Scania slår larm – en tredjedel kan slås ut
2025 09 17
Scania slår larm om en ”allvarlig sårbarhet för hela Sverige”.
Lastbilstillverkaren Scania slår larm om en mycket sårbar punkt i den svenska infrastrukturen.
En tredjedel av Sveriges totala varuflöden riskerar att slås ut, varnar företaget, som får medhåll av bland annat AstraZeneca och Södertälje kommun.
Larmar om allvarlig sårbarhet
Ett stopp på Södertäljebron riskerar att få enorma ekonomiska effekter, varnar Scania.
En incident på bron kan leda till att en tredjedel av Sveriges totala varuflöden, räknat i värde, riskerar att slås ut. Det visar en ny rapport.
Det finns ingen fungerande alternativ vägförbindelse för tung trafik om bron måste stängas, vilket innebär att bron utgör en stor sårbarhet för hela landet.
– Varje dygn passerar i genomsnitt 65 000 fordon över Södertäljebron – tre gånger så många som över Öresundsbron, uppger Scania i ett uttalande.
Hela Stockholmsregionen är beroende av bron för stora delar av sin varuförsörjning, konstaterar rapporten. Bron är emellertid 60 år gammal, och en incident som leder till att bron måste stängas av kan få enorma konsekvenser.
”Viktig för hela landet”
Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun har undertecknat en avsiktsförklaring om att verka för en ny förbindelse under Södertälje kanal.
Inom ramen för detta har man tagit fram den nya rapporten, som visar att årliga varuflöden till ett värde av mer än 1 150 miljarder kronor skulle påverkas av ett stopp på Södertäljebron.
– Den här rapporten visar tydligt hur viktig passagen över Södertälje kanal är för hela landets industri, säger Marcus Holm, global chef för produktion och logistik på Scania, i ett uttalande.
– Sårbarheten i infrastrukturen har en direkt påverkan på robustheten i våra logistikkedjor och vår personalförsörjning, tillägger han.
Får medhåll av AstraZeneca
Även AstraZeneca slår larm om brons sårbarhet.
– Vi har vår största produktionsanläggning i Södertälje, här tillverkas en tredjedel av vår globala försäljning. En robust infrastruktur kring den produktionen är inte bara viktigt för AstraZeneca utan för tillgången till livsviktiga läkemedel i stora delar av världen, säger Nina Andrén, chef för AstraZenecas campus i Södertälje.
– Den här rapporten visar svart på vitt varför Sverige inte har råd att vänta längre. Passagen måste stärkas och vi anser att en tunnel är det bästa alternativet för att minska sårbarheten, förklarar hon i ett uttalande.
Foto: Logotype
Text: Redaktionen