Sju svenskar har dragit in 790 miljoner kronor
2025 12 22
En mindre svensk spelstudio gör jättesuccé.
Sverige har som bekant en rik historia när det kommer till tv-spel och datorspel.
Klassiker som Minecraft och Battlefield såväl som nyare produktioner som It Takes Two har nått spelentusiaster över hela världen.
Nu är frågan om inte nästa stora svenska spelstudio är på väg att växa fram i Uppsalabaserade Semiwork – som nu gör jättesuccé med sitt nya spel.
Sju anställda
Axel Landén, Walter Tischkewitz och Robin Engström grundade år 2018 Semiwork.
I februari tidigare i år lanserade Semiwork – som totalt har sju anställda – det nya spelet “Repo”.
Det rör sig om ett skräckspel där sex spelare kan spela åt gången.
790 miljoner kronor
Att döma av Semiworks senaste bokslut tycks spelet vara populärt.
Bolaget omsatte 883 miljoner kronor – att jämföra med två miljoner året innan, rapporterar Dagens industri.
Eftersom bolaget har så få anställda blev kostnaderna låga – och rörelsevinsten landade på strax under 790 miljoner kronor.
Inte lika lyckat
Innan dundersuccén “Repo” släpptes arbetade Semiwork med en annan titel som inte blev lika framgångsrik.
Walter Tischkewitz var något nervös inför släppet av “Repo”.
– Vi kunde inte ta det här nästa steget. Vi gjorde det ändå. Låt oss bara misslyckas snabbt den här gången. Vi tog alla pengar från Voidigo och satsade allt på det här spelet, Repo, har han sagt enligt Gamesradar.
“Ett av årets mest framgångsrika”
Gamesradar beskriver hur utvecklingen har gått till gällande succéspelet.
– När utvecklarna insåg att ingenting höll ihop spelarna, ändrade de det till ett spel i rörelse. Därifrån blev det ett indrivningsspel där man ska gå in i hemsökta hus och arbeta som ett team för att bära ut alla värdesaker man kan hitta, skriver sajten.
– De byggde det snabbt, testade det regelbundet och följde helt enkelt det som var roligt. Resultaten talar för sig själva, då Repo är ett av årets mest framgångsrika spel.
Foto: Mateo
Text: Redaktionen


