Amerikansk biljätte går i konkurs
2025 09 30
Ett stort amerikanskt bildelsföretag tvingas tacka för sig.
Konkursansökningarna fortsätter att ramla in i bilbranschen såväl i Europa som på andra sidan Atlanten.
Nu kommer uppgifter om att den amerikanska bildelsjätten First Brands ansöker om konkurs – med hundratals miljarder kronor i skulder, rapporterar amerikanska medier.
Bildelsjätte i konkurs
First Brands listade minst 10 miljarder dollar i skulder i sin konkursansökan vilken lämnades in till U.S. Bankruptcy Court i Houston, rapporterar Wall Street Journal.
Det motsvarar nästan 100 miljarder svenska kronor.
Skulden kan dock enligt uppgifter vara ännu större än så – eventuellt så mycket som 400 miljarder kronor.
Flera varumärken
Det privatägda First Brands, som tillverkar reservdelar som bland annat filter, bromsar och belysningssystem för fordonsreservdelsmarknaden, framstod som en betydande aktör i branschen genom skuldfinansierade förvärv av rivaliserande bilföretag.
Deras i USA välkända varumärken inkluderar Raybestos bromslösningar, TRICO torkarblad och FRAM filtreringsprodukter.
Läs också: Chockhöjning kan vänta alla som kör laddhybrid – 1 400 procent
Även närliggande bolag
Mer än ett dussin företag anslutna till First Brands, inklusive Carnaby Capital Holdings, ansökte om konkursskydd förra veckan, enligt domstolsdokument signerade av First Brands ägare och vd.
– Vi tror att Carnaby var en väsentlig källa till balansräkningsextern finansiering som First Brands använde för att finansiera sitt rörelsekapital, framhåller S&P:s analytiker om saken enligt Reuters.
– Förlusten av denna kortfristiga finansiering ledde därför sannolikt till en betydande likviditetsbrist i företaget.
Råder oro
Det råder nu oro i den amerikanska bilbranschen för vilka slags efterdyningar konkursen kan ha.
Investerare och andra bilföretag kan dock lugnas av att experter understryker att biltillverkarnas leveranskedjor förväntas sannolikt inte påverkas i stort, eftersom First Brands huvudsakligen är en leverantör av reservdelar till reservdelsmarknaden.
Foto: L. Aggoun
Text: Redaktionen