Trump pekar ut president – som kan lösa kriget i Ukraina

2025 10 14

Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan kan få en nyckelroll i fredssamtalen kring kriget i Ukraina.

Det säger Donald Trump på tisdagen.

Enligt den amerikanska ledaren har Erdoğan vad som krävs för att bidra till att lösa kriget som nu pågått i över tre och ett halvt år.

– Han är respekterad i Ryssland ,säger Trump ombord på Air Force One på väg hem till USA från Egypten, enligt TV2.

– Jag vet inte hur det är med Ukraina, men Putin respekterar honom. Och han är en av mina vänner.

"De ringer mig när det är problem"

Donald Trump understryker att han har en utmärkt relation med Erdoğan.

De två Natoledarna träffades nyligen i Vita huset, där det bland annat diskuterades en affär om de omtalade F-35-planen som USA tidigare sagt nej till att sälja till Turkiet.

Anledningen har varit att Turkiet tidigare köpt luftförsvarssystem från Ryssland och amerikanska tjänstemän har befarat att information om F-35-planens kapacitet skulle kunna hamna i ryska händer.

– När Nato har problem med Erdoğan, vilket ofta är fallet, ringer de mig för att prata med honom, säger Trump och tillägger:

– Och jag har aldrig misslyckats med att lösa det omedelbart.

Handlar med Putin

Turkiet beskrivs ofta som det mest ryssvänliga landet inom Nato, i konkurrens med Ungern och Slovakien.

Landet har tidigare försökt medla mellan Ryssland och Ukraina, vilket resulterade i avtal om fångutbyten men misslyckades när det gällde att hitta en vapenvila i konflikten.

Erdoğan har samtidigt upprätthållit nära politiska och ekonomiska relationer med Rysslands diktator Vladimir Putin, samtidigt som Turkiet även försett Ukraina med militära medel.

Bidrog till spannmålsavtalet

Erdoğan och Turkiet bidrog också till att förhandla fram det spannmålsavtal som slöts 2022, vilket möjliggjorde ukrainsk export av jordbruksprodukter.

Avtalet fallerade emellertid ett år senare efter att Ryssland dragit sig tillbaka från överenskommelsen.

Foto: Official White House Photo By Daniel Torok

Text: Redaktionen

Värsta läget sedan 90-talet – rysk bransch i fritt fall

2025 10 13

Den ryska kolindustrin kollapsar.

Branschen befinner sig i fritt fall.

Enligt siffror från Rysslands statliga statistikmyndighet tappade sektorn motsvarande 2,8 miljarder dollar under årets första sju månader, rapporterar Financial Times och Pravda.

Det är dubbelt så mycket som den totala förlusten som noterades 2024.

– Krig är dåligt för de flesta ryska företag, om inte allihop. Men kolsektorn är i en djup knipa, säger en framstående rysk affärsman till FT.

Värsta sedan 90-talet

Kol är inte lika betydelsefullt för den ryska ekonom som exempelvis olja eller gas. 

Över 140 000 ryssar arbetar dock inom nämnda industri, som beskrivs som en källa  både för arbetstillfällen och lokala intäkter.

Nu uppges kolsektorn istället ha blivit “ett av de största ekonomiska offren för Kremls fullskaliga krig mot Ukraina”, skriver Pravda.

Bland annat är branschen särskilt drabbad av sanktioner.

– Kolindustrin går igenom sin skarpaste kris sedan 1990-talet. Tusentals jobb i ett dussin ryska regioner står på spel, säger Vladimir Koroton, vd för Russian Coal, enligt den ukrainska tidningen som hänvisar till en intervju i ryska statliga nyhetsbyrån Interfax.

13 procent har kollapsat

Enligt Rysslands energidepartement har 23 ryska kolbolag upphört med verksamheten i september.

Det motsvarar 13 procent av allihop i landet. Ytterligare 53 stycken står på gränsen till att behöva lägga ned.

Förutom sanktionerna nämns de globala priserna på termiskt kol som skäl, då de sjönk till de lägsta nivåerna på flera år tidigare under 2025. Produktionen nådde samtidigt rekordnivåer i Kina.

För närvarande ligger kolpriset på ungefär 93 dollar per ton, vilket är 78 procent under toppnoteringen 2022, enligt Pravda.

– Samtidigt började ryska producenter erbjuda kraftiga rabatter på grund av sanktioner, skriver tidningen.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

Förslaget: Ska gå långsammare att tanka bilen

2025 10 13

Mer måste göras för att snabba på omställningen till elbilar och hybrider.

Det menar analytikern och journalisten Jo Borras.

Han anser att lösningen inte nödvändigtvis behöver vara utveckling av snabbare laddning för elbilarna.

Snarare kan det vara ett alternativ att se till att det går långsammare att tanka bilen med bensin eller diesel.

“Ska gå långsammare”

Borras reflekterar över att regeringar och privata utvecklare kämpar för att få elbilarna att ladda snabbare.

Men det finns andra alternativ, menar han.

– Tänk om vi, istället för snabbare laddare, satsade på LÅNGSAMMARE bensinpumpar?

Då tar det tid

Istället för att "bara" be elkunder och statliga eller lokala myndigheter att hjälpa till att täcka kostnaderna för utbyggnaden av en allt större laddinfrastruktur för elbilar, ska lobbyverksamheten fokusera på långsammare bensinpumpar, menar Borras.

Genom att göra det kan det exempelvis ta tolv minuter att fylla på en Ford F-150 istället för fyra.

– Ta även med de längre väntetiderna som fordon med förbränningsmotorer skulle tvingas utstå i kö för att tanka, och då pratar vi om en total tidsåtgång på 20–30 minuter, skriver han för sajten Electrek.

Läs mer: Tungt krav om bensinbilar – EU under press

Senaste siffrorna

Den senaste statistiken från branschorganisationen Mobility Sweden visar att det registrerades 25 199 nya personbilar i september, vilket är en minskning med 2 procent jämfört med i fjol.

Sju av tio nyregistreringar var laddbara bilar i september, drivet av en stark utveckling för laddhybrider. 

Andelen elbilar uppgick under månaden till 38 procent, men i volym minskade de med 17 procent då september 2024 var en stark elbilsmånad.

“Avgörande faktor”

Hittills i år uppgår andelen elbilar till strax över 35 procent och Mobility Sweden justerar ned årets prognos på 40 procent till 36 procent. 

Den sänkta elbilsprognosen förklaras av att tillväxttakten inte tagit ny fart efter förra årets inbromsning. 

– Tillgång till laddning hemma är en avgörande faktor för att fler ska kunna välja elbil och därför behövs en snabbare utbyggnad av laddinfrastrukturen i flerbostadshus i hela landet, säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.

Läs mer: Enorm vindkraftspark stoppas

Foto: P. Federi

Text: Redaktionen