JUST NU: Populär maträtt utreds – kopplad till dödsfall
2025 10 05
En älskad snabbmatsklassiker kan utgöra en stor hälsorisk.
En ny studie från Japan visar att personer som äter ramen-nudlar tre eller fler gånger i veckan löper större risk att dö i förtid.
Med en växande global marknad för snabbnudlar är studien alarmerande, rapporterar New York Post.
Kan orsaka sjukdom
Studien, som publicerades i Journal of Nutrition, Health and Ageing, följde över 6 500 personer under 4,5 år, 2 361 män och 4 385 kvinnor – alla 40 år.
Deltagarna klassificerades sedan i fyra grupper beroende på hur mycket ramen de åt per vecka.
Mindre än en gång i månaden, en till tre gånger i månaden, en eller två gånger i veckan och tre eller fler gånger i veckan.
Majoriteten av de som åt ramen ofta var yngre män som rökte, drack alkohol och klassades som överviktiga.
– Personer som både drack alkohol och åt ramen mer än tre gånger i veckan hade en signifikant högre risk att dö jämfört med måttliga ramenätare, visar studien.
Chockerande siffror
Ramen är inte bara en snabb och god maträtt – den är en saltbomb.
Hög salthalt är en känd riskfaktor för hjärtsjukdomar och stroke, enligt Heart Foundation.
– Ramen och dess soppa innehåller mycket salt och frekvent konsumtion kan öka risken för sjukdomar som stroke och magcancer, menar forskarna bakom studien.
Under uppföljningen av deltagarna dog 145 personer – 100 av cancer och 29 av hjärtsjukdom.
Forskarna har efter studien dragit slutsatsen att resultaten tyder på att frekvent intag av ramen-nudlar kan vara kopplat till en högre dödsrisk hos män under 70 år.
– Denna studie visar att hög konsumtion av ramen är kopplat till flera hälsoproblem, konstaterar forskarna.
Växande global marknad
Den globala marknaden för snabbnudlar var värd 61,08 miljarder USD 2024 och förväntas växa till 98,46 miljarder USD år 2032, med en årlig tillväxttakt (CAGR) på 6,19% enlift siffror från Fortune Business Insight.
Trots att Sverige ligger långt efter länder som Sydkorea och Japan i konsumtion per capita, visar trenden på en ökad efterfrågan – särskilt bland unga vuxna och studenter.
Foto: N Karvounis
Text: Redaktionen