Polisen går ut med Bank ID-varning – “Använder särskilda ord”
2025 08 11
Bedrägeriförsök fortsätter att ställa till med problem i Sverige.
Den här gången är det polisen som tvingas gå ut och varna.
Under den senaste tiden har flera bedrägeriförsök inträffat i bland annat Örnsköldsvik.
Bedragarna låtsas vara polisen för att få det tilltänkta offret att logga in med Bank-ID.
Polisen varnar
I Örnsköldsvikstrakten har det anmälts fyra försök till bedrägeri och ett fullbordat bedrägeri den senaste tiden.
Modus är att man blir uppringd och den som ringer upp påstår sig arbeta vid polisen och ärendet rör något som kräver att du loggar in med BankId.
Meddelandet från polisen är tydligt:
– Allt detta är såklart bluff!
“Använder särskilda ord”
Bedragarna byter anledning eller ärende efter ett antal försök.
I slutändan handlar dock samtalen alltid om att den som blir uppringd uppmanas att logga in med sitt BankId.
– För att öka på sin trovärdighet använder sig bedragarna av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, säger Andreas Dahlbom, operativ koordinator vid polisen i Västernorrland.
Polisen uppmanar
Så här lyder polisens uppmaningar i samband med bedrägeriförsöken:
- Avsluta samtalet så snart som möjligt genom att lägga på luren!
- Logga aldrig med BankId på någon annans uppmaning.
Många banker har även bra tips på hur man undviker att bli bedragen.
Ska anmälas
Den som blivit utsatt för försök till, eller fullbordat, bedrägeri uppmanas göra en polisanmälan.
Detta kan göras på polisen.se, genom att ringa 11414 eller besöka en polisstation.
– Om man är osäker på om man verkligen pratar med polisen kan man alltid lägga på luren och ringa 114 14 och be att bli kopplad till den person man pratade med, säger Andreas Dahlbom.
Bedragare använder sig av olika typer av metoder och utger sig ofta komma från kända företag eller myndigheter för att lura människor.
De kan bedriva bedrägeriförsöken via telefonsamtal, sms, mejl eller dörrknackningar.
Foto: Bank ID
Text: Redaktionen