Willys går på offensiven – så många nya butiker ska öppnas
2025 09 25
Willys har planer på att etablera många nya butiker.
Som bekant har debatten om tillgången till lågprisbutiker i Sverige gått varm.
Det är beräknat att ungefär en miljon svenskar inte har någon lågprisbutik i närheten.
Nu ger Axfood besked om att de har stora planer för Willys de kommande åren.
Satsar på Willys
100 av 290 kommuner i Sverige saknar idag lågprisbutiker.
Det vill Axfood ändra på med hjälp av Willys.
– Willys vill expandera och öppna många fler butiker, framhåller Axfood i ett pressmeddelande på torsdagen.
– Nästa år kommer Willys till bland annat Lycksele, Vallentuna, Alvesta, Lund och Kiruna – både orter där det inte finns några lågprisbutiker alls och områden där det finns butiker, men där ännu mer konkurrens och valfrihet kan bidra till att sätta press på priserna och gynna konsumenterna.
Så många ska öppnas
Axfood understryker att det “ofta är en svår och långdragen process att öppna en matbutik”.
Trots vad de beskriver som en utmanande lagstiftning är planen tydlig:
– Vi har som mål att öppna minst 10 nya butiker per år de kommande 5 åren.
Stora pengar
Matpriskollen har undersökt vilken påverkan avsaknaden av lågprisalternativ har på svenska hushåll.
De har kommit fram till att en barnfamilj kan spara upp till 22 000 kronor per år genom att byta till en lågprisbutik – och även om de inte byter butik, så kan de spara runt 7 000 kronor per år tack vare prispressen som uppstår när lågpris etableras.
Upp till kommunen
Experterna på Matpriskollen framhåller att det är upp till kommunerna att förenkla förutsättningarna för matbutikerna.
Detta bland annat genom att snabba på processen att öppna en ny butik.
– Kommunerna har makten att möjliggöra eller bromsa etableringar, menas det.
– Genom att snabba upp planläggningen och vara öppna för nya aktörer kan man skapa bättre konkurrens och sänka matpriserna lokalt. Det är en konkret åtgärd som kan ge stor effekt för hushållens ekonomi.
Foto: Willys Axfood
Text: Redaktionen