Krisbesked från Tyskland – ”Våg av konkurser väntar”
2025 10 05
En av Europas största industrier skakar i grunden.
Enligt en ny rapport från konsultfirman Falkensteg ökar konkurserna bland tyska fordonsleverantörer kraftigt.
Under 2025 väntas 30 procent fler konkurser än året innan – en dramatisk uppgång i Europas viktigaste industriland, rapporterar Autonews.
Masskonkurser
Mellan januari och augusti registrerades 36 konkurser bland leverantörer, jämfört med 33 under hela föregående år.
Det handlar om företag med intäkter på över 20 miljoner euro.
– Det finns mycket djupa strukturella problem i Tysklands fordonssektor, konstaterar Falkensteg i sin rapport.
Hård konkurrens
Leverantörerna kämpar i motvind.
Övergången till elbilar går långsammare än planerat, samtidigt som efterfrågan på delar till förbränningsmotorer rasar.
Konkurrensen från Kina har också ökat dramatiskt – där tillverkningen är snabbare, billigare och mer innovativ.
– På den kinesiska marknaden går allt mycket snabbare – utvecklingen, lanseringarna, innovationen. Väst måste springa för att hinna ikapp, säger Gartner-analytikern Pedro Pacheco, till Autonews.
100 000 jobb kapas
ZF Friedrichshafen, en av världens största leverantörer, skär bort 7 500 jobb bara i sin eldrivna transmissionsdivision.
Biljättar som Volkswagen, Audi och Porsche räknar med att tillsammans kapa nära 100 000 jobb till 2030, enligt en analys från Bloomberg.
Samtidigt planerar Bosch att säga upp 13 000 anställda, och Continental minskar med ytterligare 3 000.
Svårt att överleva
Företag som är beroende av förbränningsmotorteknik har ”liten chans att överleva”.
– Det är mycket svårt att hitta investerare för sådana företag, om de inte tillverkar komponenter som är helt oumbärliga, säger rapportförfattaren Jonas Eckhardt till Automobilwoche.
– Biltillverkarna blir allt mer benägna att låta svaga leverantörer lämna marknaden, säger han.
Trots gigantiska besparingsprogram pekar analytikerna på ett större problem – kostnadsläget i Tyskland.
Höga löner, dyr el och svag efterfrågan gör att tyska företag har svårt att konkurrera med kinesiska tillverkare.
Foto: A Abear
Text: Redaktionen


