Kremls missräkning – tung smäll för budgeten
2025 07 21
Rysslands budget blir allt mer ansträngd.
Under 2025 har Rysslands ekonomiska problem blivit allt mer tydliga.
Krigsmaskinen bränner igenom besparingarna, ränteläget och inflationstakten ligger kvar på höga nivåer och branscher som kol och järnväg är i kris.
Samtidigt kommer besked om att oljepriset ligger betydligt lägre än vad Kreml hade räknat med – ett stort slag med tanke på hur beroende Ryssland är av oljeförsäljningen.
Missräkning för Kreml
Det genomsnittliga ryska oljepriset räknat i rubel har hållit sig under den federala budgetens mål för 2025, visar nya beräkningar.
Svagheten kommer bland annat av en starkare rubel, som har stigit med cirka 45 procent sedan början av året på grund av en lättnad i de geopolitiska spänningarna och centralbankens strama penningpolitik, uppger Reuters.
Pressar budgeten
De internationella oljepriserna i dollar har samtidigt tappat cirka 10 procent av sitt värde.
Ryssland höjde i april prognosen för budgetunderskottet 2025 till 1,7 procent av BNP från 0,5 procent efter att redan ha sänkt prognosen för energiintäkterna med 24 procent i väntan på en utdragen period med lägre oljepriser.
De statliga utgifterna för det nationella försvaret höjdes med en fjärdedel 2025 till 6,3 procent av BNP, den högsta nivån sedan kalla kriget.
Larm om järnvägen
Samtidigt kommer larm om den ryska järnvägen.
Det statsägda monopolet Russian Railways befinner sig i en kris, bolagets “värsta sedan den stora finanskrisen för nästan två decennier sedan”.
Krisen utgörs av rekordlåga fraktvolymer på grund av de kombinerade effekterna av västvärldens sanktioner och minskande flöden av jordbruksvaror och byggmaterial, rapporterar ryska Novaja Gazeta.
Är en signal
Russian Railways är ett av Rysslands största och rikaste statsägda företag, och järnvägstransporterna är en indikator för ekonomin i stort – godset måste transporteras i dag för att affärerna ska kunna göras i morgon.
När järnvägstrafiken störs är det vanligtvis en signal om att en industriell nedgång är nära förestående.
– Sammantaget har transporterna nu minskat 20 månader i rad, och trenden accelererar, uppger Novaja Gazeta.
– Förra året sjönk fraktvolymerna med drygt 4 procent, vilket var ett rekord efter Sovjetunionens fall. Men de har fortsatt att falla med mer än 7 procent bara under de första fem månaderna 2025.
Foto: S. Sakharovskyj
Text: Redaktionen