Elgiganten larmar om ny teknik – varannan svensk berörs
2025 09 24
Elgiganten slår larm om ny teknik.
Allt fler svenskar tycker att det är svårt att hänga med i digitaliseringen och den tekniska utvecklingen.
En ny undersökning från Elgiganten visar att varannan svensk upplever sådana svårigheter – och att både unga och äldre berörs.
Många har svårt – även unga
Enligt Elgigantens nya rapport Teknikkollen tycker varannan svensk att det har blivit svårare att hänga med i teknikutvecklingen nu jämfört med för fem år sedan.
Bland personer i åldern 65-84 år är siffran hela 68 procent.
Men även unga tycker ibland att det är svårt att hänga med. Mer än var tredje person (36 procent) i åldersgruppen 18-29 år tycker att teknikutvecklingen håller ett högt tempo.
Den snabba utvecklingen riskerar att leda till utanförskap bland människor som inte klarar av att hänga med, varnar Elgiganten.
– Det räcker inte med att ”bara” ha rätt teknik hemma. För att känna sig trygg och delaktig i samhället behöver många också ha någon att vända sig till när tekniken strular, vare sig det är en familjemedlem eller hjälp av våra rådgivare med teknisk support i våra varuhus och butiker, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i ett uttalande.
Hjälp mot utanförskap
Rapporten visar att sju procent av svenskarna upplever utanförskap på grund av den nya tekniken. 14 procent uppger också att de känner sig mer ensamma till följd av den snabba digitaliseringen av samhället.
Samtidigt svarar hela 65 procent att de känner någon som riskerar att halka efter för att de inte hänger med i utvecklingen.
För att motverka det här utanförskapet finns telefonlinjen Ring Digitalidag, dit man kan vända sig för vägledning och information om var man kan få praktisk hjälp.
– Alla som vill vara en del av det digitala samhället ska ges möjlighet att bli det – oavsett förutsättningar. Digitaliseringen har mött oss vid olika tidpunkter i livet, vilket gjort att vi alla bär på olika digitala pusselbitar – och många saknar en eller flera, säger Lina Cronquist, projektledare för Digitalidag, som är en del av Post- och telestyrelsen.
Hur man vanligtvis söker hjälp med tekniska problem varierar beroende på ålder och kön, enligt undersökningen.
Människor under 50 år söker framför allt hjälp via nätet. Kvinnor är mer benägna att vända sig till familj och vänner, medan män hellre försöker lösa problemen själva eller genom att hitta lösningar online, enligt Elgigantens undersökning.
Foto: Elgiganten
Text: Redaktionen