Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

2025 11 12

Planen var att EU skulle införa det nya systemet för koldioxidutsläpp 2027.

Den nya klimatlagen kommer innebära en ny prissättning av koldioxidutsläpp från bränslen inom transportsektorn.

Företag som säljer bensin och diesel ska därmed behöva köpa utsläppsrätter för att kompensera för sina utsläpp.

Det väntas ge högre pris vid pump.

Enligt en tidigare beräkning på Konjunkturinstitutet skulle det kunna leda till så mycket som 35 kronor litern.

Kan skjutas fram – på grund av kostnaderna

Nu kommer ett nytt besked från Europaparlamentet.

Införandet av det nya systemet, som går under namnet ETS2, kan istället skjutas fram ett år.

EU öppnar därmed för att vänta till 2028 innan klimatlagen träder i kraft, rapporterar Vi Bilägare.

Anledningen till att EU vill avvakta uppges vara kostnadsökningarna i samhället.

"Förstår oron"

Uppgifterna kommer kort efter att EU:s klimatkommissionär Wopke Hoekstra försäkrat att det inte blir några 35 kronor liter vid pump.

Jag förstår oron kring osäkerheten kring framtida prisnivåer och prisvolatilitet inom ETS2 och delar den i stor utsträckning, sade han till Reuters i oktober.

Beskedet kom efter att 19 medlemsstater, däribland Frankrike och Tyskland, drivit på för att unionen ska dra i handbromsen innan utsläppspriserna rusar.

Nytt förslag

EU bekräftade då att ett nytt paket med förslag är på gång.

En av de nya åtgärderna blir att EU:s koldioxidmarknad utformas så att om koldioxidpriset når 45 euro kommer extra koldioxidutsläpp att släppas ut på marknaden för att “tämja priserna", skriver Reuters.

Antalet tillstånd som utfärdas för utsläpp av växthusgaser kommer i ett sådant scenario att fördubblas och nå uppemot 80 miljoner per år mellan 2027 och 2029.

– Detta kommer att mer beslutsamt ta itu med obefogade prishöjningar och förbättra marknadens förtroende, vilket är avgörande för att planera investeringar i minskade koldioxidutsläpp, uppger Wopke Hoekstra.

Auktioner av koldioxidutsläpp kommer även att lanseras under 2026 för att främja nya investeringar för renare teknik.

Foto: Cirlce K

Text: Redaktionen

Kreml: Det är bäst att Sverige ber om ursäkt

2025 12 25

Ryssland vill att Sverige ska be om ursäkt.

Det ryska fraktfartyget Adler var på väg norrut genom Öresund när det i söndags ankrade utanför Kullahalvön på grund av ett maskinhaveri.

Svenska myndigheter agerade därefter genom att genomföra en kontrollinsats.

Fartyget har sedermera lämnat svenskt vatten – och nu kräver Kreml att Sverige ber om ursäkt.

Kreml kräver

Den svenska regeringen bör be om ursäkt för kvarhållandet av det ryska fartyget Adler.

Det säger det ryska utrikesministeriets talesperson Maria Zakharova, rapporterar den statliga ryska nyhetsbyrån TASS.

– De bör be om ursäkt och kanske till och med ersätta de skador som orsakats, för skador orsakades sannerligen, säger Zakharova.

“Fortsatte ändå”

Zakharova fortsätter.

– Istället fortsatte svenska tull- och brottsbekämpande myndigheter, inklusive säkerhetstjänsten, sin så kallade inspektion. Därefter anslöt sig den svenska Åklagarmyndigheten till fallet, säger hon.

Läs mer: Nytt Gripen-besked från Ukraina

Det har hänt

Fartyget Adlar ankrade utanför Kullahalvön efter att ha fått problem den gångna helgen.

Så här lät det från Martin Norell, sakkunnig vid Tullverket, då.

– Fartyget hade inte som avsikt att gå in i Sverige, men nu har tredjelandsgods kommit in i Sverige, så nu får vi titta på status på godset, sade han enligt SVT.

Står på sanktionslistor

Även minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin kommenterade.

– Regeringen har under hela processen stått i nära kontakt med våra myndigheter, och hålls informerad om läget.

Statsminister Ulf Kristersson (M) har inte kommenterat Maria Zakharovas krav på att den svenska regeringen bör be om ursäkt för händelsen.

Fartyget i fråga står på såväl USA:s som EU:s sanktionslistor.

Läs mer: “Lägsta sedan pandemin” – kris för Kremls guldägg

Foto: Nato resp President of Russia Office

Text: Redaktionen

Nytt Gripen-besked från Ukraina

2025 12 25

Gripen-samarbetet mellan Sverige och Ukraina tycks bli allt mer intensivt.

Sedan kriget började i februari 2022 har många ställt sig frågan om Sverige kan komma att överföra Gripen-plan till Ukraina.

I oktober tecknades en avsiktsförklaring om att Ukraina kan köpa över hundra svensktillverkade stridsflygplan.

Nu kommer ett nytt Gripen-besked från Ukraina.

Nytt besked

Landets försvarsminister Denys Shmyhal har diskuterat saken med hans svenska motsvarighet Pål Jonson (M).

Överföringen av Gripen-plan diskuterades “i detalj” – och Ukraina förbereder sig nu på att börja träna ukrainska piloter, rapporterar Kyiv Post.

– Vi förbereder oss för att påbörja utbildning av ukrainska piloter och teknisk personal, säger försvarsminister Shmyhal.

Oklart när

Det finns dock i nuläget ingen tidsplan över när Gripen-planen kan överföras till Ukraina.

Även finansieringen av planen är otydlig – och det återstår att se när Gripen-plan kan skydda Ukrainas skyar.

Läs mer: Ukrainska stridsflyg har genomfört attack

Avsiktsförklaringen

Det var den 22 oktober som regeringen gav besked om att Sverige och Ukraina “fördjupar samarbetet inom luftförsvar”.

– Det är med stolthet jag har välkomnat president Zelenskyj till Sverige och Linköping, sade statsminister Ulf Kristersson (M) då.

– I dag har vi undertecknat en viktig avsiktsförklaring som utgör ett steg på vägen mot möjligheten till en ytterst omfattande överenskommelse om export av Gripen – sannolikt 100-150 plan – till uppbyggnaden av ett nytt och mycket starkt ukrainskt flygvapen.

“Fick se”

Kristerssons ord från oktober fortsatte så här:

– President Zelenskyj fick också tillfälle att med egna ögon se vilka imponerande förmågor som Gripen har. Det här kommer att stärka både Ukraina, Sverige och Europa, sade han.

Läs mer: Levererar till ryska armén – står nu i brand

Foto: N. Andersson regeringskansliet

Text: Redaktionen