Biltema-utmanare expanderar kraftigt – fyra nya varuhus

2025 08 18

Den finska kedjan Motonet tar upp kampen med Biltema.

Motonet, som har ett liknande utbud som Biltema, har öppnat fyra nya varuhus i Sverige under 2025.

Den senaste butiken slår upp portarna i handelsområdet Ersboda i Umeå. I varuhuset kommer kunder kunna ta del av 65 000 olika produkter – från fordonsdelar och tillbehör till varor för jakt, trädgård och fiske.

Lokalen i Umeå blir Motonets sjätte varuhus på svensk mark.

– Att vi kan öppna fem nya varuhus på ett år är ett resultat av både långsiktig planering och ett otroligt starkt team, säger Johan Ljung, vd för Motonet AB.

– Vårt etableringsteam spelar en avgörande roll. Det består av medarbetare från våra befintliga varuhus, som arbetar sida vid sida med de cirka 35 nyanställda i Umeå och supportpersonal från backoffice. Det är deras kompetens, engagemang och samarbete som gör det möjligt att genomföra öppningar i den här takten utan att kompromissa med kvaliteten i kundupplevelsen.

”Stark gör-det-själv-kultur”

Att butiken slår upp portarna i Umeå välkomnas av Johan Ljung.

– Umeå är en växande och välmående stad med stort intresse för flera av våra produktkategorier. Här finns en stark gör-det-själv-kultur som passar perfekt med vårt koncept. Jag är säker på att vi kommer att bli väl mottagna, och att vårt koncept i kombination med hög kundservice kommer skapa långsiktiga kundrelationer, säger han.

FAKTA: Motonet

- Motonet är ett finskt familjeföretag med nästan 50 varuhus, varav 6 i Sverige, 42 i Finland och 1 i Estland tillsammans med onlinebutik på alla marknader.

- Varuhuskedjan riktar sig till både privat- och företagskunder och säljer bland annat reservdelar och tillbehör till bilar samt motorcyklar, verktyg, båt- och fisketillbehör samt hem- och fritidsprodukter.

- Motonet är en del av Broman-koncernen med nästan 2500 anställda. 2023/2024 var företagets omsättning cirka 500 miljoner euro.

Källa: Motonet

Foto: Motonet

Text: Redaktionen

Storkedja sänker priserna på 2 000 produkter

2025 08 18

En storkedja sänker nu priserna på hela 2 000 av sina varor.

Inflationen har skapat stora problem för svenska hushåll i flera år.

Priserna har skjutit i höjden – men vissa butikskedjor väljer att gå mot strömmen.

Nu väljer en av Sveriges stora lågpriskedjor att sänka priserna på över 2 000 vardagsprodukter.

”Gör storhandlingen mer prisvärd”

Det handlar om City Gross, som meddelar att man från och med den 14 augusti sänker priserna på över 2 000 varor.

Det är årets andra stora prissänkning från matjätten, meddelar företaget i ett uttalande.

– Vi vill göra storhandlingen mer prisvärd och inkluderande, säger City Gross vd Patrick Grabenbauer i ett uttalande.

Bland de varor som blir billigare finns bland annat hundratals glutenfria, laktosfria och hållbarhetsmärkta alternativ.

– Den här gången har vi lagt extra fokus på specialkost och hållbara alternativ. Det ska vara enkelt att handla bra mat på City Gross, tillägger storkedjans vd.

Många varor får sänkt pris

Redan tidigare i år har City Gross sänkt sina priser, uppger företaget.

I våras sänkte man priserna på en rad olika varor som är väsentliga för hushållens vardagliga konsumtion.

Man sänkte bland annat priserna på svenskt kött, frukt och grönsaker.

Enligt City Gross vill man göra vardagen enklare för alla som tycker om att laga mat och vill ha god kvalitet – men ändå ett bra pris.

City Gross sänker priserna på bland annat krossade tomater, diskmedel och tandkräm.

Men även på laktosfri yoghurt, glutenfri pasta och miljömärkt toalettpapper.

– Det ska vara enkelt att göra medvetna val på City Gross. Vi är stolta över vårt kunderbjudande som ger mervärde – varje dag, i varje hylla, säger Patrick Grabenbauer.

Priserna sänks i samtliga av City Gross butiker, meddelar kedjan.

De sänks även på webben.

Samtidigt kommer matjätten att fortsätta med tillfälliga kampanjer för kunder som vill ta chansen att handla billigare.

City Gross har 100-tals sådana kampanjer varje vecka, uppger matjätten.

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen

Ryssland stoppar oljeleveranser till Ungern

2025 08 18

Ryssland har stoppat alla leveranser av råolja till Ungern.

Detta efter att Ukraina återigen attackerat den ryska oljeledningen Druzhba, som är Ungerns främsta källa till råolja.

Avbrottet är ett hårt slag för det europeiska landet, vars oljeimport är stark beroende av flödet genom ledningen.

Nu rasar Ungerns utrikesminister Peter Szijjarto.

– Ukraina har återigen attackerat oljeledningen som leder till Ungern och därmed stoppat leveranserna. Denna attack mot vår energisäkerhet är upprörande och oacceptabel, dundrar han i ett inlägg på X.

I samtal med Ryssland

Szijjarto uppger att Ungern för samtal med Ryssland om situationen. Enligt ministern arbetar ryska tekniker med att reparera oljeledningen. Szijjarto kan dock inte ge besked om när leveranserna kan återupptas.

Att den ungerska regimen är upprörd råder det dock ingen tvivel om.

–  I 3,5 år har Bryssel och Kyiv försökt dra in Ungern i kriget i Ukraina. Dessa upprepade ukrainska attacker mot vår energiförsörjning tjänar samma syfte, framhåller Szijjarto.

– Detta är inte vårt krig. Vi har ingenting med det att göra, och så länge vi har kontrollen kommer Ungern att stå utanför.

Starka band till Ryssland

Trots den ryska invasionen av Ukraina har Ungern bibehållit sin starka relation med Ryssland. 

Under premiärminister Viktor Orbans styre har Ungern upprepade gånger kritiserat och motsatt sig västvärldens sanktioner mot Ryssland.

Ungern är dessutom fortfarande starkt beroende av rysk olja och har nära samarbete med Ryssland i flera energifrågor. Tillsammans med Slovakien är landet det enda inom EU som fortfarande importerar rysk olja via Druzhba.

EU har förbjudit import av rysk olja. Men leveranser via Druzhba är undantagna från förbudet, vilket både Ungern och Slovakien utnyttjar.  

Foto: European Union 2024, Alain Rolland

Text: Redaktionen