Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt
2025 11 12
Planen var att EU skulle införa det nya systemet för koldioxidutsläpp 2027.
Den nya klimatlagen kommer innebära en ny prissättning av koldioxidutsläpp från bränslen inom transportsektorn.
Företag som säljer bensin och diesel ska därmed behöva köpa utsläppsrätter för att kompensera för sina utsläpp.
Det väntas ge högre pris vid pump.
Enligt en tidigare beräkning på Konjunkturinstitutet skulle det kunna leda till så mycket som 35 kronor litern.
Kan skjutas fram – på grund av kostnaderna
Nu kommer ett nytt besked från Europaparlamentet.
Införandet av det nya systemet, som går under namnet ETS2, kan istället skjutas fram ett år.
EU öppnar därmed för att vänta till 2028 innan klimatlagen träder i kraft, rapporterar Vi Bilägare.
Anledningen till att EU vill avvakta uppges vara kostnadsökningarna i samhället.
"Förstår oron"
Uppgifterna kommer kort efter att EU:s klimatkommissionär Wopke Hoekstra försäkrat att det inte blir några 35 kronor liter vid pump.
– Jag förstår oron kring osäkerheten kring framtida prisnivåer och prisvolatilitet inom ETS2 och delar den i stor utsträckning, sade han till Reuters i oktober.
Beskedet kom efter att 19 medlemsstater, däribland Frankrike och Tyskland, drivit på för att unionen ska dra i handbromsen innan utsläppspriserna rusar.
Nytt förslag
EU bekräftade då att ett nytt paket med förslag är på gång.
En av de nya åtgärderna blir att EU:s koldioxidmarknad utformas så att om koldioxidpriset når 45 euro kommer extra koldioxidutsläpp att släppas ut på marknaden för att “tämja priserna", skriver Reuters.
Antalet tillstånd som utfärdas för utsläpp av växthusgaser kommer i ett sådant scenario att fördubblas och nå uppemot 80 miljoner per år mellan 2027 och 2029.
– Detta kommer att mer beslutsamt ta itu med obefogade prishöjningar och förbättra marknadens förtroende, vilket är avgörande för att planera investeringar i minskade koldioxidutsläpp, uppger Wopke Hoekstra.
Auktioner av koldioxidutsläpp kommer även att lanseras under 2026 för att främja nya investeringar för renare teknik.
Foto: Cirlce K
Text: Redaktionen


