8 maj 2026

Svenska hushåll får pengar i juni

2026 05 08

Ett omtalat stöd har nu fått ett officiellt besked om utbetalning.

Utbetalningarna av elstöd till svenska hushåll inleds i början av juni.

Majoriteten väntas få pengarna före midsommar meddelar regeringen.

Utbetalningar startar

Regeringen meddelade i mars att ett nytt elstöd ska betalas ut till Sveriges hushåll, för att kompensera för de höga elpriserna i vintras.

Ersättningen är till för att stötta hushållen.

Sverige är bättre rustat än tidigare, men ett exceptionellt omvärldsläge gör det tufft för många hushåll, uppger regeringen.

Enligt beslutet har Försäkringskassan fått uppdraget att påbörja utbetalningarna.

– Försäkringskassan kommer att påbörja utbetalningarna i början av juni 2026 och de flesta hushållen kommer att få del av utbetalningarna innan midsommar, meddelar regeringen.

Baseras på elanvändning

Elstödet gäller för hushållens elförbrukning under januari och februari 2026.

Hur mycket pengar man får beror på hur mycket el som använts under den perioden.

Statsminister Ulf Kristersson (M) har tidigare sagt att villaägare kan räkna med ett stöd på mellan 1 000 och 2 000 kronor.

Totalt rör det sig om cirka 3,4 miljarder kronor som ska betalas ut till svenska hushåll.

Flera ministrar framhåller att stödet är en viktig åtgärd i ett fortsatt osäkert ekonomiskt läge.

– Regeringen agerar snabbt för att stötta hushåll i Sverige, säger energi- och näringsminister Ebba Busch (KD).

Stöd inför sommaren

Regeringen beskriver också att många hushåll har påverkats av höga elpriser och ökade levnadskostnader.

Enligt regeringen är målet att ge en ekonomisk lättnad inför sommaren, samtidigt som systemet nu görs klart för att kunna betala ut pengarna i tid.

– Svenska hushåll har pressats hårt av höga elpriser och ökade levnadskostnader. Med detta stöd ser vi nu till att hushållen får en välbehövlig lättnad inför sommaren, säger Oscar Sjöstedt, ekonomisk-politisk talesperson för Sverigedemokraterna.

Foto: M Lis

Text: Redaktionen

5 jun 2026

LAVROV: USA har backat – gäller inte längre

2026 06 05

USA har svikit ett löfte till Ryssland.

Det uttalandet kommer från Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov.

Det ska handla om en överenskommelser om Ukraina som enligt honom gjordes under ett toppmöte i Alaska 2025, rapporterar Kyiv Post.

Uppges ha brutit löfte

I en intervju i samband med S:t Petersburgs ekonomiska forum hävdar Lavrov att USA inte har levt upp till förslag som enligt honom diskuterades vid toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin i Alaska.

– Sedan dess har vi inte sett några framsteg, och ingen vilja att övertala Ukraina att acceptera dessa amerikanska förslag, säger Lavrov enligt ryska medier.

Han menar att USA självt initierade förslagen, men att processen sedan stannat av.

Inget har genomförts

Lavrov uppger att USA, inklusive Witkoff och Kushner, har talat om möjliga uppgörelser om kriget i Ukraina skulle lösas, men att de inte har uppfyllt sin del av avtalet.

– Men de säger att Ukraina först måste lösas. Vi utgick, och utgår fortfarande, från antagandet att Ukrainafrågan var löst i augusti 2025 i Anchorage, såvitt det gäller ryska federationen. Vi accepterade USA:s förslag, säger Lavrov.

De exakta villkoren från mötet har aldrig offentliggjorts, men enligt ryska uttalanden rörde det sig om en bred uppgörelse kring Ukrainafrågan.

USA kritiseras

Lavrov kritiserar även USA:s roll som medlare och menar att Washington inte utövat tillräcklig press på Kyiv.

– De agerade som medlare, men av någon anledning, när den ena sidan accepterade deras medlingsförslag, svalnade de på något sätt inför processen och utövade ingen press på Ukraina, säger han.

Samtidigt är flera av de frågor som diskuterats under mötet – som territoriella krav och Ukrainas framtida relation till Nato – fortsatt centrala hinder i konflikten och i eventuella fredsförhandlingar.

Foto: President of Russia Office resp Official White House H Koeppel

Text: Redaktionen

Valuta störtdyker – har halverats i värde

2026 06 05

Det är tuffa tider för bitcoin-investerare.

Börsen faller ordentligt på andra sidan Atlanten.

Men det är inte bara aktier som backar – även den ledande kryptovalutan bitcoin faller, enligt data från Marketwatch.

Valutan störtdyker

Så sent som förra året handlades en bitcoin för 125 000 dollar.

På fredagen faller kryptovalutan med över fyra procent.

Nu handlas en bitcoin för drygt 60 000 dollar – och har därmed mer än halverats sedan toppnivåerna från förra året.

– Det är lärorikt att se hur tillgångar kan få det tufft när de går från att vara månadens hetaste trend till att plötsligt bli helt omoderna, säger Mark Dowding vid BlueBay Asset Management till Reuters.

Kan bidra

Det spekuleras i en rad bidragande anledningar till raset.

Det enorma intresset för AI-aktier och en rad kommande börsintroduktioner – såsom SpaceX – lockar bort kapital från världens största kryptovaluta. 

Som ett ytterligare slag mot kursen offentliggjorde Michael Saylors Strategy, som är det företag som äger mest bitcoin i världen, i måndags att de har sålt av en del av sitt innehav för första gången sedan 2022. 

Läs mer: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Och börsen faller

Stockholmsbörsen backade med lite drygt en halv procent på fredagen.

Men på andra sidan Atlanten är det betydligt tuffare.

Det ledande amerikanska indexet S&P 500 faller med 1,7 procent.

Stigit på sistone

Ännu tuffare är det för Nasdaq – som backar med nästan tre procent.

Detta efter att de amerikanska börsindexen trotsat oroligheterna i Mellanöstern och tuffat på ordentligt under den senaste tiden.

USA och Iran har fortfarande inte nått fram till något fredsavtal, och det viktiga Hormuzsundet är i praktiken fortsatt stängt.

Det har lett till stora farhågor om att högre inflation kan vara att vänta världen över i takt med stigande oljepriser och ansträngda försörjningskedjor.

Foto: P. Borthiry

Text: Redaktionen