska brinna”

Därför backar Schweiz

Anledningarna till att Schweiz tappar förstaplatsen har dels att göra med Donald Trumps tullar, och dels med lägre investeringar från utlandet, rapporterar Reuters.

Även en starkare valuta påverkar.

– I det nuvarande globala läget, där rättssäkerheten har försämrats, har Schweiz mycket lite att sätta emot som ett väldigt litet land, säger IMD-professorn Arturo Bris.

Satsar på Indien och Sydamerika

En studie från maj visar att Schweiz har blivit omkört av Hongkong som den plats där rika utlänningar placerar sina pengar.

Ivo Germann, chef för utrikeshandelsfrågor vid det schweiziska ekonomidepartementet, säger att Schweiz fortfarande är mycket konkurrenskraftigt och får höga poäng för både den offentliga sektorns effektivitet och landets infrastruktur.

Schweiz bemöter enligt Germann protektionism och tullar genom att sträva efter mer frihandel.

Han hänvisar bland annat till de senaste avtalen med Indien och det sydamerikanska handelsblocket Mercosur.

Foto: M. Liljegren Regeringskansliet resp Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen