I dag fredag: Biltema går mot strömmen – i alla 64 varuhus
2025 11 28
Biltema ansluter sig inte till Black Week-trenden.
Svenska folket har i veckan gett sig ut till köpcentrum för att fynda.
I dag är det Black Friday och reaförsäljningen kulminerar.
En kedja som inte har anslutit sig till trenden är Biltema.
Går mot strömmen
Kedjan understryker att “allt är precis som vanligt i samtliga 64 varuhus”.
Det innebär att det inte blir några reaskyltar, tidsbegränsade kampanjer eller kundklubbar.
– Vi vill inte spä på den hetsen. Vårt mål är att människor ska kunna göra sina inköp i lugn och ro och känna att priset är rätt även utan kampanjer, säger marknadschef Johan Gerdevåg i ett pressmeddelande.
76 procent
Enligt en undersökning som Biltema själva har beställt från Norstat uppger 76 procent av de tillfrågade att de inte tror att Black Week ger de bästa priserna.
– Vi vill inte spä på den hetsen. Vårt mål är att människor ska kunna göra sina inköp i lugn och ro och känna att priset är rätt även utan kampanjer, säger Johan Gerdevåg.
Preliminära siffror
57 procent av svenskarna planerade inför veckan att handla under Black Week 2025 och 64 procent uppgav att de kommer köpa julklappar under veckan.
Enligt Svensk Handels prognos kommer årets försäljning uppgå till 10,2 miljarder kronor, vilket är en ökning från 9,7 miljarder år 2024
Fler avstår
Samtidigt väljer fler att avstå från att handla av ekonomiska skäl.
Totalt anger 34 procent att de inte planerar att handla av ekonomiska orsaker.
Bland unga 18 till 24 år har andelen som avstår av ekonomiska skäl mer än fördubblats jämfört med i fjol, till 63 procent.
– Black Week är och kommer att förbli en av handelns största försäljningsperioder, särskilt givet att den i dag också är startskottet för julhandeln, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
– Vi ser nu tecken på att tillväxten i större utsträckning drivs av att fler handlar, snarare än att varje kund spenderar mer.
Läs mer: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort
Foto: Biltema
Text: Redaktionen


