Putins största industri kollapsar – arbetare flyr
2025 10 05
Tusentals ryska arbetare lämnar sina fabriker.
GAZ Group, en av Rysslands största biltillverkare, kämpar med allvarlig personalbrist.
En fyradagarsvecka har införst hos biljätten, som är en av Rysslands största industrier, vilket sänkt löner och ökat arbetsbördan.
Mekaniker, elektriker, svetsare och rörmokare lämnar nu sina jobb i Nizjnij Novgorod, rapporterar Moscow Times.
– Vi kan inte leva på dessa löner längre. Många av oss måste hitta annat arbete, annars klarar vi oss inte, säger en fabriksarbetare till Telegram-kanalen Mash.
Införandet av fyradagarsveckan i juli har sänkt lönerna med cirka 20 procent och utlöste en snabb utströmning av personal.
Utrustning lämnas utan underhåll, vilket ytterligare försvårar produktionen.
Tung arbetsbörda
De som blir kvar på fabrikerna tvingas ta över större ansvar och tyngre arbetsuppgifter.
Enligt Mash tar det minst ett år att utbilda nya specialister.
Ledningen uppmanar arbetarna att rida ut stormen, men problemen med underhåll och produktionsstopp växer dag för dag.
– Vi vill uppmana våra arbetare att ha tålamod, meddelar GAZ sina arbetare.
Pressad ekonomi
Bakgrunden till krisen är fallande försäljning och brist på billig finansiering för kunder.
Under första halvåret 2025 har försäljningen av medeltunga lastbilar sjunkit med nästan 40 procent, lätta transportfordon med 30 procent och bussar med 60 procent.
Samtidigt har AvtoVAZ infört liknande fyradagarsveckor, vilket halverat löner och tvingat många arbetare att söka jobb inom taxi, leverans och försvarsindustrin.
Rysslands största bransch
Bilindustrin är en av Rysslands största och mest strategiskt viktiga sektorer.
Krisen hos GAZ och AvtoVAZ hotar hela Putins industriella maskineri och riskerar att ytterligare försena produktionen i en redan svag ekonomi.
Bilindustrin är inte bara stor i Ryssland – den är en av landets viktigaste industrigrenar, med hundratusentals direkt anställda och flera hundratusen i underleverantörsledet.
Före kriget producerade Ryssland omkring 1,5–1,8 miljoner fordon per år, vilket gjorde landet till en av Europas tio största biltillverkare.
Foto: President of Russia Office
Text: Redaktionen