Chockade kunder på stormarknad – ”En skräckupplevelse”
2025 10 01
Kunder på en svensk stormarknad har chockats av en makaber syn.
När man går till stormarknaden för att handla förväntar man sig sällan något obehag.
Men kunder på en stormarknad i Västerås har nyligen fått se någonting som beskrivs som ”osmakligt” och en ”skräckupplevelse”.
”Något man ska göra mot sin lillebror?”
Kunder på Eko stormarknad i Västerås har mötts av blodiga dockor, rapporterar Expressen.
Dockorna har varit upphängda i vajrar i taket, enligt tidningen. Bilder visar hur dockorna hänger upp och ned samtidigt som det ser ut vara täckta av blod.
Många kunder har reagerat starkt på den makabra synen.
– Det var ju verkligen osmakligt. Tänk om ett barn kommer in och ser det här och tänker sig att det här är något man ska göra mot sin lillebror, säger kunden Anders Ottosson till tidningen.
”Har gått för långt”
De blodiga dockorna var en del av butikens pyntning inför Halloween, enligt Eko stormarknad.
Olika Eko-butiker brukar tävla med varandra om vem som gör den bästa eller läskigaste dekorationen inför Halloween, enligt Eko.
Den här gången medger man dock att man har gått för långt, och dockorna har därför tagits ner.
– Här har engagemanget gått för långt och man har inte själv insett var gränsen går. Man har skapat en skräckupplevelse som jag inte tyckte var smaklig, säger Ekos vd Ted Berggren till tidningen.
Blodiga grisar och gosedjur
Halloween infaller den 31 oktober, och har blivit allt viktigare för svensk handel eftersom högtiden förknippas med en hög nivå av konsumtion.
Många butiker vill därför lyfta fram Halloween extra tydligt genom att dekorera sina butiker utifrån ett Halloween-tema.
Ibland går de dock lite för långt – händelsen i Västerås är bara ett av flera exempel på det.
Exempelvis har Ica Maxi i Nacka fått hård kritik två år i rad för hur de har pyntat butiken, rapporterade Nacka Värmdö Posten.
2023 pyntade de charkdisken med blodiga grisar, och 2024 hade de en installation med blodiga gosedjur.
– Man får konstatera att det är svårt med den här typen av aktiviteter, sade vice vd Mathias Kärling till tidningen.
Foto: Caique Morais
Text: Redaktionen