Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

2025 09 14

– Det är för jävligt att det ska vara så hög entrékostnad. Ta bort skiten.

Det sade Gunnar Nilsson, trummis i bandet Lasse Stefanz, till Alingsås Tidning i fjol.

”Skiten” som Nilsson syftade på är den så kallade dansbandskatten. I dag omfattas dandsbandsevenemang av 25 procent moms, till skillnad från andra musikevent där momsen i stället ligger på 6 procent.

Flera aktörer, inklusive Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson, har krävt att skatten ska tas bort.

Nu agerar regeringen.

Skatten försvinner inte men den sänks från 25 till 6 procent.

– Regeringen aviserar därför i budgetpropositionen för 2026 att den högre beskattningen på dansband avskaffas från och med 1 juli 2026. Förslaget innebär att mervärdesskattesatsen på tillträden till danstillställningar sänks från 25 till 6 procent, det vill säga till samma nivå som andra kulturarrangemang, framhåller regeringen i ett uttalande.

440 miljoner kronor

Skattesänkningen bygger på en överenskommelse mellan Sverigedemokraterna och regeringen. Åtgärden beräknas minska skatteintäkterna med omkring 220 miljoner kronor nästa år och 440 miljoner kronor per år från och med 2027.

Beskrivs som ”orättvis”

Regeringen och SD framhåller att dansband är en viktig del av Sveriges kulturliv. Tidöpartierna menar att det är orättvist att genren ska ha en högre momssats jämfört med andra liknande kulturella evenemang.

– Det leder till högre pris för besökarna och minskar tillgängligheten till dansbandsevenemang. Den högre beskattningen missgynnar inte minst dansbanden och den del av svensk kultur som dansbandsmusik är en del av, skriver Tidöregeringen.

LÄS MER: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

Foto: Axel Adolfsson Moderaterna

Text: Redaktionen

Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

2025 09 14

USA:s president Donald Trump är redo att införa ”massiva sanktioner” mot Ryssland.

Det uppger han i ett brev till Natos medlemsländer.

Presidenten ställer dock ett tydligt krav för att införa sanktionerna. Han kräver att samtliga Natoländer inför lika hårda sanktioner och stoppar importen av rysk olja.

– Jag är redo att införa massiva sanktioner mot Ryssland när alla Natoländer är överens om att göra samma sak, och när alla Natomedlemmar SLUTAR KÖPA OLJA FRÅN RYSSLAND, skriver Trump som själv har publicerat brevet på sin sociala medieplattform Truth Social. 

– Natos engagemang för att vinna har varit långt under 100 procent. Vissa länders köp av rysk olja har varit chockerande, fortsätter presidenten.

– Det försvagar kraftigt er förhandlingsposition och förhandlingsstyrka gentemot Ryssland. Hur som helst är jag redo att ”slå till” när ni är det. Säg bara till när?

”Då tar kriget slut snabbt”

Vidare uppmanar Trump Natoländer att införa tullar på mellan 50 och 100 procent mot Kina, för att ytterligare öka trycket på Ryssland.

– Om Nato gör som jag säger kommer kriget att ta slut snabbt, hävdar den amerikanske presidenten.

USA:s energiminister Chris Wright har framfört samma ståndpunkt inför ett möte med EU:s energikommissionär Dan Jørgensen tidigare i veckan, rapporterar Dagbladet.

Då ska importen upphöra

EU förbereder sig för att helt fasa ut rysk energi. Målsättningen är att importen av gas och olja från Ryssland ska vara avslutad senast 2027.

Den ryska gasen ska fasas ut enligt följande:

- Från den 1 januari 2026 förbjuds import av rysk gas enligt nya avtal.

- Importen enligt befintliga kortfristiga avtal ska upphöra senast den 17 juni 2026.

- Länder utan kust får undantagsvis fortsätta att importera rörledningsgas enligt kortfristiga avtal med koppling till långfristiga avtal fram till slutet av 2027.

- Import enligt långfristiga avtal ska upphöra senast i slutet av 2027.

När det gäller oljan uppmanas EU-länder som fortfarande importerar rysk olja att ta fram diversifieringsplaner för att fasa ut all oljeimport senast 2027.

Foto:

Text: Redaktionen

EU:s vändning – ny chans för bensin- och dieselbilar

2025 09 12

EU kommer att se över det framtida förbudet av bensin-och dieselbilar.

Europeiska unionen har sedan tidigare satt upp ett mål om att minska koldioxidutsläppen från nya bilar och skåpbilar med 100 procent från 2035, vilket har tolkats som slutet för förbränningsmotorn i nya fordon.

Nu kommer dock en vändning som öppnar för en fortsatt överlevnad för bensin- och dieselbilar även i framtiden, rapporterar Reuters.

EU vänder

Europeiska kommissionen kommer att tidigarelägga sin översyn av målet om nollutsläpp av koldioxid för bilar och skåpbilar till slutet av detta år från 2026.

Detta som svar på bilföretagens påpekanden att en total övergång till elfordon inte längre är genomförbar.

Den europeiska bilindustrin har under en tid haft stora utmaningar, och flera biljättar har ändrat sina mål om att helt gå över till elbilar eller elbilar och hybridbilar.

Von der Leyen kommenterar

EU-toppen Ursula von der Leyen har tagit till sociala medier för att kommentera saken.

– Vi vill att framtidens bilar ska tillverkas i Europa. Därför arbetar vi tillsammans med industrin för att förverkliga detta, skriver hon på X.

– I dag höll vi vår tredje strategiska dialog med bilindustrin, och vår industriella handlingsplan ger redan resultat. Vi skyddar europeiska företag mot illojal konkurrens, förbättrar tillgången till kritiska råvaror och stöder arbetstagare genom omskolning.

“Vi lyssnar”

Von der Leyen fortsätter.

– Vi har också lyssnat på branschens farhågor – och beviljat flexibilitet i enlighet med detta. Vi kommer att kombinera koldioxidminskning och teknisk neutralitet, menar hon.

– Nu när tekniken förändrar mobiliteten och geopolitiken omformar den globala konkurrensen kan det inte bli fråga om business as usual. Tillsammans kommer vi att se till att Europa förblir i framkant när det gäller innovation inom bilindustrin.

Tufft läge

En svag konjunktur, högt ränteläge och svalt intresse hos köparna har ställt till det för många europeiska bilföretag.

Även bland underleverantörer råder kris, bland annat i Tyskland.

Foto: J. Heidecker

Text: Redaktionen