Willys hemsida kraschade – enormt intresse
2025 10 07
En ny Willys-kampanj har lett till stor aktivitet på kedjans hemsida.
Sedan tidigare har Willys-ägaren Axfood klagat på att det är svårt att öppna nya lågprisbutiker i Sverige.
Willys har i en ny kampanj uppmanat folk att rösta på var nya Willys-butiker ska etableras.
Intresset för att rösta blev så pass stort att Willys-hemsidan kraschade, rapporterar Dagligvarunytt.
Enormt intresse
Med röstningskampanjen ville Willys uppmärksamma de orättvisa förutsättningarna som råder när alla i Sverige inte har tillgång till lågpris.
Den ska hjälpa butikskedjan att etablera nya butiker och Willys ska samtidigt kunna använda resultatet i dialog med kommunerna.
– Frågor och mejl har legat bakom flera etableringsbeslut. Ofta är efterfrågan en effekt av att det inte finns tillräckligt bra konkurrens på orten, förklarar marknadschefen Johanna Eurén för Dagligvarunytt.
“Kan vägleda oss”
På frågan om kunder kan komma att bli besvikna på att det inte blir någon Willys-butik i deras ort trots omröstningen ger Eurén ett tydligt svar:
– De flesta förstår att det inte får direkt effekt, utan är något som kan vägleda oss framåt.
Är ett problem
“Willys uppmanar Sveriges kommuner: Sluta stoppa etableringen av lågprisbutiker!”.
Så lät det från Axfood för ett par veckor sedan.
Detta efter att en ny rapport från Matpriskollen visade att matpriserna är betydligt högre på orter där konkurrens från lågprisbutiker saknas, eller är svag.
“Onödiga hinder”
I mer än 100 av 290 kommuner i Sverige finns inga lågprisbutiker.
Willys etableringschef Heinz Möller förklarar hur de ser på saken.
– Vi hade kunnat öppna betydligt fler butiker och i betydligt snabbare takt, men tyvärr sätter många kommuner upp onödiga etableringshinder, säger han.
– Det finns flera exempel där vi har försökt etablera butiker i 10-15 år utan att lyckas, och ibland utan att vi förstår varför. Det är inte att värna om sina kommuninvånares intresse av att kunna handla billigare mat.
Foto: Willys Axfood
Text: Redaktionen